دانستنی‌های پایه عطر
موضوعات داغ

عطر امضا چیست، چه خصوصیاتی دارد و چرا عطر امضا انتخاب میکنیم

در ایامی که شیوع ویروس کووید ۱۹ ما رو در قرنطینه محبوس کرده بود، شانس این رو داشتم که با مخاطبین اینستگرام سمور بیشتر وقت بگذرونم. حاصل این قرنطینه – همونطور که مستحضرید – ویدئوهای مکرر و همچنین برنامه های لایوی بود که روی اینستگرام سمور داشتیم. یکی از موضوعات خوب ما تو این برنامه های لایو، عطر امضا چیست بود که لازم دیدم مختصری در مورد اونچه توی لایو حول این باب صحبت کردیم رو اینجا مدون کنم تا موندگار بشه.

عطر امضا

عطر امضا چیست؟

پیش از هر چیزی ممکنه خیلی از شما خوانندگانِ این متن بپرسین عطر امضا اصلا چی هست؟ خب کسانی که توی فرومها و سایتهای عطر بالا و پایین میکنن، کم و بیش با این عبارت آشنایی دارن و میدونن که این واژه به عطری یا عطرهایی خطاب میشه که یک شخص برای خودش در نظر میگیره چرا که نزدیکی روحیات و حس و حالات شخصیش رو توی این عطر یا عطرها یا روایح منعکس میبینه.

به زبانی دیگه و کمی ساده تر، عطر امضا یا Signature Fragrance نزدیکترین عطر به روحیات شماست. عطری که دیگران شما رو با بوی اون بشناسن و بفهمی نفهمی بازگو کننده خلقیات و ظاهر و استایل شما هم باشه. اما این همۀ ماجرا نیست.

در حالی که شما عطر رو با مودِ آنی خودتون یا تیپ و ظاهرتون انتخاب میکنین، عطر امضا عطریه که حس و حال آنی شما رو خوب کنه و شما رو به حالتی اِستِیبل و روحیه ای مطلوب برسونه. یعنی عطری که حال شما رو خوب کنه. شما ممکنه این عطر رو تا آخر عمر یا برای سالهای متمادی تا زمانی که به دلیل تغییر درونیات و سلایقتون عوضش میکنین، استفاده کنین.

عطر امضا
عطر امضا چه خصوصیاتی داره

عطر امضا چه خصوصیاتی داره؟

اما این عطر چه خصوصیاتی باید داشته باشه؟ خب این مساله به وسعت مجموع معیارهای انتخاب عطر توسط هر شخص، گستردگی داره اما در یک ک.م.م (کوچکترین مخرج مشترک) از همه این پارامترها میشه گفت این عطر در وهله اول باید به تمامی و بدون نقص و کاستی توسط شخص پسندیده بشه و شخص بهش نمره ۲۰ بده. این عطر بهتره در مدتی نه چندان بلند توسط اطرافیان شخص هم مورد بررسی قرار گرفته و ترجیحا مورد تایید دیگران هم واقع بشه تا موقعیت اجتماعی شخص رو ثابت نگه داره.

دیگران هم بهتره این عطر رو به عنوان بوی سازمانی شخص قبول کنن! جدا از فاکتور کیفیتی، داشتن فاکتور نشر بو و موندگاری معقول هم مهمه. نه خیلی کم که اصلا دیده نشه و نه خیلی زیاد که عربده بکشه.

و در نهایت رایحه ای ترجیحاً قابل تشخیص که هزاران بدل و برادر خواهر ناتنی ازش تو بازار نریخته باشه. خب این چند فاکتور کمترین ایده آل هایی هستن که میشد برای خصوصیات یک عطر امضا در نظر گرفت. تمامی این فاکتورها باید در وهله اول مورد تایید خود شخص باشن.

عطر امضا

چرا عطر امضا انتخاب میکنیم؟

اینکه یک شیء، بو، رفتار یا هر چیزی مختص به شما باشه، پیش از هر چیز، به شما منزلت و شخصیت میده. همینطور این واقعیت که شما از یک عطر یا یک بوی مشخص استفاده میکنین نشون دهنده صلابت کاراکتر شماست.

بنابراین جایگاه اجتماعی شما با این بو یا عطر در ذهن دیگران ثبت میشه. برخی افراد – برخلاف اکثر شمایی که الان دارین این مقاله رو میخونین – از یک یا نهایتا دو عطر برای مدت بسیار طولانی استفاده میکنن.

دوستی دارم که بیش از پانزده ساله که از عطر Givenchy Xeryos Roughe استفاده میکنه. خب برخی افراد مثل ما عطرباز نیستن، این یه واقعیته.

عطر امضا
ژیوونشی زریوس روژ

برخی افراد عطر دوست دارن، حتی تست هم میکنن اما از یک عطر اصلاً دل نمیکنن. بعضی ها هم به نظرشون عطرشون بهترین عطری هست که میتونن برای خودشون انتخاب کنن.

البته این افراد فقط وقتی موفق هستن که مثل من بدشانسیِ ناپدید شدنِ هر عطری که میپسندن رو نچشیده باشن! تقریبا هر عطری که به عنوان عطر امضا انتخاب کردم دیسکانتنیو شده!

یه خوبی داشتن عطر امضا، هم میتونه این باشه که کِرمِ مرتباً عطر خریدن رو از سرتون بیرون میکنین! اگر واقعاً تو انتخاب عطری که میخواین دقت کنین و حوصله به خرج بدین تو این راه موفق میشین.

خیلی از ما بدمون نمیاد که یه عطر نامبر وان برای خودمون داشته باشیم و اینقدر دنبال این عطر و اون عطر از مغازه به مغازه آواره نشیم، درسته؟! اما چطوری؟

عطر امضا

چطور باید دنبال عطر امضا بگردیم؟

پیش از هر چیزی باید بدونین چطور باید درست عطر تست کنین. شاید بد نباشه سری به آرشیو سمور بزنین و برخی پستهای قدیمی نظیر این پست رو مطالعه کنین و با یه سری تکنیکهای ابتدایی این امر بیشتر آشنا بشین.

تصور کنین عطر امضا یک اتومبیل لوکس هست و قراره پول زیادی براش بدین چون قراره برای سالهای متمادی زیر پای شما کار کنه. مثلا یک استون مارتین وَنتِج با قیمت پایه ۱۸۵ هزار دلار.

عطر امضا
استون مارتین ونتج

حالا عطرهای دیگه رو یک اتومبیل پراید تصور کنین. شما برای تست خودروی لوکس مورد نظرتون به نمایندگی میرین، با مسئول فروش سوار اتومبیل میشین، چند کیلومتر با این اتومبیل رانندگی میکنین.

میزان راحتی، سرعت، اطمینان و همه امکانات توی ماشین رو محک میزنین. یکبار دیگه قیمت رو برانداز میکنین. از چند نفر که صاحب نظر هستن سوال میکنین.

حتی احتمالاً توی یوتیوب نظرات کارشناسان اتومبیل رو تماشا میکنین. خب شما قراره پول زیادی بدین و این حق رو دارین که حسابی فکر کنین. چون این اتومبیل برای شما مهمه. اما در مورد پراید احتمالاً این دیالوگ صورت میگیره:

شما: سلام پراید دارین؟

بُنگاهی: بله.

شما: یه دونه لطف کنین!

خب این مثال فکاهی رو زدم که موضوع عطر امضا رو اینطوری ادامه بدم؛ شما برای عطر امضاتون باید وقت و فکر بذارین. باید نظر دیگران رو بپرسین، باید چند بار تستش کنین، باید تو شرایط روحی و شرایط جوی مختلف تستش کنین. اون هم فقط روی پوست، نه کاغذ بلاتر.

و از همه مهمتر باید از ادامه تولید این محصول و در دسترس بودنش برای حداقل چند سال آتی مطمئن باشین. چطوری؟ خب ادامه ی حضور سه دسته عطر رو میشه به راحتی تضمین کرد:

اونهایی که سالهاست دارن تولید میشن مثل رالف لورن پولو.

اونهایی که تازه وارد بازار شدن مثل گوچی گیلتی کولون.

و اونهایی که فروش موفق دارن مثل بلو دو شنل.

خب این یعنی یکی از بدیهای عطرهای امضا اینه که وقتی عطری دیسکانتنیو میشه – یعنی تولیدش متوقف میشه – و یا وقتی عطر رفورموله میشه و اون عطر سابق نیست، طرف بدجور میخوره تو بُرجکش!

عطر امضا

چند نکته کلیدی برای انتخاب عطر امضا

سعی کنین چند نکته رو موقع انتخاب عطر امضا در نظر داشته باشین. برای اینکه عطر امضا تست کنین به فروشگاه نرین. این مساله به همین سادگی و با یه بار تست میسّر نمیشه.

عطر امضا رو باید در طول زمان اینقدر تست کرده باشین و حتی اونقدر پوشیده باشین که حفظ باشین. موقع تستهای نهایی این عطر، از استشمام قهوه و لاک و این چیزا که به گفته فروشنده بینی شما رو باز میکنه بپرهیزید. ترجیحاً اون روز بیشتر از دو یا سه عطر تست نکنین.

قبل از خروج از منزل به خودتون عطر نزنین. از اینکه از روایح مُد روز مثل عود و مشک و هر چی که اون دوران باب شده خوشتون نمیاد، خجالت نکشین. اینها عطرهای شما نیستن، به همین سادگی!

سعی کنین عطرتون رو بفهمین و درک کنین با چه جنس رایحه ای روبرو هستین: چوب؟ گل؟ ادویه؟ مشک؟ سبز؟ مرکبات؟ دود؟ شیرین؟… و نهایتاً روند صفر تا صد عطر روی پوستتون رو با دقت دنبال کنین و ببینین عطر چطوری روی پوست شما عمل میکنه.

عطر امضا

آیا میشه چندتا عطر امضا داشت؟

البته که میشه. شما ممکنه از استفاده از عطرها وقتی که فصلشون نیست، کلافه شین. شخصاً تمایلی به استفاده از عطرهای خنک تو فصل سرد و بالعکس ندارم.

اما میتونم از یک جنس عطر یا از انواع نزدیک به هم عطرهای متعددی انتخاب کنم. اینجا یه سرفصل جالب باز میشه به نام بوی امضا. فکر کنم متوجه شدین که من در طول متن از واژۀ بو در کنار عطر استفاده کردم.

خب منظورم از این عبارت اینه که یک فرد میتونه یک عطر امضای مشخص نداشته باشه اما در عوض از عطرهایی استفاده کنه که روایح مشترک توشون اولویت داره. به فرض چند عطر که پچولی یا گل رز یا روایح دودی قدرتمند باشن؛ خواه زمستونی و گرم، خواه تابستونی و خنک.

اگر عطر امضای ما با نزدیکان یکسان باشه چی؟

چاره این کار فقط یک چیزه: اون شخص رو به قتل برسونین! جدا از شوخی این مساله نباید چندان ذهن شما رو مشغول کنه. دقت کنین که گرچه شما از عطر امضا استفاده میکنین، این عطر لزوما برای شما ساخته نشده و میلیونها انسان دیگه هم دارن ازش استفاده میکنن.

اما اگر این موضوع خیلی رو مخ میره، خب چرا عطرتون رو عوض نمیکنین؟ مطمئن باشین دامنه تنوع در سرتاسر کیهانِ عطرسازی اونقدر وسیع نیست که عطری بدون خواهر برادر دوقلو وجود داشته باشه.

بنابراین شما میتونین دنبال عطری مشابه و چه بسا حرفه ای تر بگردین. در نهایت این نکته رو هم باید اضافه کنم که عطر امضا لزوما نشانه عطرباز بودن و حرفه ای بودن نیست و چنانچه تمایلی باطنی بهش ندارین کسی نه شما رو ندامت میکنه نه از ارزش شما کاسته میشه.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

5 دیدگاه

  1. مطلب دقیق و جامعی در مورد عطر امضا بود مرسی
    ولی من نتونستم به شخصه برا خودم عطر امضا مشخص کنم چون تعداد عطرهای مصرفیم بالاست و نمیتونم به طور مداوم یه عطرو استفاده کنم اما سبک بوی امضا چرا
    روایح شیرین و خنک یادآور بوی چای و مرکباتِ شیرین از نظر بقیه بوهایی بوده که من همیشه همراه داشتم

  2. ممنونم کیوان؛ نوشتار مفیدی بود. واقعا حافظه بویایی قدرتی بیشتر از دیداری، شنیداری و .. داره و عطر امضا هم بر روی همین بستر خودنمایی میکنه.
    از تجربه خودم بخوام بگم، بعد از چندین سال متوجه شدم بیشتر عطرهایی که استفاده کرده‌ام تو شاخه اورینتال وودی بوده و ناخودآگاه اغلب از این دسته خرید میکردم. با کمی دقت متوجه شدم به رایحه پچولی و چرم هم خیلی علاقه دارم. با در نظر گرفتن فاکتورهایی مثل عملکرد عطر و بازه قیمت، یه لیست از عطرهایی که این ویژگی‌ها رو دارن تهیه کردم. حدود یازده عطر شد که از هر کدوم یه دکانت دو یا پنج میلی گرفتم. نوبت تست شد؛ در زمان‌های مختلف و در شرایط روحی گوناگون اونا رو تست میکردم. در آخر، با توجه به تاثیری که روی حالم داشتند و در نظر گرفتن بازخورد اطرافیانم تونستم دایره عطرها رو تنگتر بکنم و در نهایت به سایکدلیک به عنوان عطر امضا رسیدم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Web Statistics
بستن
بستن

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید