بررسی عطر

چند قیراط نور – بررسی عطر کاغا کارتیه (Cartier Carat)

کارتیه (کَغتیه) کاغا (Cartier – Carat)

خصوصیات برتر: گلی، سبز، پودری

جنسیت: زنانه

فصول استفاده: بهار، تابستان                                                                   


نقل قول:

ماتیلد لوغان! عطری که طراحی کردی، چه حسی رو در آدم ایجاد میکنه؟

  • هدف من از طراحی کارتیه کاغا، القای حس سرخوشی و حس امید بود. وقتی که آسمان، تار و ابری ـه، آدم احساس ناراحتی میکنه و دلگیره؛ اما ناگهان، پرتوهای نور از بین ابرها بیرون میتابن و حال آدم رو دگرگون میکنن. در اون لحظه، حس امید و دلخوشی، بیش از پیش، تو قلب آدم زنده میشه.

این عطر رو در یک جمله توصیف کن!

  • این عطر، ترجمانِ واژۀ “نور” به زبان رایحه هاست!

قطعه ای از مصاحبۀ سایت بیورو ۲۴۷ (Buro 247) با ماتیلد لوغان (Mathilde Laurent)، طراح عطر کاغا از برند کَغتیه یا به زبان خودمانی، کارتیه!

کارتیه

کاغا از برند کَغتیه، هنر دست یکی از عطارهای خودِ مجموعه، به اسم ماتیلد لوغان ـه که سال ۲۰۱۸ به بازار عرضه شد. این عطر، زمانِ خوبی به قفسه های فروشگاه های ایران رسید؛ یعنی، اواسط فصل سرما، وقتی همه منتظر بهار و دنبال عطرهای مناسب اون فصل بودن.

همونطور که احتمالاً همه میدونید، برند کَغتیه، اصالتاً، یک برند جواهر ساز و ساعت ساز بسیار خوش سابقۀ فرانسوی ـه. لوییس کَغتیه (Louis Cariter)، بنیانگذار این برند، اولین نفر در دنیا بود که موفق به استفاده از فلز پلاتین در جواهرسازی شد و به همین دلیل، در زمان خودش، به عنوان پیشگام جواهرسازی دنیا شناخته میشد. این برند، بیش از یک قرن و نیم سابقۀ فعالیت داره؛ یعنی حدود ۱۷۲ سال (تاریخ تأسیس: ۱۸۴۷)! و در طول دوران فعالیت ـش، افتخارات بسیاری، هم در دوران کلاسیک و هم در عصر معاصر، به دست آورده. شاه ادوارد هفتم در بریتانیای کبیر، در سال ۱۹۰۲، تعداد ۲۷ تاج تیارا به این برند سفارش داد؛ و به قدری از ظرافت و زیبایی کارها به وجد آمد که لقب “جواهرساز پادشاهان و پادشاه جواهرسازان” رو برای این برند انتخاب و اعلام کرد. بعد از اون، پادشاهان و خانواده های سلطنتی کشورهای دیگه ای مثل اسپانیا، پرتغال، روسیه و تایلند هم مشتری پروپاقرص جواهرات این برند شدن. علاوه بر این ها، دقیقاً یک سال پیش و در سال ۲۰۱۸، مجلۀ فوربِز (Forbes – یکی از مجله های پرتیراژ و پرطرفدارِ آمریکایی در حوزۀ بیزینِس)، یک فهرست از ارزشمندترین برندهای دنیا منتشر کرد و رتبۀ ۵۹ رو برای برند کَغتیه  در نظر گرفت.

کارتیه

برند کَغتیه، به پشتوانۀ سابقۀ درخشان ـش در عرصۀ جواهرسازی، عطر کاغا (یا به گویش غیرفرانسوی، کارات) رو در یک بطری بلورین شفاف، پُر چین و شکن و خوش تراش طراحی کرده که وقتی در معرض نور قرار میگیره، مثل یک قطعه الماس، نور رو به هفت رنگ تجزیه و پخش میکنه و یک رنگین کمان رو پیش چشم هامون ترسیم میکنه.  کارات یا به زبان خودمون قیراط یکی از واحدهای سنجش جرم ـه که برای اندازه گیری الماس، مروارید و بعضی از سنگ های قیمتی دیگه کاربرد داره.

کارتیه

 ماتیلد لوغان، این عطر رو بر پایۀ رایحۀ هفت نوع گُل طراحی کرده که در ترکیب با هم، یک رایحۀ شفاف و نورانی رو به دست دادن؛ درست مثل هفت رنگ رنگین کمان، که پس از ادغام در همدیگه، تبدیل به نور سفید میشن و تفکیک اجزای تشکیل دهنده از هم، در حالت عادی، امکان پذیر نیست. طراح این عطر، صراحتاً در مصاحبه هاش اعلام کرده که هیچوقت، ترکیبات تشکیل دهندۀ عطرهاش رو لو نمیده و کسانی هم که نت های عطرهاشون رو معرفی میکنن، خیلی از مواقع، راست نمیگن! پس، به ترکیباتی که در سایت های مرجع مختلف برای این عطر ذکر شده، خیلی اعتماد نکنید. لوغان در این باره، یک مثال خیلی جالب میزنه؛ میگه مثلاً وقتی که به یک موزۀ نقاشی میرید و روی یک تابلوی نقاشی دست میذارید، توقع دارید صاحب اثر، چه اطلاعاتی از اون تابلو در اختیارتون بذاره؟ دوست دارید براتون از منظور و مقصودش در پَس فُرم ها بگه و راز معنایی اون اثر رو براتون برملا کنه، یا ترجیح میدید بهتون بگه که در این اثر (مثلاً) از رنگ آبی، سبز، سفید، قرمز یا صورتی استفاده شده؟ هیچوقت نمیشه یک اثر هنری رو بر اساس اجزاء و ترکیبات تشکیل دهنده ـش توضیح داد؛ چون اون توضیحات، بی معنا و مفهوم و خالی از احساسات میشن؛ و یک عطار، عطر رو برمبنای احساسات و حالات روحی ـش میسازه. اگر برای توضیح یک عطر، فهرست اجزاء و ترکیبات تشکیل دهنده ـش رو به مخاطب ارائه کنند، مثل این می مونه که دستور پخت یک غذا رو معرفی کرده باشند. عطرها غذا نیستن؛ آثار هنری هستن!

کارتیه

با این تفاسیر، اگر بخوام بی اعتنا به نت ها و ترکیباتی که در سایت های مختلف برای عطر کاغا ذکر شده، اون رو توضیح بدم، باید بگم که فضای آغازین عطر، یادآور بوی بهاره. مثل فضای خنک و مرطوب گلفروشی هایی که دم عید، سنبل و پامچال و سینِره و سبزۀ تازه میفروشن؛ همینقدر خنک، سبک و نوروزی!  اما طبق نت های پیشنهادی و قدرت تشخیص شامۀ من، عطر سنبل از گل های دیگه برجسته تره و احتمالاً، شبیه این رایحه رو در عطرهای سنبل محور دیگه هم تجربه کرده باشید. به تدریج، مسیر عطر به سمت شیرینی و پیچیدگی هرچه بیشتر پیش میره و یک پوشش حریرمانند و سبُک از شیرینی قندی، اما از نوع فروکتوزی (شیرینی میوه ای)، روی سر گل ها قرار میگیره و ماحصل این قرابت، یک عطر گلی اما شیرین و خنک و دلچسبه. در این بین، یه رایحۀ مُشکی تمیز و سفید به فضا اضافه میشه؛ و بعد مدتی هم نوعی عطر سبز و گزندۀ گلی-گیاهی هم میان اون لطافت نورانی و سبک، رد میندازه. و در نهایت، یک رایحۀ سبک، تازه، خنک و شیرین گل محور، با رگه هایی از سبزی طبیعی و روشن، پیش روی ماست که به قول لوغان، از پس تیرگی و سرمای زمستون، رایحۀ بهار رو پیشکش میکنه و امید و سرخوشی رو در دل آدم زنده میکنه.

کارتیه

اگرچه این عطر چندان پیچیده، بی مانند و خاص نیست، اما به نظر من، طیف گسترده ای از سلایق خانم ها رو میتونه تحت پوشش قرار بده. کاغا، یه کار ساده و بی شیله پیله و دلنشین ـه با یه بطری بسیار شیک و مجلل؛ که خانم های گل پسند، احتمالاً جز قیمت ـش، بهونۀ دیگه ای برای رد شدن ازش ندارن.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Web Statistics
بستن
بستن

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید