یکشنبۀ بارانی

یکشنبۀ بارانی – قسمت پنجم: زنده باد ایتالیا

ایتالیاپینو سیلوستر – اوریجینال (Pino Silvestre – Original)

سال تولید: ۱۹۵۵

کشور: ایتالیا

گروه بویایی: آروماتیک فوژه (Aromatic Fougère)

عطار: لینو ویدال (Lino Vidal)

نُتهای برتر: کاج، میوۀ اُرس، چوب سدروس، برگ بو، اسطخودوس، لیمو، خزۀ بلوط، ریحان، گل میخک، مریم گلی، برگاموت، مشک

فصول استفاده: تقریبا همه فصول، توی تابستون با احتیاط باید استفاده بشه


نسلی که جنگ رو تجربه میکنه تقریبا همه چیزش رو از دست میده. چه انسانیتش، چه خوشحالیش، چه کودکیش و چه اموالش رو. تقریبا هیچوقت هم زخمهاش درمان نمیشه. ما به عنوان کشوری که نسل جنگ زده ش تو سنی هست که خاطراتش رو هنوز زنده و گرم حس کنه، احتمالا خیلی خوب میتونیم نسل کودک و جوان ایتالیای سالهای جنگ جهانی دوم رو درک کنیم. ایتالیای بعد از جنگ، کشوری که آرمانهای حزب فاشیستش شکست خورد، پیراهنهای سیاه به جای افتخار بین توده رو سیاه شدن و میرفت که بار دیگه با فقر دست و پنجه نرم کنه. این البته سرگذشت مفلوک همۀ اروپا بود. چه رُم و برلین که جنگ رو باخته بود چه لندن و پاریس که برنده بودن. جنگ عمیقترین زخم رو روی انسانیت میزنه.

هیمشه بین این تودۀ زخم خورده هستن کسانی که خوشبینانه و امیدوارانه آیندۀ چند نسل رو با روحیۀ سرزنده شون میسازن. یک جملۀ شاملو تو شعرش که میگه “هرگز کسی چنان به کشتن خویش برنخواست که من به زندگی برخواستم” من رو یاد این افراد میندازه. گروه بیتلز تو انگلستان با موسیقی شاد و پر انرژی و البته ساختارشکن نسل جوان انگلستان و اروپای بعد از جنگ رو زنده کردن و شادی رو بهشون برگردوندن. کریستین دیور در فرانسه با کلکسیون New Look نه تنها بدعتی جدید تو دنیای مُد بنا کرد که روحیه ای سرزنده و پر از امید و خوشی رو تو مُد تزریق کرد. و لینو ویدال در ایتالیا با یه کولون سادۀ کاج و ادویه که حس کاج کریسمس میداد نه تنها امید و خوشی رو به ایتالیا برگردوند که چند نسل پیاپی رو با این عطر به هم وصل کرد طوری که پدربزرگها و پدرها و پسرها همگی از این عطر خاطره دارن. البته پینو امروز مردونه حساب میشه و تو زمان خودش مثل شامپوی داروگر تخم مرغی بود برای هر ایرانی. هر کسی به عمرش حداقل یه بار موهاش رو باهاش شسته دیگه!

ایتالیا
برونو باربی (Bruno Barbey)، یک خانوادۀ ایتالیایی در پالرمو سیسیل، ۱۹۶۳

کاج کریسمس برای هر کودک مسیحی نشانۀ تعطیلات سال نو، شادی کشف هدیه هایی که شب نوئل توی جورابهای آویزون از شومینه گذاشته شدن و دستان پر برکت بابانوئل و صدای زنگوله های کالسکۀ گوزنهاش هست. چقدر کودکی و خوشیهاش بی مرز و افق هست! همین که داشتم مینوشتم یاد خاطرات خودمون از چهارشنبه سوری و نوروز افتادم و ترانۀ “کودکانه” فرهاد مهراد. و البته برای هر کودک فکر اینکه این زمستون بابانوئل نمیاد از هر کابوسی وحشتناکتره. لیدو وینال با پینو سیلوسترش بوی کاج کریسمس رو به ایتالیا و خانواده هایی هدیه میکنه که توان مالیشون از خرید کوچکترین هدیه برای فرزندانشون پایینتر بود. این عطر به همین دلیل با قیمت بسیار نازل به بازار ارائه شد و بیش از ۶۰ ساله که برای حفظ سنت و ارزشهای معنویش با همون قیمتهای نازل تو هر داروخونه و سوپرمارکتی داره ارائه میشه تا یادآور اون خاطرات قدیم باشه و هر ایتالیای بتونه پینو سیلوستر رو بشناسه. دقیقا کاری که سِر الکس ایسیگونیس (Sir Alex Issigonis) در سال ۱۹۵۹ با اتومبیلهای ارزون قیمت MINI برای انگلیس کرد تا هر خانوادۀ انگلیسی یک اتومبیل کوچک برای گشت و گذار آخر هفته داشته باشه. (جا داره اشاره کنم که مستر بین و اتومبیل مینی معروفش هم از همون نسل انگلیسیها هست)

ایتالیا
نورمَن راکوِل (Norman Rockwell)، کریسمس مبارک مامان بزرگ، ما اومدیم، ۱۹۵۰

پینو سیلوستر (به انگلیسی Scots Pine، به لاتین Pinus Sylvestris، گونۀ کاج اسکاتلندی) اولین عطر دنیا که توش از رایحۀ کاج استفاده میشه نبود اما به جرات مهمترین نقطۀ عطف تاریخ عطر بود که رایحۀ کاج با تفاوتی بسیار فاحش از بقیه روایحِ بکار رفته تو ترکیب ارجحیت میگیره و عطر روی محوریت اون ساخته میشه. بوی کاج کریسمس (اون دوران کاجها پلاستیکی نبودن و هر خانواده یک کاج بریده شده میخرید)، بوی ادویه ها که اساس آشپزخانۀ ایتالیایی هستن، بوی لیمو و از همه مهمتر بوی برگ بو که نماد ایتالیا هست (تو خیلی از خیابونهای رُم برگ بو برای زیباسازی توسط شهرداری کاشته میشه) رایحه ای فراموش نشدنی رو برای هر ایتالیایی میسازه. و البته این رایحۀ سبز، نیمه صابونی، گیاهی و رزینی، ادویه ای و نسبتا خوشمزه و کلاسیک مردونه برای هر انسانی به همون میزان خوش و انرژی بخش هست که برای یک ایتالیایی.

شروع پینو سیلوستر با رایحۀ مرکباتی نسبتا گس و ترشی رقم میخوره که امضای عطرهای ایتالیایی هست و فضای کلاسیک و قدیمیش سریعا خبر از روایحی سبزتر و تلخ توی بستر عطر میده. رایحۀ کاج، صمغ نراد، چوب سدروس، میوۀ اُرس یک ترکیب ناب آروماتیک و سبز میسازن که با برگ بو (نُتی که هیچ جا ازش اسم برده نشده اما اگه شما هم مثل من عاشق استفاده از این برگ توی غذاهاتون باشین و یه درختچه تو حیاط خونه داشته باشین سریعا بوش رو تشخیص میدین) پرداخته شدن. پینو عطری هست که موندگاری خوبی داره و نشر بوی متوسط. نیاز هست بخاطر قیمت نازل این کار و کیفیت خوبش که اون رو به یکی از بهترین و اصیلترین عطرهای کاج تبدیل میکنه، این عطر رو به عنوان یکی از منتخبهای پستهای خورجین سمور هم معرفی کنم.

این عطر نه تنها تو ایتالیا بلکه تو خیلی از کشورها به وفور همه جا پیدا میشه و تو سایزهای مختلف از ۷۵ میل گرفته تا کولون ۵ گالون خانوادگی و از ژل شستشو گرفته تا شامپو، شامپو وان حمام، صابون، افترشیو و چندین محصول دیگه موجود هست. ماسیمو ویدال (Massimo Vidal) برادرزادۀ لینو ویدال شرکت Mavive رو بنیان گذاری کرد که امروز پینو سیلوستر یکی از برندهای زیرمجموعه ش هست. جالبه بدونین که شیشه این عطر رو از روز اول شرکت لوییجی بورمیولی (Luigi Bormioli) ایتالیا تولید میکنه.

★★★★

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

11 دیدگاه

  1. وااااقعننن عالی بود!
    اصلن فکرشو نمیمردم که این کاجه گوگولیه همیشه ارزونی که من فقط به سمپل هاش بسنده کردم و هیچوخت نخریدمش اینچنین تاریخی پشتش باشه و اصن قدیییمی باشه اینقد!
    بوی کاج رو من اولین بار با این شناختم و بعد با کارای کارتیه.. ولی این واقعن یه دلخوشی و مهربونیه خاصی تو خودش داره .. چه طراحی شیشه و سر سادش چه رایحه ش..
    ??????

  2. پینو رو یه بار از یه داروخونه تو خرمشهر خریدم. دیدم شیشه بامزه‌ای داره و قیمتش هم با بوی خوبش بالا نیست. بعد که فهمیدم چه تاریخچه درازی داره برام بیشتر عزیز شد ?
    دمت گرم کیوان جان متن تاثیربرانگیزی بود.

  3. چه مقاله خوبی ، دست مریزاد ، خسته نباشید میگم بهتون
    اینو من رفته بودم هایلند دیدمشا ولی نمیدونم چرا برنداشتم تستش کنم ! واقعاً چرا؟؟؟؟ فک کنم بوی باحال و بامزه ای داشته باشه مثل بطریش .
    آقا کیوان Brut رو هم اگه شد درباره اش بنویسید . مرسی

  4. من سوژه ی یکشنبه بارانی این هفته رو هم تست نداشتم?
    بوی سوزنی برگ هارو تو عطر دوس ندارم و معدود عطرایی هستن که بوی کاج برجسته داشته باشن و من دوسشون داشته باشم مثل اکوییپاژ هرمس.
    ولی انقد این توصیف و تاریخچه جذاب بود که دلم میخواد همینطوری یه شیشه ازش داشته باشم تست نکرده.
    کاش این کار بتونه نگاه منو به بوی سوزنی برگا تو عطر عوض کنه.
    راستی قضیه خورجین سمورچیه؟

  5. ای کاش ما ایرانیا هم یه همچین عطری داشتیم که مثلا به عید نوروز هممون ازش میخریدیم نه اینکه همش دنبال برندایه فرانسوی و امریکایی و … باشیم اخرشم که خرید کردیم ته دلمون نگران اصل بودن محصول باشیم ?

  6. دمتون گرم متن بسیار زیبا با این عطر خاطره انگیز من رو بردید به سالهای دور چند شیشه از این عطر رو استفاده کردم و یکی رو دیگه به نصف رسید دیگه دست نزدم و هر از چند گاهی با بوییدن به خاطره ها میرم همین برند ice water هم داره که عالی بود هر چی گشتم پیدا نکردم

  7. پستای جدید سایت سمور رو بیشتر دوست دارم ? دمتون گرم موفق باشید …ولی راستشو بخواین اصلا فکر نمیکردم عطر پر فروشی باشه ، راستش فکر میکردم صرفا چون عمر زیادی داره جمع فروشش عدد بالایی هست در هر صورت من که خوشم نمیاد ازش حس میکنم زیادی مصنوعیه یا بی کیفیته? نمیتونم کنار بیام باهاش نمیدونم چرا ، البته دوبار بیشتر تست نداشتم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Web Statistics
بستن
بستن

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید