بررسی عطر

خلاقیت دخترانه: بررسی عطر Twilly d’Hermès از خانۀ مُد هرمس

هرمساقمس (هرمس) – توویلی (Hermès – Twilly)

سال تولید: ۲۰۱۷

کشور: فرانسه

گروه بویایی: گـُلی (Floral)

عطار: کریستین نَجـِل (Christine Nagel)

نُتهای برتر: زنجبیل، گل مریم، چوب سندل، نتهای میوه ای، بهارنارنج، لیمو، عنبر، وانیل و احتمالا رزین

فصول استفاده: تقریبا همه فصول با ارجحیت بهار و پاییز


هرمس یکی از مهمترین برندهای کالاهای لوکس و مُد هست که توی زمینۀ عطر فعالیت داره. نه فقط بخاطر قدمت ۱۸۰ سالۀ برند، و نه بخاطر دارایی هنگفت و سهام سنگینی که توی بازار مد داره. بلکه، اینجا توی بحث ما، صرفا بخاطر پروندۀ قدرتمندی که توی زمینه عطر  از سال ۱۹۵۴ برای خودش ساخته. این برند بارها و بارها به صورت پاورچین و نامحسوس بدون اینکه کسی متوجه بشه ذائقۀ عموم رو دستکاری کرده. بعضی وقتها هم با عطرهایی مثل تق هرمس (Terre d’Hermès) یا کـَلـِش (Calèche) خیلی واضح طوری که همه ببینن برگ برنده رو انداخته روی میز. جدا از این هرمس از این باب که یه عطرساز فیکس توی تیمش داره همیشه یکی از خطرناکترین رُقبا برای برندهای دیزاینری محسوب میشه که برای هر عطرشون باید قرارداد تجاری با این عطرساز و اون عطرساز بنویسن. تفاوت چشمگیرِ قیمت عطرهای هرمس¹ با بقیۀ برندهای همترازش اون رو به یک چهرۀ با پرستیژ توی برندهای متداول (دیزاینر) تبدیل کرده و به مدد همین پرستیژ سری عطرهای نیش این برند (Hermessence) هم چیزی بالاتر و باارزشتر از سری عطرهای نیش بقیه برندهای دیزاینر قلمداد میشه.

هرمسخانم کریستین نَجل که به تازگی بعد از بازنشستگی ژان کلود النا به سِمـَت عطرساز ساختمان شماره ۲۴ خیابون فوبورگ پاریس نائل شده، موظف شد که عطری جدید بسازه برای دخترهای جوان. توییلی² قراره بازاری که مدتی بود از دست هرمس خارج شده بود رو دوباره بهش برگردونه. اگه یادتون باشه توی پست مربوط به عطر جدید شنل گفته بودم که برندهای دیزاینر بازار خیلی داغ و پر استرسی دارن و همواره برای مقابله به مثل با همدیگه تو حالت آماده باش به سر میبرن. برای این منظور تو هر برند متخصصانی فعالیت میکنن که روند بازار توی آیندۀ نزدیک رو بو میکشن و مسیر حرکت رو شناسایی میکنن تا برند بتونه برای قدمهای بعدیش برنامه ریزی کنه. توییلی در حقیقت یه مقابله به مثل با زمان بندی درست هست برای شنل و عطر جدیدش گابریل که اون هم اتفاقا هدفش زنان جوان هست.

برسیم به رایحۀ عطر. شروع این عطر کمی با کارهای پیشین هرمس فرق داره. خیلی قدرتمنده، کمی گازدار و شیرین، تخت و بی عمق و کمی پیش پا افتاده. رایحه ای چسبناک، و پلاستیکی داره که نمیشه گفت بده. اما یه جوریه! شاید به این خاطر که عادت ندارم ببینم هرمس برای گروه سنی بیست سال عطر بسازه کمی جا خوردم. راستش اولین بار که تست کردم حتی میخواستم بیام لک و لیچار بگم بهش. اما بعدا هی تست کردم هی تست کردم و معتادش شدم! باورتون میشه!؟

شروعی ادویه ای که توش رایحۀ زنجبیلِ تازه و جون دار تاج سلطنت به سر داره و در کنارش گل مریم و چوب سندل خودنمایی میکنن. این زنجبیل شبیه اونچه توی عطرهای ادویه ای مردونه حضور داره نیست. خیلی طبیعی هست. شروع حسی شیرین و آدامس مانند و میوه ای (حس میکنم توش انبه هم هست اما مطمئن نیستم) داره که شیرینیش دل رو نمیزنه. اما خب خیلی ها ممکنه همین اول کار بخوره تو ذوقشون. بنابراین باید کمی صبور باشین. کمی بعد این شروعِ بدون تلخی با رایحۀ بهارنارنج، لیمو و برگ نارنج تلطیف میشه و از بوی خوراکی مانند و شیرین فاصله میگیره و عمیق میشه.

رایحۀ گل مریم توی این عطر به مدد بهارنارنج کاملا از اون حس قدیمی و مُسن-پسندش دور میشه و در اختیار روحیۀ جوان و دخترونه و شاداب قرار میگیره. خیلی جالبه که با وجود بوی کره مانندش گل مریم اصلا سن بالا ظاهر نیمشه. این تکنیک خارق العاده و هوشمندانه باعث شد با خانم نجل آشتی کنم و تقدیرش کنم. خیلی خوب کار کرده. بستر عطر حالتی خفیف دودی، چوبی و وانیلی داره و در کنار این، خبر از رایحه ای شبیه بوی پوست انسان و کمی نمکی میده. خب میتونین حدس بزنین چیه اون رایحۀ نمکی دیگه! بله عنبر نهنگ که در ترکیب با وانیل و چوب سندل فضایی بسیار سبک و بی وزن و دوست داشتنی میسازه.

ساختن عطر برای گروه سنی بیست سال اگر بخواین فقط یه عطر باشه کار ساده ای هست. اما اگر بخواین عطری مثل توییلی باشه یه خرده سخته چون به صورت معمول عطرهای این گروه مثل کارهای جسیکا سیمپسون، جنیفر لوپز و سایر عطرهای سلبریتی کلیشه ای هستن. یعنی عطرهای میوه ای و گلی ساده و شاد و شنگول. اما توویلی… اووممم به به! موندگاری حدود هفت هشت ساعت روی پوست و نشر بوی متوسط و متین. هرمسه دیگه، حد کلاس و پرستیژش رو بخاطر نشر بوی بالا بهم نمیزنه.

هرمسهرمس تمامی نشانه های و رنگها و خلاقیتش رو جمع کرد تا توی عطری مدرن و دخترونه منعکس کنه که نه تنها از طراحی کرخت و کاهلانۀ شنل جلو بیفته بلکه توی بازار عطرهای دیزاینر کسی رو در حد رقیب نبینه. توییلی توی بسته بندی پر رنگ و نقشی بییرون میاد که انرژی و حرکت داره. نوار ابریشمی رنگارنگِ نازک و بلندی همراه عطر توی جعبه منتظر خریدار هست. بطری نُقلی مکعب با لبه های نرم شده که با دو دایرۀ برجسته طرح فانوس کالکسۀ هرمس رو روش نشون دادن، کلیّت طراحی شیشه هست. سرپوشش هم همون کلاه سیاه هرمس. و نهایتا نارنجی معروف هرمس با گوشه های سیاه که روی اصالت، لوکس گرایی و شاد بودن هرمس تاکید داره. این بارِ اول و آخری نیست که هرمس دست به همچین طراحی های جانانه ای میزنه. اگه یادتون باشه توی عطر تق چند فلنکر (زیرمجموعه) اومد بیرون که همگی روی شیشه هاشون با رنگی حنایی طرحهایی مربوط به تق حک شده بود.

★★★★


  1. قیمت عطرهای هرمس توی ایران به طرز چشمگیر و عجیبی پایینتر از قیمت جهانی هست که دلیلش رو نمیدونم. حتی تو برخی مواد قیمت کارهاش از برندهایی که تو بازاز جهانی حتی با هرمس روی یک قفسه نمیتونن قرار بگیرن، نازلتر هست.
  2. توییلی (Twilly) نام یکی از ابداعات هرمس هست. دستمال ابریشمی بلند و کم عرض و طرح دار که همه جوره میشه استفاده ش کرد. دور سر، دور مچ، دور گردن، دور دستۀ کیف و حتی دور کمر. هرمس قبلا هم عطرهاش رو از روی محصولات منحصر به خودش اسم گذاری کرده. به عنوان نمونه عطر Doblis اسمش رو از جیرِ معروف هرمس گرفته.

هرمس

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

18 دیدگاه

  1. اولش بوی تندی میده در حد چند ثانیه بعد بوی زنجبیل که خیلی طبیعیه میده زیاد این بو طول نمیکشه شاید ۵ دقیقه
    بعدش فقط بوی گل مریم و احساس میکنی این قسمت عطر دوست داشتنیه خنکه بوش و تابستونی انگاری داری گل مریمو و تو گل فروشی بو میکنی ولی درای داون عطر افتضاح بوی صابون بد بو رو میده و این شد که عطر مورد پسندم نشد

  2. وای چقد جذااااابه ??? طراحی بطری رو هم خیییلی دوس دارم ?
    ای کاش من یک دختر بیست ساله بودم ?

  3. ینی من از اون روزی که اومدم تو دنیای عطر همه جوره عاشق برند هرمس و گرلن بودم و واقعا یکی از دلخوشی های بزرگ زندگیم اینه که تعداد زیادی از عطرای مورد علاقم از این برندا تو کالکشنمه و همه ی کارایی که از این برندا دارم هم همیشه از ته دل راضیم کرده…
    هرنکته مثبتی که یه برند برای شکوهمند بودن، اصیل بودن و جلب رضایت باید داشته باشه رو این دو برند دارن.
    درمورد توییلی عاشق شیشه ی گوگولیشم و ندید و تست نکرده دلم میخواد یه ۵۰ میلشو بخرم و مطمئنم راضیم میکنه مخصوصا اگه اون حالت آدامسی چیزی باشه که توذهنمه و همیشه تو عطرای دیگه ازش خوشم اومده.
    فقط خداکنه زنجبیلش خیلی رو مخ نباشه و یه زنجبیلی باشه که مثل آپروس لا موسون زهرش گرفته شده باشه و دلو نزنه و باعث نشه شقیقه هام به گزگز بیفته!
    نه که از برندای دیگه کارای خوبشونو نداشته باشم یا تست نکنم ولی پرستیژ خاصی که این برند داره و اصالت و شکوه گرلن رو با هیچ عطری از هیچ برندی عوض نمیکنم.

  4. به به. این عطر رو که تو پست اینستاگرام سمور دیدم خیلی جذبم کرد چون برای هم سنای منه و حس و حال شیشه اش و توصیفی که شما کردین هم خواستنی ترش میکنه. اتفاقن تو کردستان دیدمش ولی تستر نداشت. که دلم سوخت! فقط امیدوارم زنجبیلش طولانی نشه چون من اصلن میونه خوبی با زنجبیل ندارم!

  5. یه دوستی هست توی فضای مجازی میگه گیجش کن…
    امروز که دارم روز به روز با عطرهایی که تازه بیرون میان و زودتر از هر جای دیگه بجای اینکه بیان صرفا یه معرفی تبلیغاتی کنن و بگن به به و چه چه براش و مشتری عانه پسند بیاد زیرش بنویسه قیمتش چنده؟ خیلی خوشحالم که دارم مطالبی رو میخونم که بهم اطلاعات مفید میده. بهم حتی توی پی نوشت اطلاعات عمومی دیگه ای غیر از عطر هم میده هر چقدر هر طولانی و متن بلند باشه!! با لذت مطالب رو میخونم و گاهی به وسع خودم یادداشت برداری هم میکنم. و این است فرق سمور با هر جای دیگر که صرفا برای هدف جذب درآمد مطلب بیرون میدن و کلا کپی بی واسطه یا باواسطه از یکدیگر هستن. خسته نباشید. همین. عطر هم ایشالا برسه شهر ما بریم بوش کنیم ببینیم چی بوده که اول خواستی حالش رو بگیری بعدا عاشقش شدی. هر چند همه عشق ها اولش با همین نفرت و بدم میاد و آه و اوف عین فیلم فارسی شروع میشه…

  6. کلا کارای هرمس طوریه که نمیتونم باهاشون ارتباط برقرار کنم. به شکل غیر قابل تحملی تیز و تنده

  7. نه منظورم اینه که برای ساخت هر عطر به طور معمول چقدر دریافت میکنند . یعنی قاعده و قانونش چیه ؟ و اینکه اصلا یه نفر بخواد وارد این حرفه بشه باید چی کار کنه و از کجا شروع کنه . و کلا در مورد حرفه عطر سازی یه پست بذارین خیلی خوبه .

  8. آقا کیوان عزیز , یه خواهشی دارم . البته قبلا هم یه درخواست شبیه این از شما کردم . لطف کنید یه پست در مورد عطر سازها و میزان درآمد و دستمزدهاشون و اینکه چه جوری وارد این کار میشن رو بنویسید . ممنون .

  9. با تشکر از بررسی خوبتون…یه انتقادی دارم…خیلی دیگه زیاد و طولانی مینویسید…یسری افراد هم عین من حوصله خوندن مطالب طولانی رو ندارند! اگر کمی خلاصه تر جمع بشه بنظرم مفیدتره…در مورد تویلی…با اینکه از طرفداران عطرای هرمس هستم این مورد رو نپسندیدم…شروع بسیار جالبی داره اما گل مریم بسیار غالبش که حتی زنجبیل نتونست حرفی در حضورش بزنه، باعث شد ازش زده بشم خصوصا اون بیس صمغی پلاستیکی عجیبش…

  10. شروع پلاستیکی باید جالب باشه و پر ریسک برای خانمهای جوان البته مطمئنا هرمس از پسش براومده با توصیف شما ، عطر های جوانانه ایی که همشون گلی و میوه ایی هستن این خیلی خوب باید باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Web Statistics
بستن
بستن

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید