دانستنی‌های پایه عطر
موضوعات داغ

پاسخ به برخی سوالات متداول شما در مورد عطر

مدتهاست که مخاطبین ما از طریق دایرکتهای اینستگرام، پیامهای تلگرام یا واتس اپ، و ایمیل سمور و کامنتهای پستهای این سایت سوالاتی رو میپرسن. این سوالات معمولا موضوعیت خیلی متنوعی ندارن و از هر ده تا سوال حداقل چهار تا موضوع مشترک دارن. بنابراین تصمیم گرفتم تو یک پست به طور جامع به پاسخ به برخی سوالات متداول شما بپردازم. به این منظور توی تلگرام و اینستگرام یه همه پرسی راه انداختم و مجموع سوالاتی که در زیر میخونین حاصل اون همه پرسی هست. چنانچه سوالی دارین که توی این پست موجود نیست، لطفا توی کامنت درج کنین تا برای قسمت دوم همین پست جمع آوری کنم.

۱٫ ماهایی که عطر زیاد داریم و بعضی عطرامون چند سال میمونه باید چیکار کنیم که کیفیت عطرامون پایین نیاد؟ چون دیدم که بعضی عطرهام حتی تاپ نتش حذف شده انگاری. وقتی اسپری میکنم دقیقا متوجه میشم که تغییر کرده! و اصلا آیا به نظرت ماهیت عطر تغییر میکنه بعد از چند سال؟ البته هم جای تاریک و هم دور از گرما نگهداری میشن.

با گذر زمان لایه اول عطر به ندرت مضمحل و نهایتا ناپدید میشه. بله این اتفاق میفته و اجتناب ناپذیر هست اما ممکنه ۵ سال یا ۳۰ سال طول بکشه و این رو نمیشه تخمین زد. طی این رویداد کیفیت عطر پایین نمیاد بلکه ترکیبش کهنه میشه. توی خیلی از پستهای یکشنبه های بارانی اگه مطالعه کنین میبینین که برای سمپلها و عطرهایی که من از روشون این پستها رو نوشتم به کرات اتفاق افتاده.

۲٫ برخی عطرفروشها فقط اجازه میدن درب عطر رو بو کنیم. آیا این برای شناخت عطر و خرید کفایت میکنه؟ در این صورت ما دقیقا کدوم لایه از عطر رو داریم بو میکنیم؟

این سوال خیلی حساس هست و میتونه از عطر به عطر فرق داشته باشه. به صورت نرمال میتونم بگم درصد خیلی زیادی از اون رایحه جمع شده زیر درب عطر مربوط به لایه میانی هست اما این ممکنه توی یه عطر حجم بالایی از لایه اول یا آخر هم باشه. مساله اصلی اینه که تست عطر از روی بوی جمع شده توی درب عطر کفایت نمیکنه. عطر باید روی پوست شما اسپری بشه و لایه های مختلفش، و گذر از لایه اول به بطن و فرود رو کامل حس کنین.

۳٫ آیا با بو کردن شیشه ادکلن میشه دید دقیقی نسبت به بوی کلی ادکلن داشت؟

دقیقا مصداق سوال بالاست.

۴٫ آیا تاپ نت عطر با دکانت کردن میپره؟

این قسمتیش بستگی به ترکیب عطر داره. اما در مجموع بذارین اینطور در نظر بگیریم که بله قسمتی از تاپ نوت طی اسپری شدن بخار میشه. حالا اگه این عطر ایو سه لورن اوپیوم باشه رسما تاپ نُتی نداره که بخواد بپره چرا که مولکولهای تاپ نوت این عطر از مولکولهای میانی برخی عطرهای تابستونی هم حجیمتر و مقاومتر هستن. اما مساله اصلی این نیست که چه مقدار از مولکولهای لایه شروع موقع دکنت گرفتن پرواز میکنن، مساله اینه که اساسا همین مولکولها روی تن یا لباس شما هم بیشتر از ده دقیقه عمر نمیکنن. قبلا هم گفتم که شروع یک عطر مقدمه ای هست که حرف اصلی رو توی بطنش بهتون بزنن. پس خیلی روی تاپ نوت یک عطر حساب باز نکنین.

۵٫ آیا گرما عطرو خراب میکنه؟

عطر یک ترکیب شیمیایی هست مثل آب، شیر یا بنزین، و مثل هر ماده در پیرامون ما به منابع انرژی مثل گرما، سرما، نور و غیره واکنش نشون میده. بله عطر نسبت به گرما حساسیت از خودش نشون میده اما اگه این گرما منظور گرمای متوسط اتاق باشه نه، اتفاق مهمی برای عطر نمیفته. اما گرمای تابستون توی داشبورد ماشین میتونه عطر رو به مرور زمان خراب کنه. جهت اطلاعات بیشتر این پست رو مطالعه بفرمایین.

۶٫ تو چه بازه ی دمایی باید عطرو نگه داشت؟

دمای اتاق یا کمی خنکتر از اون کفایت میکنه. ترجیحا نوسان دمایی نداشته باشین بهتر هم هست. برای اطلاعات بیشتر این پست رو مطالعه بفرمایین.

۷٫ چرا عطرا تغییر رنگ میدن؟

همزیستی مولکولهای تشکیل دهنده مایع عطر حتی پس از شیشه کردن و فروش اون تو بازار همچنان ادامه داره. این فرایند باعث میشه برخی از این مولکولها بر اثر زمان از بین برن که همونطور که حدس میزنین اینها مولکولهای لایه اول عطر هستن که فرّار و ظریف هستن. این کهنه شدن ترکیب همواره با بویی شبیه لاک و الکل نجاری و با تیره شدن رنگ مایع همراه هست.

۸٫ یه شیشه عطرو چند سال میشه نگه داشت؟

کاملا بستگی به نگهداری شما داره اما حرفه ای ترین عطرها هم بعد از چند سال دیگه قابل استفاده نیستن و اون رایحه اولیه رو بهتون نمیدن. برخی عطرهای قدیمی گرلن صرفا جنبه کلکسیونری دارن و توسط کلکسیونرهای بزرگ نگهداری میشن اما اصلا قابل استفاده نیستن. بنابراین خیلی به فکر انبار کردن عطر برای بعدها نباشین چون هیچکس قرار نیست بهتون بگه یه عطر دقیقا چقدر تاریخ انقضا داره.

۹٫ آیا شلف لایف مایع عطر به محفظه نگهداریش ارتباط داره؟ مثلا شیشه ای، آلومینیومی یا سرامیکی باشه روی کیفیتش تاثیر میذاره؟

ممکنه. مثلا محفظه ی آلومنیومی حرارت رو بهتر رد میکنه تا شیشه و سرامیک. در این صورت توی محیط گرم عطر بهانه ی تغییر بهتری داره! این رو باید در نظر گرفت که اکثر عطرهایی که امروز تو بازار پیدا میشن با هدف اینکه خریداری بشن و سریعا مصرف بشن ساخته میشن. بنابراین فارغ از وسواس و دلسوزی ساخته میشن و قرار نیست عمر طولانی داشته باشن. لذا متریالی که برای بطری عطر انتخاب میشه میتونه دشمن عطر در دراز مدت باشه چرا که از دید تولید کننده اون متریال چند ماه دیگه با زباله های همجنسش به بازیافت میره غافل از اینکه خریدار قصد داره چند سالی نگهش داره.

۱۰٫ اون ته عطر که میمونه و میله افشانه بهش نمیرسه رو چجوری مصرف کنیم؟

همیشه چشمم به انبه و هلویی بود که ته قوطی آبمیوه های رانی باقی میموندن. شما برا اون فکری کن من برای عطر شما یه فکری میکنم! کاریش نمیشه کرد. اگه نی داخل شیشه مثل سری Opium ایو سه لورن یا دیور Homme عمودی باشن، اون قست از عطر که میره گوشه های بطری تا ابد اونجا محکوم به تنهایی هست! اگه خیلی ضروریه با یه دم باریک یا انبر دست سر اسپری عطر رو از شیشه جدا کنین و به صورت بطری در باز استفاده کنینش.

۱۱٫ بطری آلومینیومی روی رایحه تاثیر میذاره؟

بعید میدونم. مواد خام عطرسازی هم توی بطری های آلومنیومی عرضه میشن.

۱۲٫ بطری تو جعبه باشه یا بیرون جعبه نگهداری بشه رو کیفیت تاثیر داره؟

روی کیفیت تاثیر نداره اما اگر در معرض نور مستقیم خورشید قرار دارن بهتره توی جعبه نگهداری کنین.

۱۳٫ در معرض نور مدام خورشید بودن برای بطری های شیشه ای باعث پایین اومدن کیفیت عطر میشه؟

خیر در طولانی مدت باعث فاسد شدن عطر میشه.

۱۴٫ برای هر بار استفاده از عطر چند اسپری کافیه؟

اگر عطرتون قوی هست یک یا دو اسپری کفایت میکنه. هدف جلب توجه و تحسین دیگران هست بدون اینکه از بوی عطر ما آزار ببینن.

۱۵٫ اگه رنگ ادکلن تغییر کنه یعنی خراب شده؟

نه لزوما. فقط کمی سالخورده شده. اما تو برخی موارد دیدم که عطرها وقتی خراب میشن رنگشون کدر شبیه شیشه شیری میشه که توش آب ریخته باشن.

۱۶٫ آیا بعد از اسپری کردن مالیدن دست ها به هم کار درستیه؟

نیازی به این کار نیست. مالیدن دستها عادتی هست که از قدیم و عطرهای روغنی و روغنهای عطار بجا مونده برای اینکه گرمای اون نقطه از مچ رو بالا ببرن و عطر بهتر توی هوا پخش بشه، و همچنین برای اینکه سطح اشغال بیشتری رو معطر کنن. اما پس از اختراع اسپری نیازی به این کار نیست چون همون کار رو براتون انجام میده. اما به صورت کلی هیچ اتفاقی برای عطر نمیفته و مشکلی نداره. اگر دوست دارین انجام بدین.

۱۷٫ عطر رو در سرویس بهداشتی نگهداری کنیم زودتر خراب میشه؟

گفته میشه محیط مرطوب برای عطر خوب نیست. اگه سرویستون خیلی محیط مرطوبی نیست و قسمت آینه و روشویی از توالت و حمام جداست میتونین این کار رو بکنین.

۱۸٫ آیا اسپری کردن تو هوا و رد شدن از توی اون واقعا موثره؟

این فقط یک تکنیک هست برای کسانی که دوست ندارن عطر مستقیم روی بدنشون اسپری بشه. تو برخی از فرهنگها مثل ژاپن که استفاده از عطر خیلی کمتر از فرهنگ ماست، این تکنیک برای اینکه رد خفیفی از عطر روی بدن باقی بمونه عمومیت داره. اما در حالت کلی اسپری مستقیم روی نقاط بدن یا لباس موندگاری و قدرت بیشتری رو ارائه میکنه.

۱۹٫ نظرتون در مورد اسپری کردن روی موی سر چیه؟

برای آقایون و خانومایی که موی کوتاه دارن توصیه نمیکنم. حتما این مقاله رو مطالعه کنین.

۲۰٫ آیا استفاده از عطر بعد از اصلاح صورت کار خوبیه؟

هیچ مانعی نداره. اصولا یکی از کاربردهای Eau de Toilette همینه.

۲۱٫ استفاده از عطر مولکول ۰۱ به همراه ادکلن اصلی (اسنتریک ۰۱) در پخش و ماندگاریش موثره؟

سری مولکول از عطرهای اسنتریک+مولکول صرفا به همین منظور تولید شدن. طبیعتا بله.

۲۲٫ استفاده از کرم یا وازلین قبل از عطر زدن باعث افزایش موندگاری و پخشش میشه؟

انتظار معجزه از عطرتون نداشته باشین. به جای این فرمولها و خرافات با ده بیست تومن یه اتومایزر ۵ یا ۱۰ میلی قابل شارژ تهیه کنین و عطرتون رو توش شارژ کنین. میتونین حتی تو جیبتون هر جا خواستین حملش کنین. به این فکر کنین که از مالیدن وازلین یا کرم که خودشون بو دارن بهتره! من بعید میدونم نقشی توی موندگاری عطر داشته باشن. چون موندگاری عطر ربطی به چربی نداره، ربط به بزرگی منافذ پوستی داره. مثلا بعد از حموم آب گرم که منافذ باز میشن، بدنتون رو کامل خشک کنین و عطر بزنین. تاثیر خیلی بهتری داره تا وازلین.

۲۳٫ استفاده همزمان ۲ عطر خوبه یا بد؟

گوش دادن همزمان به دو تا موزیک چطوره؟ یا خوردن همزمان دو غذا؟ یا تماشای دو فیلم با هم؟ سوال اینه که در پاسخ به کدوم نیاز این کار رو انجام میدیم؟

۲۴٫ آیا قرار دادن ادکلن در یخچال برای چند دقیقه قبل از مصرف تاثیری در پخش و ماندگاری داره؟

ابدا خیر. دور یخچال رو خط بکشین. سرد کردن عطر براتون حاصلی نداره. چون الکل داره لزوما مثل مشروبات الکلی از یک الگو پیروی نمیکنه.

۲۵٫ آیا تکون دادن شیشه ادکلن قبل از استفاده در پخش و ماندگاریش تاثیر داره؟

خیر. هیچ تاثیری نداره. عطر محلولی همگن هست و فیلتر شده. نیاز به این کارها نیست.

۲۶٫ اگه درب عطر گم بشه یا مثل بعضی تسترها در نداشته باشن زود خراب میشه؟

نه درب عطر صرفا جنبه ای از طراحی بطری عطر هست و تاثیری توی نگهداری مایع داخل شیشه نداره.

۲۷٫ آیا دکانت گرفتن از عطر کار درستی هست؟

اگه خیرات کنین دکانتها رو چرا که نه، ثواب هم داره! از شوخی گذشته آسیبی به عطرتون نمیرسونه اما عمر دکانتها کمتر از عمر خود عطر هست چرا که در حین اسپری کردن تو شیشه دکانت، مقداری از اون تبخیر میشه، و درپوش دکنتها معمولا مثل دهنه عطر پلمپ نمیشه. بنابراین روی دزار مدت روی دکانتها حساب باز نکنین.

۲۸٫ تسترها پخش و ماندگاری بهتری دارن؟

ابداً. اصولا نباید اینطوری باشن. اگر واقعا ثابت بشه که یه عطر از تسترش ضعیفتره بدونین با اون تستر فیکه، یا اون برند داره کلاهبرداری میکنه. اما در حالت عادی هیچ برندی اینقدر هالو نیست که برای تستر با بوی قویتر قرارداد جداگانه با عطرساز ببنده و متقبل هزینه بشه.

۲۹٫ چند ادکلن مختلف رو میتونم‌ توی یک نوبت تست کنم؟

این بستگی به بینی شما و درست تست کردن داره. اما پیشنهاد من نهایتا سه تا چهار عطر هست.

۳۰٫ چطوری عطری که واقعا دوست داشته باشیم رو پیدا کنیم؟

با مدام تست کردن عطر روی پوست. باید روی پوستتون تست کنین تا کامل حسش کنین. از دوستانتون هم بخواین نظر بدن.

۳۱٫ از چه فاصله ای ادکلن رو اسپری کنیم؟

حداقل بیست سانت. طوری که به صورت قطره روی سطح نَشینه، بلکه به صورت گرد و افشانه بشینه.

۳۲٫ آیا میشه ادکلنی که برای جنس مخالف هست رو پوشید؟

این یک ترجیح شخصی هست و اتفاقی توی هرمون و فیزیک بدن رخ نمیده.

۳۳٫ تفاوت edp و parfum و extrait de parfum چیه؟

مقاله ی غلظت عطر رو مطالعه کنین لطفا.

۳۴٫ اگر چند لایه لباس بپوشیم ادکلن رو باید به همه لایه ها بزنیم؟

نه فقط لایه رویی یا اون لایه ای که فکر میکنین بیشتر در معرض دید هست. مثلا اگه زیر کاپشن پیراهن پوشیدین و قراره جایی برین که کاپشن رو در بیارین، به پیراهن بزنین.

۳۵٫ نیش و دیزاینر یعنی چی؟

توی سایت دو تا مقاله در این مورد نوشتم. لینک اول و لینک دوم رو مطالعه کنین.

۳۶٫ نیش ها بهترن یا دیزاینر ها؟

هر عطری که شما بپسندین بهترین عطر شماست. برای این تعاریف ذهنتون رو مشغول نکنین. اینها اصطلاحات بازاریابی هستن و لزوما تضمین کننده ی کیفیت نیستن.

۳۷٫ راسته میگن عطرهایی که تو ایران توزیع میشن تو امارات پر و بسته بندی میشن؟

یه سری عطرها که تولید خود امارات هستن. اما جدا از اونها یه سری برندها که منشأ تولیدشون اروپا هست برای مناطق مختلف جهان تولیدات مختلف میزنن. سلایق و ذوائق ملل مختلف با هم فرق میکنه و ممکنه قدرت پخش و موندگاری عطری که ما استفاده میکنیم با استانداردهای یه ملت دیگه فرق داشته باشه. اما لیست روشن و واضحی از این برندها وجود نداره چون بعضیاشون این کار رو انکار میکنن. به عنوان مثال، احتمال خیلی بالا ژووی (Jovoy) این کار رو میکرد. در حالی که عطرهای ژووی توی ایران از موندگاری و نشر بوی بالایی برخوردار هستن، همون عطرها توی فرانسه بسیار نرمتر ارائه میشن چرا که یه اروپایی به اندازه ما از قدرت عطرش لذت نمیبره، بلکه ممکنه اذیت هم بشه. به نظر میرسه دیگه ژووی برای خاورمیانه با قدرت بالاتر عطر نمیسازه و همونا که تو اروپا توزیع میشه رو وارد بازار اینطرف میکنه چون شکایات در مورد کم شدن قدرت عطرهای این برند این اواخر زیاد شده. یا یه نمونه دیگه که خودشون رسما اعلام میکنن برند لالیک هست. لالیک همه کارهاش رو با احتساب مناطق مختلف جهان تغییر میده. یک عطر لالیک که از ایران خریداری شده حتی تو رنگ مایع و اسم عطر ممکنه با همون عطر تو آمریکا متفاوت باشه. اما اینکه تو امارات پر بشن رو من اطلاع درستی ندارم.

۳۸٫ اینکه بعضی از افراد اعلام میکنن که ادکلن ریجن اروپایی میفروشن آیا صحت داره؟ میگن کیفیت ریجن اروپایی بالاتر هستش و با کارهایی که برای کشورهای خاورمیانه و ایران و امارات تولید میکنند فرق داره.

پاسخ سوال بالا رو مطالعه کنین لطفا.

۳۹٫ چرا عطرهای قدیمی قویتر بودن؟

این یه موضوع مربوط به تاریخ و مُد اون دوران هست. سالهای ۶۰ میلادی مصادف با ظهور هیپی ها و نهضتهای ضد جنگ بود. توی این مقاله هم در مورد اون روزها اشاره کردم که رایحه روغن پچولی توسط هیپیها به وفور استفاده میشده. یکی از کاربردهای این رایحه پرقدرت ماسکه کردن بوی ماریجوانا بود. در پی این کارناوال روایح پرقدرت بازار عطر تا دو دهه بعد از اون پر شد از عطرهایی با قدرت بالا چرا که روایح پرقدرت بین جامعه جا افتادن و تقاضاشون بالا رفت. این روند تا اواسط دهه هشتاد میلادی که کالون کشف شد و عطرهای دریایی و آکواتیک پا به عرصه وجود گذاشتن ادامه داشت. از نمونه های خیلی قدرتمند عطرهای قدیمی میشه به دیور پویزن یا پوازن اشاره کرد. نسخه های اولیه این عطر به قدری قدرتمند بود که تو برخی از رستورانهای درجه یک فرانسه با تابلوهایی جلوی درب رستوران مواجه میشدین که اشاره میکرد از پذیرش مهمانانی که دیور پویزن زدن معذوریم. با شیوع عطرهای آکواتیک و ادامه این روند تو سالهای ۹۰ میلادی، تب روایح سنگین و قدرتمند کم کم خوابید. امروزه بخاطر رشد جمعیت و پایین اومدن کیفیت زندگی و سلامتی، خطر آسیبهای تنفسی بیشتر شده، و جدا از اون، حریم خصوصی افراد توی محیطهای جمعی تنگتر و تنگتر شده، و در مقابلش اهمیت مفهوم حریم شخصی توی محیط اجتماع بیشتر شده. بنابراین امروز تو کمتر کشور اروپایی هست که بتونین دیویدوف کول واتر یا زینو بزنین و برین توی محیط بسته و چیزی نگن بهتون.

۴۰٫ تو ایران کجا میتونم دوره عطرسازی ببینم؟

بی اطلاعم. احتمالا باید باشن کسانی که برخی از جنبه های این هنر رو آموزش میدن اما من به شخصه نمیشناسم.

۴۱٫ بهترین راه نگه داری ادکلن ها چیه؟

این پست رو مطالعه کنین لطفا.

۴۲٫ افرادی که حساسیت دارن چطور از ادکلن استفاده کنن؟

لیست همه موادی که آلرژی زا هستن پشت جعبه عطر نوشته میشه. این ویدئو رو ببینین. توی این ویدئو در موردش توضیح دادم. حساسیتهای تنفسی اما موضوع متفاوتی هست. افراد مبتلا به حساسیتها یا بیماریهای تنفسی بهتره عطر رو به صورت مستقیم و بیشتر از یکی دو اسپری نزنن و ترجیحا عطر رو از فاصله دورتری اسپری کنن یا از قبل روی لباس اسپری کنن و یه ربع نیم ساعت بعد بپوشن.

۴۳٫ عطری که دیگه نمیخوایم استفاده ش کنیم و میخوایم صرفا بعنوان کلکسیونی نگه ش داریم رو چطوری هواگیری کنیم که دچار افت کیفیت نشه در طول زمان؟

هرگونه مداخله شما برای هواگیری بطری عطر یعنی راه هوا رو به بطری باز کردن. اصولا نمیتونیم بگیم عطر با هوا خراب میشه. این یه مقوله احتمالی هست. برخی عطرها مثل سرج لوتانس دربشون باز میشه و به همون شکل بدون اسپری استفاده میشن. هستن کسانی که برخی عطرهای این برند رو بیشتر از ده سال پیش خریدن و همچنان دارن استفاده میکنن.

۴۴٫ وقتی اسپری میکنیم آیا هوا جایگزین فضای خالی شیشه میشه؟ آیا این هوا عطر رو خراب میکنه؟

پاسخ سوال بالا رو بخونین لطفا.

۴۵٫ اسپری کردن ادکلن بر روی لباسی که مثلا صبح ادکلن دیگه ای رو روی اون اسپری کردیم چقدر در بوش تاثیر میذاره؟

اگه بوی عطر از روی لباس رفته باشه مشکلی نداره اما اگه به وضوح بوی عطر صبحتون رو حس میکنین توصیه میکنم اسپری نکنین. اگر مجبور هستین که همون لباس رو بپوشین، عطر دوم رو کمی بیشتر از همیشه اسپری کنین که تا حدی بوی عطر صبحتون رو ماسکه کنه.

۴۶٫ قرار دادن ادکلن در داشبورد ماشین برای استفاده روزانه باعث خرابی زودتر ادکلن میشه؟

ممکنه نشه اما پیشفرض اینه که گرما هم یه عامل خرابی عطر هست. پس توصیه نمیکنم تو داشبورد بذارین.

۴۷٫ ماهیت عطر و گرمی و خنکی رایحه اش (با در نظر گرفتن نُتهاش) چه تاثیری توی طول عمر عطر داره؟

به شخصه تجربه ای از این مورد ندارم و تابحال هم از کسی نشنیدم. اما شاید اینطوری بهتر بشه به مساله نگاه کرد که عناصر پایه مولکولهایی با حجم بالا هستن. مثل وانیل، سیوت یا مشک. این عناصر ممکنه عمر طولانی تری نسبت به روایح مرکباتی که فرّار هستن داشته باشن. اما منبع تولید همین عناصر هم شرطه. کیفیت این مواد و نحوه ساختشون میتونه توی این قضیه دخیل باشه. توی دنیای عطر خیلی چیزا نسبی هستن، چرا که فرمول عطر یه جمعه بازار پرهیاهو هست که فقط و فقط عطرسازش میدونه چه خبره توش. یک نمونه نقض بگم. من عطر ۴۷۱۱ رو دارم که مربوط به سالهای ۷۰ میلادی هست و همچنان قابل استفاده هست و مرکباتش کامل حس میشه.

۴۸٫ آیا عطرها هم تاریخ انقضا دارن؟

ممکنه. توی سوال بالا هم به همین موضوع تا حدی اشاره کردم که همه چی نسبی هست. میدونیم که تو شرایط نگهداری خوب میشه عمر عطر رو افزایش داد. من عطری دارم که تولید سال ۲۰۰۴ هست و هنوز دارم استفاده میکنم. اما شرکتهای عطرسازی اصرار دارن که تاریخ انقضای عطر مهمه چرا که شما رو به این وسیله مجاب میکنن به استفاده و تموم کردن اون عطر تا پیش از فرا رسیدن اون تاریخ.

۴۹٫ معمولا ادکلن هایی که توسط سلبریتی ها به بازار عرضه میشن کپی اند و انتظارات رو برآورده نمیکنن ولی آنتونیو باندراس برخلاف بقیه کپی نمیکنه و کیفیت و قیمتش خوبه. سوال اول اینکه آیا خود سلبریتی ها کارخونه عطرسازی دارن و خودشون تولید میکنن؟ سوال دوم چرا اکثرشون کپی میکنن؟ اگه کپی نکنن که موفق ترند.

سوال اول: خیر نه تنها کارخونه عطرسازی ندارن بلکه حتی برند عطرشون هم مال خودشون نیست. روند کار اینطوری هست که شرکتهای بزرگ بازار عطر مثل کوتی (Coty) یا پوژ (Puig) میان و در ازای درصد مشخصی از سود فروش از اسم سلبریتی ها یا برندهای مُد یا اتومبیل استفاده میکنن و به نام اونها برند عطر میزنن و برای این برندها با کمپانیهای تولید عطر مثل ژیوودان یا آی اف اف یا بقیه، قرارداد میبندن. در نهایت از خود کسی که برند به اسمش هست، مثل ریحانا، باندراس، یا مرسدس بنز برای تبلیغ عطر استفاده میکنن. این وسط برخی برندهای مُد که سرمایه بیشتری دارن خودشون مستقلاً لاین عطرشون رو هدایت میکنن. این برندها عطرساز و لابراتوار عطر برای خودشون دارن. مثلا هرمس، دیور، کوم د گاغسون و شنل.

سوال دوم: بین برندهای عطری که کارشون عطر نیست (به اصلاح دیزاینرها، مثل اتومبیل، جواهرات، مُد، و سلبریتی ها) سلبریتی ها، مثل ورزشکارها و بازیگرها و ستاره های موسیقی، بیشترین محبوبیت رو دارن و طرفداران میلیونی اونها دوست دارن یه جورایی با این اشخاص ارتباط داشته باشن. یک تیشرت از فوتبالیست یا گروه موسیقی مورد علاقه برای یک جوان خیلی چیز ارزشمندی حساب میاد. عطر اون اشخاص هم همون تاثیر رو داره. تو همچین شرایطی که طرفدار و مخاطب یک عطر از چندین میلیون تجاوز میکنه، بدست آوردن حد وسط و میانگین سلیقه عموم طوری که همه دنیا قبولش کنن خطر ریسک اقتصادی رو پایین میاره و فروش و سوددهی رو تضمین میکنه. یه دلیل کپی کردن، همین اجتناب از خطر ریسک کردن با استفاده از چیزی هست که قبلا استفاده شده و فروشش تضمین شده هست. چرا؟ چون سلبریتی خودش یک شخص ریسکی هست. یه عکس جنیفر لوپز با بیکینی تو بغل یه نفر دیگه میتونه هفته ها سوژه مجلات و دوربین پاپاراتزی ها باشه. یا یه حرف نسنجیده فلان بازیگر سینما یا فوتبالیست میتونه جنجال رسانه ای بپا کنه و حتی دادگاه رو به دنبال بیاره. تو همچین شرایطی محبوبیت اون سلبریتی مثل بازار بورس افت و صعود شدید با خودش میاره. کمپانیهای مادر هم که روی تجارت عطر با استفاده از نام این سلبریتیها دارن سود میلیارد دلاری میکنن خطر ضرر ناشی از این رویدادها رو از قبل با کپی کاری و تولیدات عامی کاهش میدن.

۵۰٫ چرا یکسری از عطرها به هیچ عنوان تو ایران عرضه نمیشن و گیر نمیان؟

این سیاست بازاریابی اونها هست. دقت داشته باشین که به جز یه سری برند نیش و برندهای متداول شناخته شده، اگر همین امروز بین ایران و امارات جنگ بشه درصد خیلی بالایی از همین عطرهایی که الان تو بازار هستن رو دیگه تو ایران نمیبینیم چرا که اینها از دبی وارد میشن. دلیلش اینه که خیلی از برندها حاضر نیستن روی ایران سرمایه گذاری کنن و ما مجبوریم از دبی به صورت بازار خاکستری (اصطلاح متداولی هست تو دنیای عطر) واردشون کنیم.

۵۱٫ اکثر مشتریهام میپرسن این که عطرهای برند Playboy آیا با اون چیزی که توی ذهن مردم هست همخونی دارن؟ یعنی عطرهای جنسی هستند یا نه؟ و اینکه چرا تو ایران و کشور های عربی عرضه نمیشن، حتی امارات؟

اینکه چرا عرضه نمیشن بخاطر Playboy بودنش هست. کشور اسلامی هستیم ناسلامتی! اما در مورد قسمت اول سوال: خیر، این مساله عطر جنسی و فرومون توی عطر و مسائل اینچنینی که ذهن مشتری یا حتی فروشنده رو شستشو میده از اساس غلط هست. فرومون موضوعش خیلی پیچیده هست. امروزه دارن سعی میکنن برای ابقای نسل برخی گونه های جانوری فرومونهای مصنوعی تولید کنن و تعادل محیط زیست رو حفظ کنن اما این فرومون توی عطر به چه درد میخوره؟! هیچی. یعنی فرومون مثلا کفتار یا زرافه یا آهو چرا باید برای انسان جذاب باشه؟! مشکها و نُتهای انیمالیک قضیه شون فرق داره. اونها فرومون نیستن، نُت حیوانی هستن. جدا از این، گیریم یه برندی موفق شد به فرومون دست پیدا کنه و تو عطرش استفاده کنه. به نظر شما بقیه برندها ساکت میشینن؟ همه شروع میکنن استفاده کردن. در نتیجه، خیر، عطر جنسی و تحریک آمیز فقط یه افسانه هست. برای اثباتش همین جمله کافیه که رایحه یک عطر که به نظر آقا یا خانم X تحریک آمیز میاد، ممکنه برای آقا یا خانم Y به شدت زننده باشه. پس این موضوع از فرد به فرد هم متغیر هست و به سابقه بویایی و فرهنگی اون فرد ربط داره.

۵۲٫ آیا سازمان استاندارد برای ساخت عطرها وجود دارد و علامتش روی عطرها ثبت میشود؟ گاهی در مقالاتی در اینترنت میبینیم که بعضی مواد مصنوعی به کار رفته در عطرها مضرند و توسط شرکتهای عطرسازی درست اعلام نمیشوند. تا چه حد نظارت بر روی ساخت عطرها اعمال میشود تا مضر نباشند و باعث بیماری مانند الرژی و سرطان نگردند؟

بله وجود داره اما علامتش رو روی عطر نمیزنه چون کمکی توی پروسه ساخت نمیکنه بلکه نظارت روی کیفیت بهداشتی عطر میکنه. اسم این سازمان ایفرا (IFRA (International Fragrance Association هست. نظارت روی کیفیت بهداشتی عطرها به قدری شدید هست که هر سال چندین عطر مجبور به تغییر فرمول یا حتی بستن خط تولید میشن. جدا از این احتمال آلرژیک بودن مواد خام عطرسازیِ طبیعی بیشتر از مواد سنتتیک یا مصنوعی هست. چرا که یه ماده طبیعی متشکل از چندین مولکول مختلف هست که بعضیهاشون میتونن موجب تحریکات پوستی یا ریوی بشن. اما روی ساخت مواد سنتتیک حساسیت بیشتری بکار میره. هرچند که نمیشه گفت سنتتیکها هم صد در صد سالم هستن. مواد استفاده شده توی ترکیب عطر چنانچه هر گونه احتمال آلرژی زا بودن داشته باشن، باید و باید روی جعبه عطر درج بشن. اگر برند از این قانون مسلم سرپیچی کنه جریمه سنگینی براش باید پرداخت کنه. بنابراین شرکتها این اطلاعات رو بدون استثنا در اختیار مشتری میذارن.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

7 دیدگاه

  1. خیلی عالی و مفید بود ممنون
    اول که صفحه رو باز کزدم گفتم اوه اوه چقد طولانیه کی این همه رو میخونه
    بعد که شروع کردم یهو دیدم شماره ۴۵ ام 🙂
    این که تستر های تو بازار چقد قابل اعتمادن و اصل هستن یا نه رو هم اگه اینجا بیاری خوبه
    مرسی

  2. با سلام
    بنده تعداد زیادی عطر دارم به همین دلیل بعضی از عطرها را بصورت اکبند و بدون باز نمودن سلفون انها نگهداری میکنم تا چه زمانی این عطرها را می توان به همین صورتنگهداشن؟

    1. سلفون یه عایق در برابر گرما و سرما نیست و به جز سندیت اینکه شما اولین کسی هستین که دستش به اون جعبه و شیشه میخوره کاربرد دیگه ای نداره. یعنی اینکه با سلفون یا بی سلفون فرقی نمیکنه. مقاله شرایط نگهداری عطر رو مطالعه بفرمایید

  3. با سلام و تشکر از سایت خوبتان
    پستی بسیار جذاب و خواندنی و آموزنده ای بود . خسته نباشید
    ای کاش در مورد اینکه چند درصد عطرها ممکنه فیک باشند و یا روش های عمده تشخیص آنها چیست نیز راهنمایی میکردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Web Statistics
بستن
بستن

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید