بررسی عطر

بررسی عطر سرج لوتانس با دو سوا (Serge Lutens Bas de Soie)

Bas de Soieسرج لوتانس – با دو سوا (Serge Lutens – Bas de Soie)

خصوصیات برتر: پودری، فلزی، سبز، خاکی

جنسیت: زنانه

فصول استفاده: بهار و تا حدی بقیه فصول


ترجمه اسم این عطر شاید براتون تعجب آور باشه: جوراب ابریشمی! بهترین مرجع برای اینکه بفهمیم لوتانس با چه هدفی عطراش رو اسم گذاری میکنه سایت خودش هست، جایی که خود هنرمند برای هر عطرش توصیفی کوتاه و رمزگونه نوشته. توی قستی از این توصیف کوتاه در مورد با دو سوا میگه: انگشتان ظریف با احتیاط جوراب رو روی پا سُر میدهند، از قورک پا تا کشاله… خود آن زن، با بوی زنبق و سنبل توجه ما را به خود جلب میکند…

واضحه که لوتانس داره از یک خاطره حرف میزنه – طبق معمول. از خاطره ای مربوط به دوران کودکیش – باز هم طبق معمول. دورانی که برای هر انسان با خوشی و شادی و آغوش امن پدر و مادر سپری شده، اما برای این زاده ی روزگار تاریکِ جنگ جهانی دوم، که چند هفته پس از تولد با رها شدن توسط مادر پا به دنیای غریب یتیمی گذاشت، با خاطرات و خیالات تاریک گذشت. تنهاترین انسان قوی ترین هست، اینطور میگن. در همون سالهای کودکی بود که قوه ی تخیل خارق العاده ی این ستاره ی آینده ی دنیای مُد، عکاسی و عطر شکل گرفت.

برگردیم به عطرمون، با دو سوا، و سالهای جنگ جهانی دوم. سالهایی که جزء لاینفک پوشاک روزانه ی یک زن جورابهای نایلونی و ابریشمی بود که جنسشون بسته به طبقه ی اجتماعی و تمول فرق میکرد. لوتانس با نگاهی کودکانه عاری از رد شهوت به این مقوله نگاه میکنه و همون فضای سبز رزینی، خاکی و پودری که با دو عطر شماره ۱۹ (Chanel N°۱۹) و لاپوسا (Chanel La Pausa)، در سیطره ی برند شنل بوده رو با لهجه ی لوتانس بازسازی کرده و نیزه ی سهمگینی رو طرف بازار شنل هدف میگیره و بازار لاپوسا رو خراب میکنه – هر چند بخاطر تولید انبوه شماره ۱۹ نمیتونه با اون رقابت کنه. لوتانس با مقوله ی جوراب ابریشمی، مثل دید یک پسر بچه به مادر، سعی تو باززنده سازی حس زن کامل داره، بدون نگرش لذت گرا به اُبژه. زن سالهای ۴۰ و سالهای جنگ، زنی توی پالتویی بلند، با قامتی کشیده و نسبتا لاغر اندام، سیمایی صامت و کمی افسرده که تصویری نوستالژیک و سینمایی از خودش بجا میذاره.

رایحه ی عطر با بویی کِرِم مانند، گیاهی، کمی چرب، خاکی، کهنه، پودری و سبز شروع میشه. حسی زنانه داره اما لَوَند و دلربا نیست، خاص هست و توی عالم خودشه و این حس زاده ی رایحه ی فلزی و پودریِ زنبق توی بطن این عطر هست. با کمی شباهت به غول زنبقِ سرج لوتانس – آیریس سیلور میست (Iris Silver Mist) – با دو سوا رایحه ای صاف، تُرد و محو از همون زنبق رو به همراه صمغ گالبانوم (صمغ باریجه)، بادام، عسل، رز و گل سنبل بکار میگیره تا حس و بافت جورابهای ابریشمی رو به ذهن متبادر کنه. این حس، باز تاکید میکنم، روی اروتیسم که معمولا با این جورابها تعریف میشه هیچ تاکیدی نداره، هرچند این برداشت رو با عنوانی قلقلک دهنده که روی محرمیت و بدن زن تاکید میکنه، به مخاطب میسپاره. برعکس حسی نوستالژیک اما نه قدیمی و سن بالا، صرف زنانه، کمی تاریک، غمگین و گوتیک و پاییزی داره. (هرچند از نظر رایحه کاملا رایحه ی بهاره) لوتانس با این عطر در واقع قسمتی از پازل تلخ کودکی گمشده ی خودش، یعنی مادر، رو بازسازی میکنه. 

اگر عنوان عطر رو در نظر نگیریم میتونه با کمی اغماض مردونه هم باشه اما خب نمیشه منکر قدرت زنانگی توی شروع سبز این عطر شد. چرا که اون حس پودری دقیقا حس لباس زیر و پودرهای آرایشی قدیمی رو بهتون میده. موندگاری نسبتا خوبی داره. کارهای سرج به جز چند عطرش معمولا موندگاری متوسط و نشر بوی متوسط دارن.

★★★★

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

10 دیدگاه

      1. ممنون از مقاله های مثل همیشه خوب آقا کیوان. شرگی از این برند چطوره؟ شنیدم شباهت هایی به مارلی هرود و اسپایس بامب داره درسته؟ اقا مصطفی واسه شما ریپلای کردم تین کامنتو چون کیوان کلا جواب دادن تو کارش نیست :دی

        1. شخصا اسپایس بامب رو موفق به تستش نشدم هنوز، اما به هرود چندان شبیه نیست. تنباکو تو شرگی بسیار قوی هست و یه حس گیاهی خشک و آروماتیک مانند داره منتها نه گیاه تازه. حس گیاه خشک و خشن با بوی تیز و گزنده که در کنارش بوی گرم و شیرینی از کهربا هم قرار داره. حتما حنما باید تست بشه. چون خیلی ها تست نکرده خریدن و پشیمون شدن!

  1. با اینکه همون ترکیب زنبق باریجه سنبلیه که تو عطرای زیادی باهاش روبرو بودم ولی این با اونا فرق داره
    یه حس مدرنیته و فلزی خاص توش هست برخلاف کارایی مثل سایلنس ژاکومو یا شنل ۱۹ و y ایو سن لورن
    مو قع خواب استفادش میکنم یا یه وقتایی دو پاف روی گردنم که بوش بپیچه تو بینیم و لذتشو ببرم

  2. لوتانس خیلی صادقانه گفته عطرش بوی جوراب میده !

    و جالبه که این جوراب ، جورابیه که همه دوست دارن بوش کنن !

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Web Statistics
بستن
بستن

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید