بررسی عطر

بررسی عطر مردونۀ آمواژ فیگمنت من

فیگمنتآمواژ – فیگمنت مردونه (Amouage – Figment Man)

سال تولید: ۲۰۱۷

گروه بویایی: شرقی چوبی (Oriental Woody)

عطار: انیک مناردو (Annick Menardo)

نُتهای برتر: شمعدونی، اکورد انیمالیک، اکورد خاک، وتیور، فلفل صورتی، لیمو، چوب سندل و چوب گایاک

فصول استفاده: پاییز، زمستون و بهار


شاید بشه ادعا کرد آمواژ پس از کریستوفر چانگ (مدیر هنری این برند) در ازای دید زیبایی شناسانه ای که بدست آورد یک چیز رو از دست داد و اون میزان دلبستگی مخاطبش به عطرهای آمواژ پیش از کریستوفر چانگ بود. دلیل این قضیه امیدوارم پیچیده تر از این باشه که آمواژ بخاطر گرایش اروپایی (بهتره بگم انگلیسی) که بهش رو آورده از محبوبیت شرقی بودنش -که بهش جایگاه خاصی میداد – به جایگاه متعارف بودن رسید. نمیگم تنزل کرد چرا که برخی جاها مثل Myths یا Bracken یا Lilac Love واقعا سنگ تموم گذاشت.

Figment مردونه با رایحۀ لیمو و فلفل صورتی و یه عالمه شمعدونی شروع میکنه – و البته انجیر که توی نُتها لیست نشده اما من خیلی خوب حسش میکنم. این شروع تا حدی ممکنه شما رو یاد عطر آمواژ لیریک مردونه هم بندازه که با همین بوی ترش شروع میشه و سریعا به بستر رُزی میرسه. فیگمنت اما داستان دیگه ای رو ادامه میده. فضایی انیمالیک رو دنبال میکنه که حسی فرتوت و چرک داره و پایانِ ادرار مانندش لو میده که حجم قابل توجهی از سیوت و مشکهای سنتتیک توی این اکورد موجوده. این رایحۀ حیوانی با لیمو و شمعدونی شستشو شده و حاصل کار فضایی سرکه مانند هست که بوی بدن گرمِ کسی رو میده که از خواب بیدار شده و شباهت شدیدی به همتای خودش توی عطر Yves Saint Laurent Kouros داره و مثل کوروس که با بویی دودی و گزنده شباهت زیادی به بخورهای عودسوزِ هندی داره، توی بطنش با رسیدن به چوب سندل دودی همون حس رو القا میکنه. بنابراین میتونم به جرات بگم کسی که از کوروس خوشش بیاد حتما فیگمنت هم دوس داره.

فیگمنت

فیگمنت تضادی از دو بُن مایه رو به نمایش میذاره. از یک طرف فضای شروع که فِرِش هست و حالتی نیمه فوژه داره که توی بستر عطر به وتیور خاکی میرسه، و از طرف دیگه بازی مخفیانۀ چوب سندل و چوب گایاک توی بطن یک اکورد حیوانی چرک و یک اکورد خاکی مرطوب.

چیزی که در مورد فیگمنت من رو راضی نگه میداره بکاربردن نُتهای حیوانی هست بدون استفاده از بوی دود و بخور و صمغ کُندُر که شابلون عطرهای آمواژ هست – هرچند تو جای خودش هم دودی هم بخوری هست. چیزی که من رو راضی نمیکنه حد شروع تا حد وسط این عطر هست که اصلا ساخته شده برای بازخورد منفی! نشد من این رو بزنم یکی بگه چه خوبه. یا اصن چیزی نگه. کار به جایی کشید که تو یه جمع پرسیدن این عطر توئه؟ منم شدیدا انکار کردم و گفتم کی؟ من؟ کو؟ بیا بگرد! بعد خب با این حرف فرصت دادم بهشون که هر چی لک و لیچار دلشون میخواد نثار این عطر کنن. بدبختی اینه که بسترش که واقعا خوبه اصلا نشر بوی قدرتمندی نداره که بگم لعنتیا حالا دیدین چه عطر خوبی بود؟

فیگمنت موندگاری خیلی خوبی روی پوست داره. بالای ۱۵ ساعت اما بیشتر عمرش رو روی پوست طی میکنه تا توی هوا. فقط قسمت شروعش که خیلی هم قدرتمند هست نشر بوی خیلی خوبی داره. عطر قدرتمندیه، نباید زیاد اسپری کرد. عطر سخت پوشی هم هست و فضاش گول زننده هست. اما من توصیه میکنم فقط توی پاییز و زمستون استفاده کنین.

آمواژ فیگمنت مردونه با حجم ۱۰۰ میل تو ایران به صورت رسمی لانچ شده و قیمت نمایندۀ این برند ۱۰۵۰ تومن هست.

★★★

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

8 دیدگاه

  1. کوروس برا من جذاب بود و برخلاف خیلیا دلزدم نکرد. اینو هم فقط از درش بو کردم و یه حس کثیف و خاکی چیزی بود که دستگیرم شد.
    کاش تستش میکردم. اما خب دلم نیومد امواژ گلد رو ول کنم و اینو بتستم…?
    ولی تو اینکه بازخورد منفی زیاد داره شکی نیست و خودتم اشاره کردی. فک کنم باز اینم ازون ترکیباییه که فقط وجهه ی هنری داره و خیلی نمیشه برا مصرف روش حساب باز کرد.

  2. مرسی کیوان . منم اینو پریروز تست کردم .به نظرم فضای کلیش ساده بود و به غیر از استارتش که کمی جذاب بود . درای داونش خیلی خطی و کم فروغ بود . (شاید توقعمون از ترکیبات عطرهای امواژ زیاده). همانطور هم که خودت گفتی روی پوست منم خیلی چسبید و تخت شدو پخش بوی جالبی نداشت اما اثاراش تا ساعتهای طولانی موند.
    در کل من ازش خوشم اومد ولی فضای تکراری داشت.
    به نظر من فیگمنت نسخه مردونه شده از عطر زنونه نوئینگ استی لودر بود .

  3. راستش من تمام آثاراین برند رو استفاده کردم و به خصوص از epic وmemoir و honour اینقدر خوشم اومد که دوبار خریدمشون ولی دوتا کار اخیر این شرکت یعنی همین عطر و beach hut ابدا دوست نداشتم و ترغیب به خرید نشدم البته پخش بو و ماندگاری beach hut دیوانه کننده بود اما هیچ کدوم از این کارها فضای جالبی برام نداشت

  4. این بررسی رو بگذاریم کنار مقاله نت های حیوانی، میشه گفت آمواژ تو استفاده از نت انیمالیک اینجا خوب عمل نکرده؟

  5. کلا از کارهای امواژ خوشم نمیاد چون ارزش خرید کمی دارند یعنی نسبت قیمت به هزینه ساخت زیاد هست. تا جایی که شنیدم بیشترین هزینه تبلیغات توی ایران مال همین برند هست بعلاوه تاحدی هم فروش امواژ بخاطر ماندگاری و پخش بالای کارهاش هست. جالب این هست که اکثر مغازه ها سعی میکنن اول امواژ به مشتریشون بدن و بعد اگر نشد مارلی چونکه درصورت فروش, اونا با این قیمتهای شرکتی سود سرشاری بدست میارن.
    این کار امواژ هم مثل کارهای دیگش بویی مصنوعی داره و بیشتر حس مواد شیمایی خشک رو داره تا مواد معطر تر و تازه. هر چند از این مدل بو خوشم نمیاد ولی اگر خوشم اومده بود بنظرم قیمت حدود ۶۰۰ هزار تومن براش معقول بنظر میاد.

  6. منکه جراتشو ندارم بزنم با این بازخوردا ?این بوی ادرار مانند رو خیلی دنبالش بودم بدونم مال چیه.فکر میکردم اشتباه از سیستم بویایی منه

  7. ممنون???
    خودم چون کوروس رو دوست دارم احتمالا این هم دوست دارم ، ولی با چیزهایی که گفتید وسطاش باید خطری باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Web Statistics
بستن
بستن

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید