بررسی عطر
موضوعات داغ

فلوغ دوغانژی از سرج لوتانس (Serge Lutens Fleurs d’Oranger)

فلوغ دوغانژی

سرج لوتانس فلوغ دوغانژی (نسخه‌ای که در شیشه‌های مستطیلی (نَه بِل جار) پُر شده)، یه عطر گل‌محور با کاراکتر کاملاً زنانه و شرقی‌ـه که توسط کریستوفر شلدریک – عطار ثابت برند سرج لوتانس – ساخته شد و در سال ۲۰۰۳ به بازارهای بین‌المللی رسید.

سرج لوتانس این عطر رو قبلاً -یعنی موقعی که سرج لوتانس زیرمجموعۀ شیسیدو بود- در سال ۱۹۹۵ و. به عنوان عضوی از لاین اکسکلوسیو تولید کـرده بود و اون رو در شیشه‌های زنگوله‌ای یا بل ‌جـار عرضه می‌کرد. بعد از اینکه برند سرج لوتانس از زیر چتر شیسیدو بیرون اومد و به عنوان یک برند مستقل ثبت شد،. فلوغ دوغانژی مجدداً توسط کریستوفر شلدریک بازتولید و در شیشه‌های مستطیلی به بازار عرضه شد. 

کانسپت یا ایدۀ ساخت عطر سرج لوتانس فلوغ دوغانژی

قبل از اینکه سراغ بررسی رایحۀ عطر بریم، یه توضیح کوتاهی راجع به شخصِ سرج لوتانس و هدف اصلی‌ـش از ساخت عطر فلوغ دوغانژی بخونید.

سرج لوتانس (متولد ۱۹۴۹ – اواخر اسفند ۱۳۲۷ شمسی) یک عکاس، فیلم‌ساز، هیر استایلیست و طراح مُـد فرانسوی ـه.. که سابقۀ همکاری با برند دیور در زمینۀ تولید لاین لوازم آرایشی، و فعالیت در شرکت شیسِیدو به عنوان مدیر هنری (Artistic Director) رو در کارنامه‌ـش داره.

تا پیش از سال ۲۰۰۰، برند سرج لوتانس به عنوان زیرمجموعه‌ای از شرکت شیسیدو مشغول به فعالیت بود؛. و با همکاری اون مجموعـه عطرهایی مثل فمینیته دو بوا، فلوغ دوغانژی و … رو به بازار عرضه کرده بود. در سال ۲۰۰۰، آقای لوتانس برند “سرج لوتانس” رو به صورت رسمی از شیسیدو جدا می‌کنــه و به عنوان یک برند مستقل به ثبت می‌رسونه. 

فلوغ دوغانژی

امّا قصۀ ساخت عطر فلوغ دوغانژی از اینجا شروع شد که آقای سرج لوتانس در سال ۱۹۶۸ به مراکش سفر کـرد. لوتانس طی دوران اقامت‌ش در اون منطقه بسیار تحت تأثیر فرهنگ و تنوع بویایی متریال‌های مختلف شرقی قرار گرفت. عطر فلوغ دوغانژی در اصل یادبودی از روز ورود سرج لوتانس به مراکش ـه! سرج لوتانس می‌گـه موقعی که به مراکش رسیده، زنانی رو دیده که پای درخت‌های نارنج ایستادن، با یک چوب بلند شاخ و برگ‌های درخت رو می­تکونن و شکوفه‌هایی که از درخت می‌ریزن رو در پارچه‌های سفید جمع می‌کنن. و این تصویر، شُد ایده و کانسپت عطر فلوغ دوغانژی.

فلوغ دوغانژی

بنابراین، فلوغ دوغانژی ساخته شـد تا خاطرۀ اون روزی که سرج لوتانس شاهد بارش باران بهارنارنج از درخت‌های نارنج مراکشی بوده رو یادآوری کنـه.

این عطر اگرچه اصالتاً فرانسوی ـه، ولی روح سرد اروپایی نـداره. و خیلی رُک و پوست‌کنده با یک رایحۀ فلورال شیرین و شرقی‌پسند طرفیم.

رایحۀ عطر سرج لوتانس فلوغ دوغانژی

سرج لوتانس فلوغ دوغانژی ذیل گروه “وایت فلورال” هـا یا “گُلی سفید” طبقه‌بندی می‌شه. و بارزترین ترکیبات‌ـش بهارنارنج (شکوفۀ نارنج)، گل مریم و یاس هستند.

به نظر من این عطر طبیعی‌ترین و شفاف‌ترین عطر بهارنارنجی در دنیای پرفیوم‌هـا نیست.؛ چون وجهۀ سبز و تُرد شکوفۀ تازۀ نارنج رو نـداره و بیشتر بر بُعد شهدی و شربتی این گل تأکید کـرده. مریم و یاس هم به قدری در این عطر پررنگ و پر سر و صدا هستند که تا حد زیادی چهرۀ واقعی بهارنارنج رو پوشونـدن. و ابعاد ظریف بویایی این گل رو در خودشون حل کردن.

فلوغ دوغانژی

ترکیب این سه گل سفید در فلوغ دوغانژی هیچ‌گونه ماهیت ایندولیک و یا کلاسیک ندارن و چندان بدقِلِق نیستن. این معجون وایت فلورال در ترکیب با مُشک سفید رایحه‌ای شبیه به کِرم‌های مرطوب‌کنندۀ قدیمی به خودش می‌گیره که یک حال و هوای نوستالژیک و امـن بهتون می‌ده.

قبلاً هم گفتم که فلوغ دوغانژی یادبودی از روز ورود سرج لوتانس به مراکش و تماشای زن­‌های محلّی در حال تکوندن شکوفۀ نارنج از درخت ـه! بنابراین، همونطور که انتظـار می‌ره با یک بُعد شرقی و گرم هم در عطر طرفیم.

یکی از متریال‌هایی که در هرم بویایی فلوغ دوغانژی ذکر شده، زیره ـست! من شخصاً رایحۀ زیره رو به صورت واضح و آشکار نتونستم در این عطر تشخیص بدم. ولی قطعاً حضورش در تجلّی یک کاراکتر شرقی اصیل خیلی مؤثـر بوده. 

استایل عطر سرج لوتانس فلوغ دوغانژی

با اینکه فلوغ دوغانژی هم مثل خیلی دیگه از عطرای برند سرج لوتانس یونی‌سـکس معرفی شده، امّا من معتقدم که  مطلقاً زنانه‌ـست؛ و البته به هر زنی هم نمیـاد. این عطر رو  دخترهای تینیجر یا خانم‌های بیست – بیست‌وپنج ساله شاید چندان نپسندن. من شخصاً این سبک از روایح رو برای خانم‌های بالای ۳۰ سال مناسب‌تر می‌دونم. 

فلوغ دوغانژی روحیۀ شرقی و گرم داره و به همین خاطر، لباس و آرایش کم‌رنگ یا خنثی چندان باهاش مَچ نمی‌شـه. از طرف دیگـه رایحۀ این عطر انقدر نوستالژیک و باوقـاره که استایل و میک‌آپ سنگین و اغراق‌آمیز رو هم اصلاً نمی‌پذیـره.

فلوغ دوغانژی

سرج لوتانس فلوغ دوغانژی رو اگر به عنوان عطر مهمـانی انتخاب می‌کنید، با یه رژ لب قرمز گلاسی (Glossy) و برّاق بپوشیدش؛. چشم‌هـاتون رو سبک آرایش کنید؛ پیراهن‌های رنگی و طرح‌دار و پولک‌دار بپوشید؛.کفش پاشنه‌بلند ورنی مشکی یا زرشکی به پا کنید؛ با طمأنینه و آهسته راه برید؛ با هرکی بهتون نزدیک شد سریع گرم نگیرید؛.لبخند و عشوه‌های “با دست پَس بزن، با پا پیش بکش” شرقی‌مآبانه هـم جایـز ـه؛. ولی با صدای بلند نخندید!

البته فلوغ دوغـانژی رو نمی‌شـه یه عطر مطلقاً مجلسی به حساب آورد؛.بلکه با یه استایل رنگی و شاد ولی موقّر و تروتمیز هم می‌شه ست‌ـش کرد. 

فلوغ دوغانژی

پرفورمنس عطر سرج لوتانس فلوغ دوغانژی

فلوغ دوغـانژی رو اگر کمی با دست و دلبازی اسپری کنید، آسون می‌تونه مثل یه بمب گُل وسط مجلس بترکـه و کل فضـا رو تسخیر کنـه.

ولی یک مسئلۀ مهم‌ـی رو باید راجع به این عطر بگم:

خیلی از غیرعطربازهـا واکنش و بازخوردشون به این عطر منفی‌ـه! و اگر جایی بوی عطرتون به بینی‌ـشون بخوره، خیلی رک می‌گن: “اَه! کی عطر مشهدی زده؟!”.

این رو زودتر نگفتم که وسطای خوندن متـن پشیمون نشید! 😀

 

فلوغ دوغانژی

پ.ن: سرج لوتانس فلوغ دوغانژی تا همین اواخر در بطری‌های ۵۰ میل با برچسب سفید رنگ تو بازار موجود بود. امّا اخیراً می‌بینیم که بطری‌های صد میل با برچسب مشکی‌رنگ جای نسخه‌های قبلی رو گرفتن.

گویـا این عطر علاوه بر اینکه طراحی بطری‌ش عوض شـد، به لحاظ فرمول هم دستخوش تغییرات جدّی شـده!

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

7 دیدگاه

  1. چه سرگذشت جالب و بررسی خوبی ممنون سحر
    من با رایحه ی شکوفه پرتقال سخت کنار میام و این یکی خیلی شکوفه پرتقال رو برام دوست داشتنی کرده
    جاش حسابی بین عطرام خالیه…

  2. بررسی های شما رو خیلی دوست دارم 🙏🏿🌻
    لطفا کارهای دیگه لوتانز و اتات لیب دوغانژ رو هم بررسی کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Web Statistics
بستن
بستن

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید