بررسی عطر
موضوعات داغ

آمواژ اینترلود بلک آیریس : نقاشی روی بومی که قبلا نقاشی شده

اینترلود

در سال ۲۰۱۲ برند عُمانی آمواژ یک جفت عطر بیرون داد به نام اینترلود – مثل همیشه یکی مردونه و یکی زنونه. اینترلود یا غول آبی رنگ، بی شک رکورد فروش برند رو به راحتی جابجا کرد. نه تنها با رایحۀ پر و پیمون و قدرتمندش، بلکه با نشر بوی غول‌آسا و موندگاریِ بسیار بالا.

سال‌ها بعد با آهنربایی شدن درب شیشه‌های این برند شایعه شد که موندگاری و نشر بوی سابق توی این برند یافت نمی‌شه و تا حدی هم این فرضیه درست بود. هرچند که حتی با این وجود نیز آمواژ غول حساب میشد.

اینترلود

از دید بعضی از عطربازها این قضیه برای برند آمواژ یک نقطه ضعف بود، اما برای برخی دیگه که عمیقتر به قضیه نگاه می‌کردن و اخبار رو از نزدیک تعقیب می‌کردن، در مقابلِ انتخاب “کریستوفر چانگ” به عنوان مدیر هنری برند (کسی که آهنربایی شدن درب عطرها توسط اون انجام شد) موضوع بی‌اهمیتی به حساب میومد.

Interlude
کریستوفر چانگ، مدیر خلاقیت‌های هنری برند آمواژ تا سال گذشته

آمواژ و یک فلنکر برای یک عطر پرفروش؟

پیش از بررسی اینترلود بلک آیریس باید مهمترین نکته در مورد این عطر و این برند رو در بوتۀ نقد قرار بدیم: این عطر یک فلنکر هست. اگر می‌پرسین فلنکر چیه بذارین خیلی کوتاه براتون توضیح بدم.

در دنیای عطر – و مخصوصاً بین برندها متداول (همون دیزاینر) یک عطر مادر داریم که در انگلیسی پیلر (Pillar Fragrance) نامیده میشه. این عطر اولین عطری هست که یک برند از یک مجموعه از عطرهاش تولید می‌کنه.

سپس این عطر فوراً توی بازار پرهیاهوی عطر میره تو سایه و برند نیاز داره که اون رو دوباره بیاره رو بورس و توجه مشتری رو به طرفش جلب کنه.

بنابراین میان فلنکر (Flanker) از اون عطر تولید میکنن که در حقیقت میشه زیرمجموعه. فلنکر با ریزه تفاوتی در رایحۀ عطر، همون خصوصیات بارزِ عطر مادر رو یدک می‌کشه اما در اصل هدفش برگردوندن مشتری پای صندوق‌های برنده.

به عنوان مثال عطر La Nuit de l’Homme، عطر L’Homme Parfum Intense، و عطرهای همنام از برند ایو سه لورن همگی فلنکرهای عطری هستن به اسم L’Homme که در ابتدا ساخته شده بود و مادر این دسته بحساب میاد.

اینترلود
عطر L’Homme در سمت چپ و چند فلنکر از این عطر در سمت راست

این حرکت در بین برندهای سلبریتی و مِین-استریم (Mainstream یا به گفتۀ عموم همون دیزاینر) رایجه و تقریباً همۀ این برندها عطرهایی دارن که زیرمجوعه یا فلنکر داشته باشن، چون بازارشون این رو می‌طلبه.

اما بین برندهای نیش موضوع کمی متفاوته. سیاست‌های بازاریابی این برندها و پرستیژی که برای خودشون قائلن باعث میشه کمتر سراغ این نوع کسب درآمد برن. هرچند هستن برندهایی که این کار رو تو رزومه کاری‌شون انجام دادن.

اما موضوع برای آمواژ کمی متفاوته. پرستیژ، لوکس‌گرایی و اصالتی که آمواژ در بین برندهای نیش داره اون رو به چیزی در حد و اندازۀ برندهای اتومبیل بِنتلی یا استون مارتین بالا می‌بره.

حالا بیاین تصور کنین بنتلی مثل ایران خودرو که بدنه پژو پارس رو تغییر میده و وانت می‌سازه، بیاد بدنه ماشینش رو عوض کنه و یه فلنکر از اتومبیلش بیرون بده.

اینها بی‌شک از دسته گُل‌های رناود سالمون – مدیر جدید خلاقیت‌های هنری برند آمواژ – هست و خدا میدونه قراره از این به بعد چیا ببینیم از این برند.

Renaud Salmon
رناود سالمون، مدیر جدید خلاقیت‌های هنری برند آمواژ

کریستوفر چانگ کسی هست که برای برند آمواژ کارهای مثبت و عطرهای موفق زیادی ساخت که خیلی از اونها مهمون کانال یوتیوب سمور بودن. رزومۀ کاری این مدیر برای برند آمواژ واقعا درخشانه.

اما حالا با این حرکت اول رناود سالمون دست و دل منتقدین حرفه‌ای داره می‌لرزه که چه قراره به سر این برند بیاد. در وهلۀ اول اینطور تصور میشد که این فلنکر به معنی خداحافظی تدریجی با اینترلود هست، که خدا رو شکر اینطور که پییر نگرین – عطرساز تقریباً فیکس برند و خالق بسیاری از عطرهای این برند – طی مصاحبه‌ای اعلام کرد که اینطور نیست و اینترلود قرار نیست دیسکانتنیو بشه.

پییر نگرین
پییر نِگرین، عطرساز بیشتر کارهای برند آمواژ

اینترلود بلک آیریس و تفاوتش با اینترلود

اونچه هویت گوتیک و زُمخت اینترلود رو شکل میده حضور رایحۀ رزماری و آویشن در تار و پودِ بازی روایح رزینی، عود، چرم و روایح دودیِ این عطر هست.

این دو نُت به وضوح در اینترلود بلک آیریس تا حدی تقلیل داده شدن که جایِ خشکیِ شروع عطر اینترلود رو فضایی سبز، کمی گازدار و نمور شبیه بوی خاک مرطوب و باروَر به راحتی می‌گیره. شما رسماً بوی آویشن رو دیگه حس نمی‌کنین اما به جاش برگ بنفشه با بوی خیس و خاک‌مانندش نوید فضای چرمی رو میده.

اینترلود
اینترلود سمت چپ و اینرتلود بلک آیریس سمت راست

فضای چرمی عطر مانند نسخۀ اصلی دیر ظاهر نمی‌شه، بلکه زودتر از مؤعد بالا میاد و با خودش زنبق رو هم به ترکیب می‌کشه. این زنبق پودری نیست. یا بهتره بگم بسیار اندک حس پودری میده اما خیلی خیلی بیشتر از اون حس چرب و کره‌ای داره که حسی کلاسیک و چرم-پسنده.

نُت‌های اینترلود بلک آیریس

اساساً ریزشماریِ نُتهای عطرهای آمواژ کار بیهوده‌ای هست. برای اینترلود چند مرتبه بیهوده‌تر. چرا که این عطر ملغمۀ بسیار شلوغی از نُت‌هایی هست که تاکید دارن روی لو نرفتن و میخوان که شما به جای حس کردن تک تک نُت‌های عطر، حس کلی عطر رو درک کنین. درک کردن نیاز نیست! اینترلود با اولین اسپری تا مغز استخون حس میشه!

آیریس
آیریس یا زنبق

اما باز برای خالی نبودن بحث چند تا از نُتها رو نام میبرم: چرم، عود، بخور یا اینسنس، صمغ کُندُر، مرّ، زنبق و بنفشه بارزترین نُت‌های عطر هستن.

فضای کلی اینترلود بلک آیریس

پیش از اینکه این پاراگراف رو بخونین شما باید با رایحۀ اینترلود آشنا باشین، وگرنه توصیف این رایحۀ پر سر و صدا که حس زبریِ پارچۀ برزنتِ چادرهای خط مقدم جبهه رو یادآور میشه، بسیار زمان‌بَر و بیهوده هست.

چرا بیهوده؟ چون این جزو اون روایحه که هیچ چیز توش معلوم نیست. مثل آش شله قلمکار همه چی به هم پیچیده؛ اما استادانه و حساب شده.

خب اینترلود بلک آیریس یه فرقهایی با رایحۀ اینترلود اصلی داره. اول اینکه ما اون بوی نافذ آویشن و تا حد زیادی هم رایحۀ رزماری رو نداریم و اون رایحۀ مغزیِ اینترلود اینجا با زنبقی که پودری نیست و در عوض چرب و کره‌ای هست، همنوا شده.

پرفورمنس اینترلود بلک آیریس

واقعاً نیازی هست این قسمت رو بنویسم؟ اینترلود معروفه به نشر بوی عربده‌کش و موندگاری بسیار بالاش. به طبع برندی مثل آمواژ نمیاد برای عطری که بخاطر پرفورمنس غول‌آساش فروش بالایی داره، کم بذاره و موندگاری و نشر بوش رو کم کنه.

استایل اینترلود بلک آیریس

من تو ست کردن عطر با استایل – تعریف از خود نباشه – مهارت دارم. اما انصافاً سر اینترلود همیشه به بن‌بست خوردم. این عطر، و اینترلود بلک آیریس، هر دوشون عطرهایی هاردکور هستن که بوی دردسر میدن و فضایی ناآرام و عصبی دارن.

به همین دلیل هیچ استایلی رو نمی‌تونم برای اینترلود متصّور شم جز استایل رسمی و لباس‌های بافت درشت و رنگ تیره برای فصول سرد و هوای غیر آفتابی.

اینترلود

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

  1. از اینترلود خوشم نمیاد. دعوا داره با آدم و انگار از قصد میخواد آزارت بده با رایحش
    این نسخه رو بخاطر اسم زنبقی که یدک میکشه دوست دارم تست کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Web Statistics
بستن
بستن

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید