عطرهای وینتِج و دیسکانتینیو شده

ارسال شده توسط Keyvan Mashhadi در جمعه، 1396/11/06 - 11:08

دستاورد کلی روند جهانی بازار تو این روزا افت کیفیت تو برندهای متداول (Mainstream یا دیزاینر)، به بن بست رسیدنِ خلاقیت تو برندهای نیش، و ساختارشکنیِ نه چندان همه پسندِ برندهای آرتیزان رو برای ما به ارمغان آورده. تا پیش از اینکه سر و کلۀ عطرهای سلبریتی (Celebrity ستاره های سینما و موسیقی) و فلنکر¹ سازی تو سالهای 80 میلادی پیدا بشه، تراکم بالای بازار رو عطرهایی تشکیل میدادن که امروز بهشون برندهای دیزاینر یا متداول میگیم و مخاطب حرفه ای عطر امروز با اکراه بهش نگاه میکنه. عطرهای این دسته که کیفیت بالایی داشتن با دقت ساخته میشدن و بازاریابیشون با در نظر گرفتن پرستیژ برند با وسواس خاص و تولید ناانبوه برنامه ریزی میشد. به همین دلیل هست که عطری مثل فارنهایت که از تولیدش تقریبا سی سال میگذره هنوز جزو سردمداران و مشهورترین عطرهای مردونه حساب میشه.

 

تصویر

پس از ظهور عطرهای سلبریتی که با کیفیت متوسط، تولید انبوه و قیمت نازلتر از عطرهای برندهای مُد ارائه میشدن، رویکرد کلی بازار به سمت رقابت سر پول رفت و به همین دلیل باید از کیفیت میزدن و تو زمان کمتر تولید بیشتری ارائه میدادن. گرچه پیش از این اتفاق سر و کلۀ چند تا از برندهای نیشِ حرفه ای و پیشکسوت مثل L'Artisan Parfumeur (تاسیس 1976) پیدا شده بود، این نهضت که اون موقع اصلا مفهومی نداشت نتونست به عنوان گزینۀ با کیفیت جا باز کنه.

قسمتی از این عطرهای اسطوره ای برندهای متداول که از اون تاریخ تا امروز همچنان تولید میشن هم به وسیلۀ IFRA - که خودش توسط لابراتوارهای رده بالای عطر حمایت و هدایت میشه - محکوم به قطع نسل یا تغییر فرمول شدن. همۀ این موارد دست تو دست هم باعث شدن فردی که تو جوانی عطری مثل فارنهایت میزد امروز تو هیچ عطری به اون حس و حال دست پیدا نکنه. یه جورایی مزه و مفهوم همه چیز فست فودی شده و از رنگ و لعاب افتاد. در پی این گمکرده مخاطب پناه میبره به نوستالژی... این میشه که عطرهای باقی مونده از اون روزها دوباره ارزش پیدا میکنن.


اما ماجرا به همین قشنگی هم نیست و این موضوعِ عطرهای وینتج یا دیسکانتنیو شده² به تب و مُد تبدیل شده تا جایی که به طرزی خیلی فـُکاهی عطرهایی که در زمان تولید خودشون هواخواه چندانی نداشتن، بعد از دی سی شدن (مخفف دیسکانتیو) تبدیل شدن به الماس کوه نور و قیمتهاشون تا ده برابر هم بالا رفته! این ژستِ عجیب غریب رو از کجا پیدا کردیم که عطری که برامون تو درجۀ چندم اهمیت بوده بعد از انقطاع به ردۀ اول اهمیت صعود میکنه؟ طبق یه حساب کتاب سر انگشتی و کمی پرسش و پاسخ از دوستانی که دنبال این دسته از عطرها هستن به نتایج جالبی رسیدم که طبق این اطلاعاتِ میدانی به سه گرایش عمده تو این مقوله منتج شد:

1- ما به عطرهای دی سی شده به همون دیدی نگاه میکنیم که به کالاهای ضروری موقع جنگ داشتیم. یعنی بگیریم که فردا گیر نمیاد و غنیمته!

2- به عنوان سرمایه بهشون نگاه میکنیم درست مثل اتومبیل. توی جامعه ما اتومبیل پیش از اینکه وسیلۀ حمل و نقل باشه یه جور سرمایه گذاری به حساب میاد که به کم سود بودنش تن میدیم اما تو شرایط اضطراری مثل النگوی طلای بدون فاکتور میفروشیمش. یه دسته از این افراد خودشون فروشنده هستن و با احتکار این عطرها سود بالایی بدست میارن.

3- پرستیژ. در دسترس نبودن این عطرها، نایاب بودنشون، کیفیت مرجع و مثال زدنیشون، اونها رو به گزینه هایی ارزشمند در حد عطرهای بسپوک³ تبدیل میکنه و بهشون ارزش گنج وار میده.

قضیه عطرهای دی سی شده به طور عموم در ایران توی این سه گرایش جا میگیره. یعنی دسته ای شیدا و دسته ای سودجو!

حالا نکته اینجاست که آیا واقعا عطری که دی سی شده ارزش این همه دردسر و سرمایه رو داره؟ عطری مثل Jazz و Live Jazz از برند ایو سه لورن یا عطرهای Rush2 و Envy For Men از برند گوچی و عطرهایی مثل Benetton Cold یا CK Man عطرایی نبودند که تو زمان خودشون خیلی اسم و رسم داشته باشند. اما امروز طرفدارایی دنبالشون هستن که حاضرند قیمت بالایی براشون بدند. این در شرایطی هست که بازار عطرهای دی سی شده تجارت تاریکی هست و از این نظر که برندهای سازنده دیگه مسئولیتی در قبالشون تقبل نمیکنند، این محصولات با قیمتهای قرارداری و بازار سیاه فروش میرند و مشتری رسما روی پوست تخم مرغ قدم برمیداره. تازه اگه اصل باشن یا اگه طی این سالها سالم مونده باشن و درست نگهداری شده باشن.


ماجرایی جدید هم به جریان افتاده که جا داره عمیقا بهش فکر کنیم. در حالی که خیلی از عطرهای دی سی شده برای همیشه از بین رفتند یا به ندرت یکی دو تا توی سایتهایی چون eBay و Amazon پیدا میشند، خیلی از اونها سر از بازار عطر خاورمیانه و مخصوصا ایران در میارند اما نه تک و توک بلکه فله ای و دسته ای! شایعات و حدسیات هم مثل همیشه پشت همۀ این ماجراها شکل می گیره. به عنوان مثال "این عطر رو برندش صرفا برای خاورمیانه به طور محدود تولید کرده". روایت دربارۀ این عطرها زیاده اما هیــــــــــــچ منبع موثقی نمیتونه صحت و سلامت این عطرها رو تایید کنه.

لذا اگر کلکسیونر نیستیم یا قرار نیست با احتکار این عطرا سود کنیم به جای اینکه کلی وقت و هزینه صرف یه چیزی بکنیم که ارزشش رو از جَوی که براش درست کردند به دست میاره، بهتره قدر عطرای خوبی که الان هست رو بدونیم و از اونا لذت ببریم.


  1. فلنکر به نسخه های زیرمجموعۀ یک عطر مادر گفته میشه. مثلا عطر Allure Pour Homme از شنل عطر مادر و Allure Sport یک فلنکر هست.
  2. واژه وینتج (Vintage) از صنعت شراب سازی وارد گویش عمومی شده و به معنی بهترین محصول سال هست. توی دنیای عطر به عطرهای کیفیت بالا و قدیمی گفته میشه که توی تاریخ تولید اون عطر بهترین کیفیتش رو داشته. این واژه به نوعی به معنی "نسخۀ قدیمی از یک عطر" هم جا افتاده. واژۀ دیسکانتینیو شده (Discontinued) این اواخر جزو متداولترین مباحث بین عطربازها و فرومهای بحث عطر هست. معنی لغوی این واژه به عطرهایی اشاره میکنه که تولیدشون قطع شده.

  3. بسپوک (Bespoke) به عطرهایی گفته میشه که عطرساز به طور سفارشی برای یک مشتری میسازه و معمولا قیمت بسیار بالایی دارن.

نظرات

Raoof (تایید نشده) در تاریخ سه شنبه، 1399/07/08 - 14:10 نوشته:

درود برشما کیوان خان عزیز و بزرگوار، هنر حضرتعالی ستودنی ست،
الغرض عارضم خدمتتون ، اگر که فرصت اختیار شد بیشتر در مورد ، عطر وزین و با ابهت سلطان ویتور مقاله و گپ و گفت بفرمائید
باکمال ادب و احترام
بخت و اقبال مغتنمی ست در کنار شما خوبان....

فرشید (تایید نشده) در تاریخ یکشنبه، 1397/12/12 - 21:27 نوشته:

سلام اقا کیوان میشه بفرمایید ک دلیل دی سی شدن عطرهای پر طرفدار چیه؟

ALi (تایید نشده) در تاریخ سه شنبه، 1397/10/11 - 18:02 نوشته:

سلام
سایت عطرخانه دو تا از عطرای روژا رو داره به یه قیمت فضااااااااایی میفروشه !
گفتم شاید براتون جالب باشه .

Roja Dove Semi-Bespoke No. 15 : قیمت ۹ میلیون و نیم

Roja Dove Parfum Royale No. 1 : قیمت ۱۴ میلیون و چارصد

https://www.atrkhaneh.com/product/5765/roja-dove-semibespoke-no-15

https://www.atrkhaneh.com/product/3692/roja-dove-parfum-royale-no-1

محسن (تایید نشده) در تاریخ سه شنبه، 1397/08/01 - 00:14 نوشته:

بعضی از کارهایی که دی سی یا رفرموله شدن برای عده‌ای میشن یه حسرت! مثل همون فارنهایت که البته من هیچوقت طرفدار پر و پا قرصش نبودم بخاطر اون بوی نفت مانندی که اون تهش حس میشه
ولی بعضی از کارهای دیگه هستن که واقعاً برام ازشون یه حسرت باقی مونده
مثل Pure poison قبل از رفرموله شدن
یا مثلا Kenzo Air و مخصوصاً Kenzo Air intense که به تاریخ پیوست
من واقعاً نمی‌تونم حسی که اون وقتها داشتم از پوشیدن کنزو ایر اینتنس بیان کنم... یه حس پرواز، خوشی و فوق العاده نشاط آور
یکی دیگه از کارهایی که در خطر انقراض قرار داره، Escale a portofino هست از برند معظم دیور
نمی‌دونم واقعا دی سی شده یا وارد نمیشه که اینقدر اینجا نایاب شده. این یکی هم از اون عطرهائیه که اگه روزی دیگه بهش دسترسی نداشته باشم حتی ممکنه اشکم بخاطرش در بیاد
بازم یه حس غیر قابل توصیف دیگه... در واقع بهترین توصیف برای این شاهکار بینظیر، همون پوستر تبلیغاتی خودشه : https://fimgs.net/images/secundar/o.2601.jpg
شاید اگه بخوام توصیفش کنم بهتره بگم آزادی، رهایی، استراحت، یه تعطیلی تابستونی در کنار دریا همراه با نسیم ملایم و فرح بخش و غوطه وری در استخر لیموناد!

Keyvan Mashhadi در تاریخ سه شنبه، 1397/08/01 - 07:50 نوشته:

وای این عطر دیور مجنونم میکنه. فکر کنم بین عطرهایی که اسم پورتوفینو دارن بهترین گزینه باشه. عاااااالیه. اینجا هم خیلی کمیابه. تو دیوتی فری فرودگاه فقط هست

Azier (تایید نشده) در تاریخ سه شنبه، 1396/11/24 - 19:28 نوشته:

يك بخش ديگه هم مربوط ميشه به علاقه شخصى طرف و خاطرات خوشى كه با اون رايحه براش ثبت شده. اون رايحه مثل يك فلش ممورى مجموعه اى از خاطرات رو درون خودش ذخيره كرده و شخص براى يادآورى اون لحظه هاى مبهم حاضر ميشه هزينه بالايى بابت خريد يك عطر ديسكانتنيو بپردازه.

محسن مدنی (تایید نشده) در تاریخ دوشنبه، 1397/02/10 - 11:57 نوشته:

بسیار با نظرتون موافقم. رایحه ها هم همانند موسیقی، برامون یادآور خاطرات و لحظه هایی هستند.
سپاسگزارم آقا کیوان که در قالب پاورقی، مارو با اصطلاحات آشنا می کنید. بسیار ارزشمند و آگاهی دهنده است.

احمد (تایید نشده) در تاریخ یکشنبه، 1396/11/15 - 08:28 نوشته:

سلام..اقا کیوان لزوما عطرهای دیسکانتینیو شده یا وینتیج با نسخه های مربوط تفاوت ظاهری دارند؟...تو خیلی کارا دیدم...ققط میخام بدونم همیشه همینطوره؟توی 100 درصد کارا یا نه؟ اگر نه..چرا اینکارو نمیکنن..حداقل اگه نمیخان شیشه تغییر بدن یا تغییراتی توش ایجاد کنن یه نشانی در نظر بگیرن قرار بدن..که به محض دیدن اون ما بدونیم این عطر دیسکانتینیو یا ریفورموله یا هر چی شده..

Keyvan Mashhadi در تاریخ یکشنبه، 1396/11/15 - 09:26 نوشته:

قرار نیست کسی بدونه چه تغییراتی توی عطر داده میشه. برای چی باید دم به تله بدن؟

حامد حسینی (تایید نشده) در تاریخ سه شنبه، 1396/11/10 - 21:06 نوشته:

ممنون کیوان عزیز. نوشتن این مقا له به نظر بنده در این مقطع خیلی ضروری بود. عالی و جامع موضوع را باز کردی کیوان عزیز. دست مریزاد

Hamed (تایید نشده) در تاریخ دوشنبه، 1396/11/09 - 21:25 نوشته:

من که شخصاً ترجیح میدم یه عطری که مورد علاقمه دیسکانتینیو بشه جوری که تو هیچ عوالمی هم اثری ازش پیدا نشه تا اینکه به طرز فجیعی بهش آب ببندن کیفیتشو بیارن پایین حالا به اسم ریفرموله یا هر اسم لعنتی دیگه ای زنده نگهش دارن تا هنوز بخواد تو بازار عطر عرض اندام کنه
حالگیری جدیدمم مربوط میشه به آرمانی کد که بعد از 7 -8 سال دوباره هوس کردم بخرمش و وقتی تستش کردم فکر کردم آرمانی شوخیش گرفته این چه کوفتیه داره جای کد فروش میره؟ کجا رفته اون بوی چرمی تنباکویی گرم و تاریک و شیک مردونش ؟ فقط یه تفاله مرکباتی ازش مونده !
پیش خودم گفتم کاش اینم DC میشد

Keyvan Mashhadi در تاریخ دوشنبه، 1396/11/09 - 22:00 نوشته:

هاهاهاهاهاها تفاله مرکباتی عالی بود!

Zehnaahang (تایید نشده) در تاریخ دوشنبه، 1396/11/09 - 03:40 نوشته:

خب الان یکی مث من که بخاطر علاقه ی شدیدش به فلان عطر مثلا گوچی پور اوم یا اسکادا کژوال فرایدی ، دنبالشون میگرده و میخواد داشته باشتشون که تو هیچکدوم ازین سه دسته نمیشه قرارش داد ?

Ati (تایید نشده) در تاریخ شنبه، 1396/11/07 - 02:14 نوشته:

خيلي عالي بود مطلبتون????????
متاسفانه يكي ازين عطرا همون belle d’opium دوست داشتنيه منه?
عطري كه فروشنده با تعجب نگام ميكرد كه عجيبه اينو انتخاب كردين چون عطر پر طرفداري نيست بين خانوما و قيمت مناسبي داشت حالا خود عطر كه هيچي تستر استفاده شدش رو با قيمتي دو برابر شايدم بيشتر از خود عطر ميفروشن
حالا سوال اينجاست كه چرا شركتا اين عطرارو دي سي ميكنن؟؟؟؟
خوب چون طرفدار نداشتن؟ به هر حال بعضيا كه طرفدار اون عطرا بودن!! توليد كنن اما كم?
كه اينطور سودجويي نشه و بازار سياه ايجاد نشه

Keyvan Mashhadi در تاریخ شنبه، 1396/11/07 - 18:09 نوشته:

سیاستهای بازار و مارکتینگ این شرکتها با تولید محدود همراستا نمیشه. برای اونا چیزی که توی تیراژ یک میلیون دو میلیون تولید بشه ضرره. فقط رقمهای بالای صد میلیون هست که براشون سود میاره

Ali (تایید نشده) در تاریخ جمعه، 1396/11/06 - 16:30 نوشته:

واقعا خوشحالم که چنین گروه فعال و خوبی مثل شما رو داریم. تا زمانی فکر میکردم تنها عطر باز در ایران خودم هستم ولی با وجود سایت عطرافشان و گروه سمور متوجه شدم جمع ما ها چندان کوچک هم نیست.در مورد دیسکانتینیو شده ها دلم واسه سه مورد یکم تنگ شده. Gucci pour homme- escada pour home. . midnight in paris

آرش (تایید نشده) در تاریخ جمعه، 1396/11/06 - 16:04 نوشته:

کیوان جان ازت یک سوال داشتم. قیمت عطرهای وارداتیی مثل کرید و زرجوف از امارات خیلی ارزون تر قیمتی هست که نمایندگی ها از کشورهای مبداء میارن. مثلا رویال میفر رو با قیمت حدود هشتصد هزار تومن از بازار تهیه کردم که بعد باز کردن یک سری چیزای عربی توش بود و پخش-ماندگاری-کیفیت رایحه هم با کارهای شرکتی یکسان هست. این عطرا توی امارات پر میشن یا بصورت سفارشی برای امارات ارسال میشن؟ فروشنده میگفت کاری مثل رویال عود توقف تولید شده ولی توی امارات خط تولید داره.

Ati (تایید نشده) در تاریخ شنبه، 1396/11/07 - 02:24 نوشته:

يكي از مهمترين تفاوتهاي اينجا با عطر افشان ادب و احترامي هست كه بين كاربرا وجود داره...عطر افشان ميدون جنگه...اگه يكي يه نظر مخالف يا اشتباه بده بدترين توهين ها رو بهش ميكنن!!!

Keyvan Mashhadi در تاریخ شنبه، 1396/11/07 - 18:08 نوشته:

راستش نخواستم چیزی بگم اما اون سایت مثل محله خاک سفیده! بری توش آلوده میشی. جوش هم خیلی جانبدارانه و فروشگاه-محور هست و حرف منطقی رو تحمل نمیکنن

Ati (تایید نشده) در تاریخ شنبه، 1396/11/07 - 21:39 نوشته:

به قول يكي از كاربراي اونجا...اونجا پدر خوانده داره :)))
اميدوارم اينجا انقدر پيشرفت كنه كه بتونيم طولاني مدت استفاده كنيم از نقد و بررسي عطرا
و مرسي از نظارت خوبتون روي نظرات كاربرا كه مثل اونجا جو بدي ايجاد نشده

Keyvan Mashhadi در تاریخ یکشنبه، 1396/11/08 - 00:31 نوشته:

مرسی از شما :»

سعید (تایید نشده) در تاریخ جمعه، 1396/11/06 - 15:10 نوشته:

یه جورایی مزه و مفهوم همه چیز فست فودی شده و از رنگ و لعاب افتاد
این جمله خیلی قشنگ بود...
یکی دیگه از دلایل این میتونه باشه که شما این عطر رو زمان قدیم میزدید و واقعاً دوستش داشتید و میری دوباره تهیش کنی میبینی اتفاقی دیسکانتینیو شده و قیمتشم چسبیده به سقف!هی توی ذهنت این عطر بزرگ و بزرگتر میشه و مجبور میشی اون قیمتو پرداخت کنی و بعدا هم پشیمون میشی!البته واقعاً توی این دوره و زمونه کیفیت عطرهای قدیمی حتی دیزانری،دست نیافتنی شده.
یک موضوع دیگه اینه که همون عطرهای دیسکانتینیو شده رو شما خیلی از اوقات میبینی عین رایحشو یک برند نیش معروف با قیمت خدا تومن! داره میفروشه!که احتمالا از قیمت عطر اصلی و وینتیج کپی شده ازش،خیلی بیشتره!نمونش عطر گوچی راش زنونه که شبیهش رو توی کلایو کریستین X زنونه میشه دید یا خیلی از کارهای دیگه که خودتون بهتر از من درجریان هستید

K1 (تایید نشده) در تاریخ جمعه، 1396/11/06 - 14:00 نوشته:

?????
گرایش اول جنگ و غنیمت رو خوب گرفتید
ولی باید اعتراف کنم یه چیزی مثل Lui Rochas خود غنیمت جنگیه واقعا اگه پیدا کنم هر طور شده باید به دستش بیارم

ALi (تایید نشده) در تاریخ جمعه، 1396/11/06 - 12:41 نوشته:

نتیجه اینکه تو عرصه عطر هم بهتره مثل هر زمینه دیگه ای به روز باشیم !
تمام حرفایی رو که تو این متن زدین قبول دارم . دو تا تجربه هم دارم البته نه درباره دی سی شده ها ؛ درباره دو تا عطر که یکیشون برای مدتی نسبتاً طولانی نایاب شده بود و دیگری رو از ترس اینکه نایاب شه خریدم چون شایعه شده بود ریفرموله شده و در هر دو مورد اشتباه کردم .
با احترام

Masoud (تایید نشده) در تاریخ جمعه، 1396/11/06 - 12:27 نوشته:

سلام کیوان جان کاملا درسته .به سر من خیلی اومده.مثل عطر: اوپیوم.هرمس .الورهوم اسپورت.دیور هوم اینتنس .فارنهایت.بنتلی اینتنس.و.....
حالا موندیم چه بکنیم.بریم سراغ عطرای نیش که اون هم بالای ۱ تومن خرج داره.خداییش انصافه.برند ایوسن لورنت.دیور .و مخصوصا ل آرتیزان داغون شدن.

Masoud (تایید نشده) در تاریخ جمعه، 1396/11/06 - 12:10 نوشته:

سلام
یکی جواب بده .یکی کمک کنه.داغونم.ادکلن اصل هرمس تویلت ۱۰۰ میل گرفتم .کیفیتش از ادملن ریو کالکشن کپی هرمس کمتره.وای.وای.البته این نیست چند تا دیگه هم هستن

آرش (تایید نشده) در تاریخ جمعه، 1396/11/06 - 15:55 نوشته:

فکر کنم تنها راه خرید ورژن جدید عطر هست (منظورم خرید توی سال اول یا نهایتا سال دوم تولید چون هنوز تو بازار از سال اول باقی مونده). من امسال تق هرمس فلکن edp رو خریدم که پخش بوی قویتر از ورژن اصلی و ماندگاری چیزی حدود یک روز داره ولی حتی edp ورژن اصلی هم بشدت آبکی شده.

شیبانی (تایید نشده) در تاریخ جمعه، 1396/11/06 - 11:38 نوشته:

کلا غیر از دلایل مطرح شده هم ممکنه باشه.
بنده دوتا از عطرهای دی سی شده رو بدلایل علاقه بسیار زیاد و وجود نداشتن رایحه مشابه در عطرهای موجود، با هر قیمتی باید داشته باشم.
یا مثلا زینو اگر دی سی بشه طرفداراش باهر قیمتی بازهم میخرند.

شما نیز نظر خود را بنویسید:

محتوای این فیلد خصوصی است و به صورت عمومی نشان داده نخواهد شد.

Restricted HTML

  • تگ‌های HTML مجاز: <a href hreflang> <em> <strong> <cite> <blockquote cite> <code> <ul type> <ol start type> <li> <dl> <dt> <dd> <h2 id> <h3 id> <h4 id> <h5 id> <h6 id>
  • خطوط و پاراگراف‌ها بطور خودکار اعمال می‌شوند.
  • Web page addresses and email addresses turn into links automatically.