بررسی عطر

بررسی عطر هومیج از برند آمواژ: تجربه یک حس لوکس اما شرقی

آمواژ هومیج آمواژ – هومیج (Amouage – Homage)

سال تولید: ۲۰۰۸

کشور: عمان

گروه بویایی: شرقی گـُلی (Oriental Floral)

عطار: ناشناس

 نُتهای برتر: لیمو، رز طائف، بخور، یاس، عود، پرتقال

فصول استفاده: تقریبا همه فصول

بحث در مورد روغنهای عطار با بحث در مورد عطرهای متداول کمی فرق داره. عطارها نه تنها توی ترکیبات با عطرهای معمولی فرق دارن که ایده و ساختارشون هم متفاوت از عطرهای متداول هست. از اونجایی که این روغنها ترکیبات حساسی هستن و با کوچکترین خطا ترکیب به هم میریزه، معیار بسیار دقیقی برای سنجش مهارت عطرساز قلمداد میشن.

آمواژ بالای بیست تا از این عطارها رو توی مجموعه ش داشته که همه رو طی سالهای گذشته از تولید خارج کرده. هومیج بیست و پنجمین سالگرد تاسیس آمواژ رو توی سال ۲۰۰۸ جشن میگرفت و توی ترکیبش از عناصری استفاده شده تا فرهنگ عمان و آمواژ رو به نمایش بذاره.

روغنهای عطار عطرهای سنتی عربی به شمار میرن و هومیج یکی از معروفترینهای آمواژ تو این سری هست. عطری که فضای کلی اون رو اگه بخوایم حول سه عنصر نام ببریم به ترتیب ارحجیت لیمو، رز طائف و بخور هستن.

شروع اوماج لیمویی و چرک و ترشیده هست. لیمویی خاص که شبیه هیچ یکی از لیموهای شناخته شده توی کارهای کلاسیک تابستونی متداول نیست. لیمویی عربی. بویی که اگه ندونیم منشا اون عطر هست شاید نشه به عطر منسوبش کنیم. بویی بیشتر خوراکی مانند، خشکیده اما کمی لزج و اسیدی داره شبیه جوهر لیمو. روایح توی روغنهای عطار با اونچه توی عطرهای متداول میگذره فرق دارن. لیموی اوماج هم لیمویی غلیظ و سنگین هست و بسیار متراکم و از همون ابتدا دودی. این بُن مایۀ دودی روایح چرم مانندی رو با خودش به همراه میاره که حس لوکس و جاافتاده ای داره.

اونچه توی بکار بردن روغنهای عطار نیاز هست بدونین اینه که این روغنها معمولا مسیری بسیار کند و خطی رو طی میکنن و برای رسیدن به بستر عطر که نرمترین قسمتشون هست شاید نیاز باشه تا یک روز کامل صبر کنین چون عمر این روغنها روی پوست بسیار بالاست. نکتۀ دوم اینکه این روغنها روی لباس نه تنها به هیچ وجه درست عمل نمیکنن بلکه به راحتی لکۀ چرب چسبناکی روی بافت پارچه بجا میذارن.

بهترین لایۀ اوماج زمانی هست که حجم زیادی از لیمو بر اثر گرمای بدن تبخیر میشه و حل میشه توی بستری از رز طائف که کمی فلزی و شدیدا کافوری ظاهر میشه و با ترشی لیمو ساختار عربی جالبی به خودش میگیره. رز در مقابل دیگر عناصر این ترکیب حالتی تخت داره و بدون عمق اما به شکلی مستحکم و کامل ظاهر میشه. گرچه سطح و قلب هومیج حالتی افسرده داره بستر اون با بخور و رایحۀ عود چهره ای صمیمی تر و دعوت کننده از خودش نشون میده. بخور که امضای عطرهای آمواژ هست توی این کار برعکس اینترلود و فِیث و اپیک بسیار نرم و فیلتر شده هست و به جای اینکه محوریت اصلی عطر رو بدست بگیره، بیشتر شبیه یک اِفِکت صوتی روی رز و لیمو میشینه. حالتی دودی نرم که رنگ سفید و خاکستری شبیه مه رو تداعی میکنه و مثل مه ماهیتی سبک داره.

بستر این عطر وقتی دیگه حسابی روی پوستتون نشست رایحۀ خفیفی از عود و پس از اون بویی نرم از شیرینی شیر مانند اما خشک چوب سندل هست. این بستر چوب سندل عمری طولانی اما خیلی خفیف داره روی پوست.

 در کل هومیج عطری هست بسیار شخصی، رزی و لیمویی و کمی دودی و چوبی، گرم و کمی عصبی تو لایۀ اول و بعدش نرم و مهربان. توی شروع تا وقتی رز از لیمو جدا نشده خیلی پِلیسه و زاویه داره اما بعدش نرم میشه و گوشه هاش آروم میشن. فراگیر و قدرتمنده. اگر دنبال روغنهای عطار میرین باید با این حقیقت که شما به هر صورت با یک عطر شدیدا عربی مواجه خواهید بود کنار بیاین چون عطارهای آمواژ دیگه مثل کارهای متداولش “عطرهای عربی برای سلیقۀ اروپایی” نیستن. این روغنها کاملا عربی هستن.

هومیج عطری گرم و دم کرده هست که با نشر بوی قدرتمند و موندگاری بالاش میتونه برای فضای داخلی اما پهناور مثل یک سرسرا یا سالن بزرگ مناسب باشه. همچنین توی هوای بهاری خنک یا هوای اواخر تابستون که تفتگی آفتاب دیگه رنگ میبازه خیلی میتونه خوب باشه.

★★★★

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

6 دیدگاه

  1. ۲۰۰ ساااااااااال !!!!!
    آقا خیلی ممنون
    برم به فکر افزایش درآمد باشم که این گوهرهای کمیاب همت و تلاش زیادی میخواد به دست آوردنشون

  2. پیداش کردم آقا با سرچ پیدا شد مرسی

    خیلی خیلی ممنون آقا کیوان
    واقعاً مقاله مفید و خوبی هستش این

    از این عطارها توی ایران هست؟اگر هست کدومش رو شما پیشنهاد میکنید؟حدود قیمتشونم بگید ممنون میشم البته قطعاً گرون هستن

    1. قیمت عطار خیلی بالا و پایین داره. دقیقا به مواد مورد استفاده ربط داره. من یه ربع تولا (سه گرم) عطار دیدم که فقط ده تومن قیمت داره، عین همون مقدار عطار هم دیدم که چهار میلیون قیمتشه. اولی اسطخودوس بود و دومی عود ۲۰۰ ساله
      اما برند عبدالصمد القرشی رو اگه بتونی پیدا کنی عالیه. اونا غول این کار هستن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Web Statistics
بستن
بستن

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید