بررسی عطر
موضوعات داغ

بلک ارکید پارفوم : شبِ بی‌مهتاب و تاریک‌ترینِ گل‌ها

بلک ارکید پارفوم

بلک ارکید اولین عطر تام فورد که تو سال ۲۰۰۶ بیرون اومد بی شک یکی از اون عطرهاست که باید براش تو قسمت یکشنبه‌های بارانی سایت سمور مقاله‌ای ترتیب بدیم. چرا که این عطر بی شک یکی از موفق‌ترین، پرفروش‌ترین و تاثیرگذارترین عطرهای دو دهۀ اخیر هست.

عطری که با رایحۀ گـُلی، مشروب مانند، تاریک، زمینی، کپک‌مانند، غلیظ، شکلاتی و سیاه، نه تنها نمودارهای فروش در بازار عطرهای زنونه رو تغییر داد، بلکه مخاطبین مرد هم پیدا کرد. این عطر هرچقدر هم یونیسکس معرفی شده باشه باز وجوه بارز زنونه توش موج می‌زنه.

بلک ارکید 2006
عطر بلک ارکید اصلی تولید ۲۰۰۶

طوری شده بود که برای مدت طولانی تو قفسه‌های فروشگاه‌های بزرگی چون سفورا تنها عطری که هم توی رگال مردونه و هم توی رگال زنونه به فروش میرسید همین بلک ارکید تام فورد بود.

تام فورد بلک ارکید پارفوم

حالا ۱۴ سال پس از تولد بلک ارکید تام فورد این عطر رو با فلنکری جدید¹ با نام بلک ارکید پارفوم² جشن می‌گیره. عطری که از نظر رایحه و پرفورمنس به وضوح خون مادرش رو یدک می‎‌کشه.

بلک ارکید پارفوم
تام فورد بلک ارکید پارفوم تولید ۲۰۲۰

با نزدیک شدن فصل سرد تو نیم‌کرۀ شمالی عطر جدید تام فورد با اتکا به اعتبار بلک ارکید اصلی گوی رقابت رو به سادگی از آن خودش می‌کنه، چرا که این عطر با رایحه‌ای عمیق و گیراتر، به مراتب گزینۀ بهتری برای پاییز و زمستون به حساب میاد.

تام فورد بلک ارکید ۲۰۰۶ هارمونیِ منظمی از نُت‌هایی هست که در کنار هم تشکیل یک فضای تاریک و اغواگر و شرجی رو میدن که تصوری از گـُلی خیالی و غیرواقعی هست به رنگ بنفش کبود مایل به سیاه.

قارچ ترافل در عطرهای تام فورد

جدا از گاردنیا و رایحۀ شکلات که در بین نُتهای بلک ارکید ۲۰۰۶ برای شکل‌گیری هویت این عطر نقش بارزی ایفا می‌کنن، رایحۀ قارچ ترافل محوریّت هویت هر دو عطر بلک ارکید و بلک ارکید پارفوم رو به عهده داره و بازیگر اصلی در القای حس کپک‌مانند، تاریک، شهوت‌پرست، نافذ و خوراکی‌مانند در هر دو عطر هست.

قارچ ترافل
قارچ ترافل سیاه

البته بین من که قارچ ترافل رو حتی به عمرم ندیدم چه برسه به این که بو کرده باشم، با اونایی که این قارچ رو خوردن فرق چندانی وجود نداره مگر اینکه بگیم این افراد ذهنیتی قبلی نسبت به بوی این قارچ داشتن وقتی بلک ارکید رو بو می‌کردن.

همونطور که حدس می‌زنین این قارچِ بسیار کمیاب با قیمت حدود ۳۵۰۰ دلار به ازای یک پوند (۴۵۳ گرم) قرار نیست به صورت طبیعی توی عطر استفاده بشه. بنابراین برای ساخت این رایحه از موادی دیگر و شاید از اکوردی استفاده کرده باشن که بتونن قارچ رو تداعی کنند. 

این “مروارید سیاه” یا بهتره بگیم “ونوس زیرزمینی”³ دقیقاً همون مهرۀ ماری هست که توی عطر تام فورد نواغ دی نواغ بکار رفته و این عطر رو به یکی از محبوب‌ترین عطرهای برند تبدیل می‌کنه.

نُت‌های بلک ارکید پارفوم

یه تفاوت اصلی بین بوی بلک ارکید ۲۰۰۶ و بلک ارکید پارفوم وجود روایح مشروبی (رام Rum) در فلنکر پارفومه. به غیر از اون، تقریباً اکثریت نُتها – یا اونهایی که برتری دارن – یکی هست. ایلانگ ایلانگ، عسل، پچولی، آلوی سیاه، رایحۀ شکلات، رایحۀ قارچ ترافل، و اکورد گل ارکیده (شما بخونین گاردنیا به نظر من) عمده بازیگران این دو عطر هستن.

ایلانگ ایلانگ

فضای کلی عطر

بلک ارکید پارفوم رو میشه در یک جمله شرقی‌تر، شکلاتی‌تر، کمی تلخ‌تر، تاریک‌تر، بارز‌تر و سه ‎بُعدی‌تر از بلک ارکید اصلی دونست.

رایحۀ مشروب رام، در کنار نُت آلو سیاه، توی این عطر حالتی لیکورمانند شبیه رام سلو (Sloe Rum) داره که ته‌مزۀ موز رو توی عطر یادآور میشه. این بوی مشروب‌مانند با شکلات تلخ و داغِ این عطر خیلی خوب هماهنگ میشه و بوی لذت و گناه میده.

chocolate

یک خصوصیتِ بارز این عطر اینه که ایلانگ ایلانگ – با رایحه‌ای که مترادف نور گرم خورشیده – گاردنیا رو توی این عطر ماسکه می‌کنه. گاردنیایی که توی بلک ارکید اصلی محوریت اکورد گلی رو در دست داشت.

به این صورت رایحۀ بلک ارکید پارفوم شما رو یاد رنگ طلایی و نارنجیِ کدو و خرمالو، یاد برگ‌های خزان زده و بر زمین ریخته تو جنگلی پاییزی و تاریک، یاد کندوی زنبورهای وحشی، قارچ پای درخت‌های بلوط، و خاک مرطوب جنگل می‌ندازه.

این عطر با فضای تاریک، مشروبی، و مرموزِ گــُلی، حس اغواگر و لذت‌پرست و عجیب و نامأنوس بلک ارکید اصلی رو چند برابر بارز‌تر فریاد میزنه. با این همه این عطر سبکتر و قابل هضم‌تر از بلک ارکید ۲۰۰۶ هست و این یعنی یک قدم موفق در باززنده‌سازیِ یک عطر موفق.

بلک ارکید و بلک ارکید پارفوم

در مجموع شما باید این رو در نظر داشته باشین که اگر عاشق بوی شیرینِ شکلات و رایحۀ گـُلی پرقدرتِ بلک ارکید ۲۰۰۶ هستین، نسخۀ سال ۲۰۲۰ یعنی بلک ارکید پارفوم رایحۀ گل گاردنیا رو برده زیر سایۀ گل ایلانگ ایلانگ و رایحۀ شکلات توی این عطر تلخ‌تر و تاریک‌تر شده.

جدا از این رایحۀ عسل توی نسخۀ ۲۰۰۶ حضور نداره، و به مدد این رایحه و دُز بالای پچولی شما بستری تاریک‌تر در عطر پارفوم دارین.

بلک ارکید
بلک ارکید اصلی سمت راست و بلک ارکید پارفوم سمت چپ

برعکس بیشتر عطرهای مدرن و امروزی که سعی می‌کنن تو چند دقیقۀ اول شما رو حیرت‌زده کنن، بلک ارکید و بخصوص بلک ارکید پارفوم، اصلاً سعی نمی‌کنن توی شروع شما رو شیفتۀ خودشون کنن. بلکه با گذشت زمان و باز شدن روی پوست چهرۀ واقعی و زیبای خودشون رو نشون میدن.

با همۀ اینها، شمایی که دارین این مقاله رو می‌خونین ممکنه هنوزم که هنوزه با تام فورد بلک ارکید آشتی نکرده باشین؛ درست مثل من که این عطر رو روی خودم نمی‌تونم تحمل کنم اما دلیل نمیشه زوایا و ریزه‌کاری‌های استادانه‌ای که در مجموعۀ بلک ارکید بکار رفته رو نادیده بگیرم.

پرفورمنس بلک ارکید پارفوم

خیلی دلم می‌خواست این تیتر رو خالی بذارم چون دیگه واقعاً کسی نمونده که از قدرت حیرت‌آور سری عطرهای بلک ارکید بی‌خبر مونده باشه. این عطر موندگاری بسیار خوبی روی پوست داره. حتی بیشتر از بلک ارکید اصلی.

اما باید اعتراف کنم بخاطر روایح سنگینی چون عسل، شکلات تلخ و رایحۀ مشروبی، بلک ارکید پارفوم در قیاس با بلک ارکید، نشر بوی کمی پایینتری داره؛ اما نه خیلی پایینتر.

استایل بلک ارکید پارفوم

خب رسیدیم به اصل ماجرا، جایی که رایحه‌ای چنین متفاوت و تا این حد بارز و برونگرا در وجوه گُلی و وجوه شرقی و غلیظ توی بوتۀ آزمایش قرار می‌گیره و از نظر استایل واکاوی میشه.

استایل
رنگ‌های تیره، استایل رسمی و حالتی گوتیک، رژ لب قرمز مات، و دانتل عناصری هستن که توی ظاهر با عطر بلک ارکید پارفوم خوب هماهنگ میشن.

اونچه مشخصه اینه که این حد از تراکم در یک عطر نمی‌تونه چندان کژوال و خودمونی باشه. این عطر ساخته شده برای اینکه حضور رو بدون کمترین زحمت اعلام کنه. سنگین و اغواگر و با پرستیژه و در عین حال، شبیه زنی که آرایش غلیظی کرده، برای ذائقۀ شرقی آشنا و تکراری میاد.

به نظر من استایل بلک ارکید پارفوم رسمی‌تر از بلک ارکیده (بماند که یه دوره بلک ارکید رو تو ایران پسرا با تی‌شرت صورتی یقه جـِرخورده و شلوار زاپ‌دار وسط تابستون بعد از باشگاه بدنسازی می‌پوشیدن). این عطر نیازمند فضایی‌ه که بشه توش لباس رسمی پوشید یا حداقل فضا باید کمی سنگین رو به رسمی باشه. عطریه مناسب فضای بیرونی و شب، ترجیحاً هوای خنک و سرد.

بلک ارکید

 _____________________________________________________________________________

۱٫ شایان ذکره که پیشتر هم این برند چند فلنکر از این عطر بیرون داده که همشون دیسکانتنیو شدن.

۲٫ از اونجایی که اسم عطر انگلیسی هست و فرانسوی تلفظ نمیشه، صلاح دیدم واژۀ Parfum رو هم به شکل انگلیسی محاوره‌ای شبیه کسی که فرانسوی بلد نیست پارفوم بنویسم.

۳٫ تروفل یا ترافل (Truffle) قارچیه که زیر زمین و عموما زیر درختانی چون بلوط، راش، کاج و فندق رشد می‎کنه و برای پیدا کردنش از خوک ماده یا برخی سگ‌ها که برای این امر آموزش دیدن کمک گرفته میشه، چرا که پروفایل بویاییِ غنیِ این قارچ برای خوک ماده یادآورِ بوی فرومونِ خوک نره. البته اکثر کسانی که دنبال این قارچ هستن سگ رو ترجیح میدن چون اولاً هر کس تو خونه خوک ماده نداره، دوماً خوک‌ها ممکنه قبل از اینکه بجُنبین قارچتون رو بخورن.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

6 دیدگاه

  1. همیشه از خوندن نوشته های شما لذت می‌برم، واقعا قلم بی نظیر و فضاسازی استادانه ای دارید؛ انسجام متون هم عالیه، کلمات و جملات خیلی متناسب به دنبال هم اومدن… ممنون بابت زحماتتون.
    امروز این عطر رو تست کردم و هنوز هم رایحه ی قوی اون روی مچ دستم به خوبی حس میشه… نظرات درباره ی این عطر خیلی متفاوته؛ ولی من شخصا از بوییدنش بسیار لذت می‌برم. حیف که مناسب استایل کژوال و راحتم نیست!! شاید شلوغ بودن نت ها (!) و قدرت رایحه برای بعضی از افراد ناخوشایند باشه، اما باز هم نمیشه در حق چنین اثری بی انصافی کرد… واقعا خوشبو! و اعتیادآور!

  2. واقعا عالی، من قبلا این ریویو رو خوندم ولی نگاهم بهش عمیق نبود و الان که دومرتبه خوندم احساس میکنم که واقعا ارزش تست و داره. میدونین از اینکه اینقدر بلک ارکید هایپ شده بود به خودم زحمت تست بیشتر و یا خریدشو ندادم. ولی الان به نظرم این حیفه. من رو این برند واقعا نقطه ضعف دارم 😊

  3. بررسی خوبی بود
    اگه یه روز هم از عمرم باقی مونده باشه بلک اورکید رو میگیرمش
    یه شاهکار بی نظیر و تکرار نشدنی تو دنیای عطرهاست

    (غلط املایی تو متن : سه بعدی شده سهبعدی)

  4. بلک ارکید اصلی اولش خیلی دوست داشتم اینقدر تست کردم و تعلل برای خریدش که به خاطر استفاده ی نادرست دوستان ازش زده شدم
    بیش از حد اسپری کردن اونم تو تابستون!!!!

  5. نسخه اصلیش بد سمی بود. بوی یه حمام نم زده‌ی تاریک و متروکه که توش صابون با بوی ارکیده گذاشتی میداد. اصطلاح رایحه کپک زده هم که به کار بردین توصیف بی نقصیه براش. چند سال پیش خیلی تو تهران و کرج باب شده بود (حتی فیکش هم پر بود). و من هیچوقت نتونستم با بوش روی لباس آدما ارتباط برقرار کنم و حس خفگی و بودن تو یه محل آجری و نمناک و بد منظر بهم دست میداد. با احترام به کیوان خوش ذوق که ممکنه باهام مخالف باشه، اما بنظرم هرکسی بلک ارکید بزنه آدم بد سلیقه ایه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Web Statistics
بستن
بستن

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید