بررسی عطر

بررسی عطر کاردینال از جیمز هیلی (James Heeley Cardinal)

کاردینالجیمز هیلی – کاردینال (James Heeley – Cardinal)

خصوصیات برتر: چوبی، خشک، دودی، بخوری

جنسیت: تقریباً مشترک بین مرد و زن

فصول استفاده: ترجیحا فصول خنک و سرد


هر بار کاردینال رو تست میکنم یه تصویر تو ذهنم شکل میگیره. تو یه کشور تو شمال اروپا هستم. مهم نیست کدوم کشور اما محیطی که تخیل میکنم روستایی/شهرستانی هست و اهالی توی یک کلیسای قدیمی اما نه چندان بزرگ برای مراسم مذهبیشون جمع شدن. من اهل اونجا نیستم و فقط برای گشت و گذار راهم به اون حوالی افتاده. در حالی که توی سالن کلیسا مراسمی برگزار میشه و بخورها سوزانده میشن، من از دری قدم به پلکانی حلزونی میذارم که راه به فضای زیرشیروانی و اتاق ناقوس کلیسا داره. طاقها و چفدهای گوتیک بالای سرم من رو به فضای زیرشیروانی میرسونه که الوارهای ضخیمِ سقفش بخاطر سالخوردگی رنگشون تیره شده. بوی بخوری که هر هفته توی صحن کلیسا سوزانده میشده در گذر زمان به خوردِ الوارها و تخته های کفپوش فضای زیر شیروانی رفته. صدای کروچ کروچِ تخته های خسته زیر پای من آرامش کبوترهای لانه کرده زیر تیرهای بام رو مخدوش میکنه. پرتو خورشیدی که روی گوشه ای از ناقوس کلیسا هاله ای طلایی رنگ چاپ میکنه، با ردّ بوی بجا مونده از مرّ و کُندُر روی الوارهای سقف همخوانی جالبی داره.

کاردینال

کاردینال در کلمه یکی از بالاترین رتبات در کلیسای کاتولیک محسوب میشه – رتبه ای که بالاترش پاپ واتیکان بر سکوی قدرت نشسته. با در نظر گرفتن این اصل، بهترین رایحه که بدون پیچیدگی و قر و تاب بتونه یک کاردینال رو به تصویر بکشه همون بوی بخور مرّ و کندر هست که در مراسم مذهبی میسوزونن. رایحه ی این بخور خطی و بارز هست و کاراکتر بویایی مشخص و چوبی منحصر به فردی داره. به همین روی رایحه ی عطر کاردینال نیز روندی نسبتا خطی و ساده داره.

عطر با رایحه ی قدرتمند بخور کـُندر باز میشه که حس سفیدی و پودریِ تمیزی داره. در کنار این بوی بی وزن دودی و چوبی، فضای تاریک اما سبک و نیمه دودی و خلأ مانندی ظاهر میشه که حس کهنگیِ صمیمی و قابل اعتمادی بهم میده. توی دو نسل قبلِ خانواده مادری چند تا نجار داشتیم که من همیشه دوستشون داشتم. آدمهای دوست داشتنی بودن و کتها و لباساشون بوی چوب و رزینِ نراد میداد. در عین سالخوردگی تبسم و انرژی مثبت دلشنینی باهاشون میومد که همون انرژی رو توی این عطر هم تجربه میکنم. به همین دلیل هر بار که بوی ناب چوبی مثل نراد، صمغ کاج یا صمغ کـُندر و مرّ به مشامم میرسه ناخواسته یاد کارگاه نجاری عموی مادرم میفتم. حسی مقدس و خالص درست مثل چهره ی ژوزف قدیس در تابلویی اثر جورج دلاتور.

کاردینال
Saint Joseph the Carpenter, Georges de la Tour, 1642

علیرغم تاریکیِ شروع عطر، سفیدی و سبُکیِ کندر تصویری از پارچه ی لینن سفید رو به ذهن متبادر میکنه که انرژی مثبت وصف ناپذیری توشه – برعکس اکثر کارهای کندر-محور. حسی خنک/ادویه ای و تمیز که گمان میکنم از رز و فلفلِ بکار رفته در عطر نیز نشأت گرفته باشه. پس از این عطر نم نم سـِیر میکنه به طرف بسترش جایی که اون رایحه ی غبارآلود و پودری و سفیدِ کُندُر فروکش کرده و جاش رو میده به فضای رزینیِ نابتری با بازی مرّ، پچولی و لابدانوم. میتونم بگم یکی از بهترین روایح رزینی/چوبی که میتونین تست کنین در این لحظه شکل میگیره.

کاردینال عطری خطی هست اما حوصله سر بر نیست، رزینی و چوبی و تاریکه اما منفی و افسرده نیست، شاد و خوش انرژی هست، مقدس و شدیداً مذهبیه اما در عین حال مدرن و امروزی و شیک هم هست. این عطر بیشتر مردونه هست اما عطری نیست که خانمها نتونن استفاده کنن. تعریف ساده و خودمونی هست از بخور کُندر و مرّ بدون حاشیه و اضافات. برای مردها تیپی ساده و نیمه رسمی مخصوصا با شلوار کتان رنگ روشن رو خیلی خوب همراهی میکنه و برای خانمها با موی صاف، آرایش خفیف یا بدون آرایش، و لباسهای تک رنگ شلوار و بلوز خیلی خوب با این عطر جور میشه. موندگاری راضی کننده و نشر بوی مداوم و متوسطی داره که با در نظر گرفتن قیمتش و قیاس با رقیبانش گزینه واقعا موفقی حساب میاد.

★★★★

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

6 دیدگاه

  1. سلام
    کاردینال جیمز هیلی یعنی ولز، یعنی اسکاتلند، یعنی کنار اقیانوس آتیش روشن کنی با یک کت پشمی زیر نم نم بارونی که داره رمق آتیش و میگیره، حالا یک دفعه یادت میاد برای دفع ارواح خبیثه چند دونه کندور تو آتیش بریزی، حالا این اتمسفر یعنی کاردینال جیمز هیلی، جیمز هیلی به شدت انگلیسی و شق و رقه، این کاردینال رو از دوبلین در سال ۲۰۱۷ خریدم و این شازده رو هم اونجا دیدمش، امضاش رو روی جعبه انداخت، یادش بخیر، چه کارها، چه حوصله ها، …

  2. 👍👍👍👍
    از وقتی که از کلیسا گفتید نمیدونم چرا تجسم بوی کلیسا من رو یاد خونه قدیمی پدر بزرگ تو شمال با اون ترکیب بوی چوب نراد درها و سقفها و نم و رطوبت می افتم

  3. چقدر خوب توصیف میکنین، مثل ی نویسنده که داستانی رو به تصویر میکشه، شما جوری از فضای عطر میگین که انگار گرفتم جلوی بینی و دارم بوش میکنم، با اینکه تا حالا تجربه ایی از عطرهای بخوری نداشتم، به شکل مملوسی میتونم درکش کنم، مرسی واقعا

  4. ترکیبی عالی از عناصری منحصر به فرد ( در نوع خودش ) که امیدوارم شانس تست کردن ان را داشته باشم .

  5. کاش یه روز Eau Sacrée رو هم از همین برند بررسی کنید. یه مقایسه ای هم باشه با کاردینال. ممنون از زحماتتون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Web Statistics
بستن
بستن

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید