بررسی عطر
موضوعات داغ

چهرۀ تلخی که هیچ مادری تحمل دیدنش رو نداره: عود فور گریتنس

Initio - Oud for Greatness

عود فور گریتنس

به بهانۀ چند تست جانانه از عطر اینیشیو عود فور گریتنس (Oud for Greatness)، و به بهانۀ اینکه این عطر بارها و بارها تو گروه‌ها و جمع عطردوستانِ ایران مورد صحبت بوده، گفتم چند سطری در موردش حرف بزنیم تو سمور.

اینیشیو برندی هست که اوایل ظهورش چندان موافقش نبودم. چون چند تا کار زمخت و نخراشیده داشت – که البته تقصیری هم نداشت چون دور دورِ اونجور عطرا بود.

توی اون بُحبُحۀ عطرهای سنگین و شرقی که اینترلود آمواژ یه طرف کفه‎ش سنگینی می‌کرد و پرایوت لیبل ژووی یه طرف دیگه، خیلی برندها سعی کردن وارد این بازی قدرت بشن و آس پیک رو کنن. خیلیهاشون اما طاقت اینرسی حرکتیِ این جنبش رو نداشتن و نتونستن رقابت کنن و دکّون رو تخته کردن رفتن.

عود فور گریتنس

اینیشیو عود فور گریتنس یک عطر عودی تاریک

رویو کردن عطرهای عودی رو دوست دارم. تکلیفتون با عطر مشخصه. چون ۹۹% عود توی پلان اول قرار داره و سایر اجزا نقش آذینِ عود رو ادا می‌کنن.

این عطر هم هکذا. عود توی این عطر اولویت داره اما اگر دنبال یه عود نرم و دوست داشتنی با رایحۀ شرقی هستین همینجا صفحه رو ببندین برین سراغ یه پست دیگه. چون تلخیِ این عطر مثل چهره‌ای هست که هیچ مادری تحمل دیدنش رو نداره!

عود فور گریتنس

جون عود فور گریتنس دقیقاً برعکس این، یه عطر تلخ و تاریک و مغمومه که من رو یاد سیاهی و رخوتِ داستان‌های عباس معروفی و صادق هدایت می‌اندازه.

نُت‌ها و فضای عطر عود فور گریتنس

در وهلۀ اول باید بدونین که قیمت بالای این عطر توجیه موفقی برای بکار بردن عود طبیعی توی این عطر نیست. همونطور که پیشتر هم چند جا اشاره کردم، عود طبیعی بسیار بسیار به ندرت توی عطرهایی با تیراژ اینچنین بالا بکار میره.

روایحی که توی ترکیب این عطر ارجحیتشون حس میشه عبارتند از: عود، زعفرون، لاوندر (اسطخودوس)، پچولی، جوز هندی و مشک. از بین اینها عود و لاوندر و سپس زعفرون بیشتر از بقیه حس میشن.

عود فور گریتنس
چوب عود

در نتیجه رایحۀ این عطر ترکیبی مستحکم و متراکم از بوی عود تاریک و سیاه هست که با وجوه آروماتیک و خشنی که اسطخودوس (لاوندر) و زعفرون بهش میدن، حسی گریس خورده، گاراژمانند، دُگم و اخمو داره. یه عود درشت هیکل و صدا-کلفت.

هرچند که این رایحه علیرغم این فضای سیاه و تاریک آزاردهنده نیست و تعجب نکنین اگر از خانم‌ها بازخورد مثبت گرفتین. چون در کمال تعجب من چندتا بازخورد مثبت گرفتم.

گفتم بازخورد از خانمها. به این دلیل که به نظر من این عطر مردونه مطلق هست و سخت بشه یه خانم همچین چیزی بپوشه که بوی چوب سوخته میده.

عود فور گریتنس

شباهت عود فور گریتنس به عطرهای دیگه!

این قسمت رو توی بررسی‌های سایت سمور به ندرت می‌بینین اما نیاز بود در موردش حرف بزنم به این دلیل که اشتباهات چند نفر آماتور که این عطر رو شبیه عطر باکارات روژ ۵۴۰ از برند فرانسیس کورکجیان میدونن، این ذهنیت اشتباه رو جا انداخته و خیلی‌ها این اشتباه رو تکرار کردن. اینجاست که باید بگیم Guys are you nuts.

فضای باکارات روژ همونطور که توی بررسی این عطر اشاره کردم امبری و چوبی و لوکس‌ه. در حالی که عود فور گریتنس تاریک و عودی و سیاهه.

کسی به نقل از چند نفر که در مورد این شباهت تاکید داشتن گفته که “این عطر باکارات روژ + رایحۀ عوده”. این حرف مثل اینه که بگی مزه‌اش مثل پیتزاست + سیر خام.

عود فور گریتنس
عود فور گریتنس شباهتی به باکارات روژ نداره

سیر خام رو مثال زدم که متوجه قدرت و کاراکتر بارزِ عود در عطرها بشین. شما نمی‌تونین عود رو به عنوان یه عامل کناری توی عطری مثال بزنین که نقش اولش رو بازی می‌کنه.

استایل و درِس کُد (Dress Code) عود فور گریتنس

عطرهای عودی هر خوبی داشته باشن یه بدیشون اینه که تنوع استایلشون نسبت به عطرهای دیگه محدوده و این بخاطر مستحکم و سخت بودن حسِ رایحۀ اونهاست.

بی‌شک عود فور گریتنس هم همینطوره. عطریه که با لباسهای تیره و بافت درشت خوب جور میشه. مثلا‍ً پالتوی سیاه پشمی با پارچه ضخیم. استایل اواخر پاییز و زمستون و هوای سرد و گرفته.

عود فور گریتنس

پرفورمنس عود فور گریتنس

از نظر موندگاری عطر قدرتمندیه و ساعتها روی پوست من میمونه. از نظر نشر بو عطریه که برخلاف سایر عطرهای عودی که عربده می‌کشن و اصرار می‌کنن روی حضورشون، نرم بازی می‌کنه و با اینکه خط بوی خوبی از خودش به جا می‌ذاره اصلا روی حضورش پافشاری نمی‌کنه.

عود فور گریتنس

 

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. سلام جناب کیوان خان عزیز!
    از توضیحات مفصل و عکسهای جذاب زیبایی که زحمتش رو کشیدید سپاسگزارم…به نظرم اگه قرار باشه عطری اینقدر تاریک و سنگین باشه که مورد مصرف نداشته باشه یا به سختی در موقعیتی محدود و معدود بشه استفادش کرد ، خوب هدف از خلقش چی میتونه باشه؟
    لطفا در مورد Guys are you nuts هم توضیح میفرمایید؟
    متشکرم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Web Statistics
بستن
بستن

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید