بررسی عطر

بررسی عطر زنانۀ بوتِگا وِنِـتا او دو پغفم Bottega Veneta Eau de Parfum

Bottega Venetaبوتِگا وِنِـتا – او دو پغفم (Bottega Veneta – Eau de Parfum)

خصوصیات برتر: پودری، گلی، میوه ای، چرمی، خاکی، سبز

جنسیت: زنانه

فصول استفاده: پاییز، بهار، زمستان


چرم مثل یک ساز غول پیکر هست که هر تُنِ صدا و هر اکوردی رو میتونه همراهی کنه. از سوپرانو تا تنور، از زیرترین صداها تا بَمترین. حالتهای متفاوتی داره. از دودی و تیره و تاریک تا پر زرق و برق و لوکس، اما فصل مشترک همه عطرهای چرمی تاکید روی فضایی لوکس، دلربا، گیرا و مقتدرانه هست. این نُت یا اکورد معمولا توی عطرهای مردونه دیده شده و کمتر توی فضای زنونه مانور داده اما عطرهای زنونه ای که چرم توی ترکیبشون نقش قدرتمندی داره، ورای کلاس و پرستیژ و اقتدار، فضای اروتیک خاصی رو هم خاطر نشان میشن. این حضور میتونه مثل چرم تاریک و سیاهِ بَندی از رابر پیگه (Robert Piguet Bandit) فتیشیست باشه، یا میتونه مثل همین عطر بوتگا ونتا لوکس و اشرافی باشه.

میشل المیراک، عطرساز خبره ای که با عطرهای گوچی پور اوم (Gucci Pour Homme 2003)، شوپار کمسیر (Chopard Casmir)، یوپ اوم (Joop! Homme) و دیویدوف زینو (Davidoff Zino) میشناسیمش، معمار این عطر هست. اون تو ساخت این عطر از ساختاری کلاسیک استفاده میکنه و اون رو با چرم و ادویه صیقل میده. عناصر اصلی این ترکیب فضایی نسبتا گرم و لطیف دارن که چوب سندل، پچولی و خزه ی درخت بلوط نقش بسترش رو ایفا میکنن. این اکورد قدرتمند ته نشین فضایی هست که بهش میگیم اکورد شیپغ. برای اطلاعات بیشتر در مورد اکورد شیپغ روی این لینک کلیک کنین.

شروع عطر ما شاداب و سرزنده هست. رایحه ی جذاب و نبات مانند و ملسی از برگاموت داره که با فلفل صورتی تزیین شده. به همراه این ترکیب حس کافوری و خمیردندون مانندی که به نظر میرسه باید ترکیب رز و شمعدونی باشه بالا میاد و حس کلاسیک و قدیمی عطر رو تشکیل میده و راه رو برای عناصر بطن عطر هموار میکنه. این ترکیب شروعِ یک اکورد شیپغ مدرن و ناب هست که وجوه گُلی شیر مانند (لاکتونیک) همراهیش میکنن. این شیپغ کلاسیک و شیری و لاکتونیک رو شما توی چند تا از کارهای برند Grossmith هم به خوبی میتونین کشف کنین اما بذارین یک نمونه شناخته شده تر معرفی کنم که شباهت نزدیکی هم به این عطر داره: دَم بلوند از سرج لوتانس (Serge Lutens Daim Blond). بذارین اینطوری مطلب رو ادامه بدم…

…اما توی بوتگا ونتا با اینکه فضا لکتونیک و شیری هست، ما به هیچ وجه با یه ترکیب قدیمی سر و کار نداریم. چرا که چرم (شما بخونین جیر و زردآلو؛ همونطور که توی دم بلوند وجود دارن) با طعم یاس و زنبق، و پشتیبانیِ وانیل (شما بخونین بنزوئین) افسار کنترل رو به دست میگیره و گرمی و نرمی دلنشینی رو به بستر کلاسیک عطر میده. فصل مشترک هر دو عطر جیرِ نرم و منعطفی هست که با طعم میوه ای توی عطر ظاهر میشه. اما انفصال این دو عطر سر بسترشون رخ میده. در حالی که چرم بلوند و سِپیای سرج لوتانس به فضای خاکی و چوبی میرسه، بوتگا ونتا به اکورد شیپغ چوبیِ تاریکی ختم میشه که حس لوکس راحت طلبانه و بی غل و غشی رو القا میکنه. برخی از منتقدین عطر از بوی نمکی و دریایی توی این عطر حرف زدن. من این رایحه رو چندان قدرتمند ندیدم که بخوام در موردش صحبت کنم. از طرف دیگه من این بوی خفیف نمکی رو جزئی از بوی چرم این عطر میدونم.

برای من بوتگا ونتا رایحه ای هست که بوی آرامش و ثروت میده. زیباست و گیرا، اما این زیبایی فارغ از شابلونها و کلیشه های زنونه تعریف شده. یادمه یه بار که برای تماشای یک نمایش رفته بودیم به تاتر شهر، بین جمعیت و ازدهام، پیش از ورود به سالن چهره ی خانمی تقریبا میانسال دقت من رو جلب کرد. چهره ای متفاوت داشت. استخوان بندی صورت، رنگ پوست و مو، نوع نگاه، قد و اندام و حتی نوع لباس پوشیدنش با کلیشه ایرانی و شابلونهای همه گیرِ جامعه فرق داشت. برخی وقتا هست که یه چیزایی با اونچه تو ذهن شما نهادینه شده همخوانی نداره و معادلات فکری شما رو بهم میزنه. تقریبا دو دهه از اون شب میگذره و من هنوز چهره ی اون زن غریبه رو یادمه. صورتی استخوانی که ریز نبود و بینی بارزی داشت که بزرگ نبود و چشمانی که ریز بودن اما به چشم میومدن و قامتی تقریبا بلندتر از هر زن حاضر داشت.

بوتگا ونتا برای من همچین عطری هست. عطری زنونه که بوی زنی میده که شبیه هر زن دیگه نیست. او متفاوت هست بدون اینکه عمدا جلب توجه کنه. موندگاری روی پوست این عطر خیلی راضی کننده هست و از حد متوسط خیلی بالاتره. نشر بوی متوسطی داره. توجه داشته باشین که اگر دنبال چنین رایحه ای هستین به هیچ وجه انتظار نشر بوی بالا رو نداشته باشین، چون برخی روایح با نشر بوی متوسط به پایین زیبا هستن. باید تو فاصله نزدیک بمونن و نباید خط بو راه بندازن. این اساس روایح لوکس هست. لوکس نباید به حریم دیگران نفوذ کنه. عطری آرام و باوقار هست، عطری چرمی و گلی که گلهاش زیر تل انباری از چرم و اکورد شیپغ پنهان شدن. این شاید اون بوی چرمی باشه که سالهاست دنبالش میگردین.

★★★★

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

  1. اگر فروشنده بودم فقط اسم عطار و کارای قبلیشو روی یه کارت مینوشتم میذاشتم کنارش
    همین .

  2. یکی از بهترین عطرهای زنانه ای که تست کردم همین کاره. پچولی در کنار چرم و روایح گلی رایحه ای میشه گفت عامه پسند و شیک رو بوجود آورده که بعد از تستش احتمالا شیفته این کار زیبا میشید کیفیت خوبی هم داره.توضیحات خوبی هم در مورد این عطر دادی کیوان جان. ممنون که این کار خوب رو معرفی کردی

  3. bravo bravo کیوان جان عالی بود عاشق این عطرم و در مناسبتها گاهی ازش استفاده میکنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Web Statistics
بستن
بستن

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید