دانستنی‌های پایه عطر

همپوشانی عطر یا لایه کردن

همپوشانی یا لِیِر کردن عطر به استفاده از دو یا چند عطر به طور همزمان و روی هم گفته میشه. انجام این کار یک انتخاب شخصی هست که به جز چند مورد معدود از چند خانۀ عطر مشخص معمولا بین عطرسازها عملی بیهوده قلمداد میشه. این عمل معمولا در پی کنجکاوی نسبت به بالابردن قدرت عطر یا برای کامل کردن بوی یک عطر با رایحه ای غالب از یک عطر دیگه که در عطر اول وجود نداره یا ضعیف هست، انجام میشه. از اونجایی که هر عطر ترکیب منحصر به خودش رو داره و عطار از مواد مورد اعتماد و دستچین شده توسط خودش برای ساخت اون استفاده میکنه، ترکیب دو عطر لزوما روی یک مدار واحد شکل نمیگیره و لزوما همۀ عناصر عطر با هم قرار نیست ترکیب بشن و اگر هم ترکیب بشن اغلب حاصل خوبی نخواهند داشت. در واقع هر عطر برای خودش مثل یک سمفونی، متشکل از نوتها و آکوردهایی مشخص هست که با هارمونی مورد نظر عطرساز در کنار هم یک کل واحد رو شکل میدن.

پوشیدن همزمان دو یا چند عطر از طرف بعضی برندها و طراحان هم حمایت شده که همگی پروژه هایی شکست خورده از نظر اقتصادی هستند. به عنوان مثال سری اسنتریک مولکول (Escentric Molecule) ساختۀ گزا شوئن (Geza Schoen) که به صورت جفت ارائه میشن به ندرت به صورت جفت خریداری و استفاده شدن. حتی به طور خیلی جالبی اکثریت فروش این سری روی عطرهای مولکول بوده و نه اسنتریک.

لایه

این در حالیه که بر خلاف موارد مشابه، ترکیب دوگانه این عطرها به خاطر مهارت عطرساز بسیار خوب با هم کار می کنند. خونه آمریکایی دیمیتر (Demeter) هم عطرهای زیادی با روایح ساده داره که خودشون همپوشانی چند تا از اونها رو پیشنهاد کردن. یه نمونۀ دیگه عطرهای امبر استار و استار ماسک از سرژف (Xerjoff Amber Star & Star Musk) هست که با هم فروش میرن و ترکیب این دو عطر با هم حاصل بسیار ناخوشایندی داره. شما به هر صورت باید این دو عطر رو جدا جدا استفاده کنین که به نتیجۀ مطلوب برسید!

لایه

من برای اینکه حرفم رو واضح تر و علمی تر زده باشم از چند تا عطرساز و متخصصان رایحه خواستم که توی این زمینه کمکم کنند و نظرشون رو در مورد این مقوله بگند. بین این دوستان روژا داو (Roja Dove) و داون اسپنسر هورویتز (Dawn Spencer Hurwitz) شناخته شده های دنیای عطر، و دکتر وِدات اوزان (Vedat Ozan)، متخصص رایحه از دانشگاه استانبول بیلگی پاسخهای خیلی واضح و خوبی دادند که دوست دارم با شما هم در میون بذارم.

روژا داو: ما ماهها یا حتی سالها روی مواد و ترکیبشون کار میکنیم که حاصل کار چیزی قابل استفاده و ماندگار از نظر فیزیکی باشه. همپوشانی عطر بیشتر شبیه این هست که گانز ان روزز و شوبرت رو همزمان گوش بدی!

داون اسپنسر هورویتز: این که چند لایه از عطر رو روی هم استفاده کنی ممکنه در شرایطی بتونه فقط نتهای مشترک عطر رو قدرتمند کنه و این در مورد لایۀ رویین عطر نه، که در مورد پایۀ عطر که عناصر ماندگار داره صادق هست، اما این هم تئوریک هست و قانونی براش وجود نداره. در عوض ترکیب شلوغتر میشه و زیبایی بویایی اون میتونه بهم بخوره.

ودات اوزان: اصولا علم روایح پر از سورپرایز هست. شما ممکنه از ترکیب دو عنصر خوشبو ترکیبی بدست بیارید که بوی خوبی نده. و این احتمال با بالا رفتن تعداد نتهای ترکیب بالاتر میره. بنابراین شاید با شناختن هر دو عطر به طور کامل بتونید این احتمال رو پایین بیارید.

فارغ از همه اینها، “در پاسخ به کدوم نیاز عطرها رو لییر یا لایه میکنیم” شاید بهترین سوال باشه برای این موضوع. اما شما نظر شخصی خودتون و تجربه هایی که داشتین رو آزادانه کامنت بذارین که بقیه هم از این نتایج مطلع بشند، چه بسا شاید اتفاقات بامزه ای برای شما رخ داده باشه.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

16 دیدگاه

  1. من ترکیب رایحه بلک افغان رو با کاپیتان بلک تست کرده.هر دوشون رو خیلی دوست دارم.ترکیبشون هم به نظرم جس خوبی داشت.یه دکانت از براکن آمواج رو هم داشتم به نظرم خیلی تلخ ومردونه است برای اینکه بتونم مصرفش کنم بلک افغان رو بهش زدم تا اون رایحه صد درصد مردونه رو ازش بگیرم اون هم موفقیت آمیز بود

  2. سلام من خودم زیاد ترکیبی میزنم و یک چیز یاد گرفتم اونم اینه که دو عطر شبیه به هم رو انجام ندید باید تلخ با شیرین شیرین با ترش وامثال این باشه خودم تق با اونتوسرو پیشنهاد میکنم بوی سکسی میشه اگه اونتوس دوزش بیشترباشه

  3. من یکبار خیلی اتفاقی وبدون اینکه متوجه باشم دوتا غول پخش وماندگاری رو درفاصله نصف روز روآستین پیراهنم زدم واین هواس پرتی یه ترکیب خیلی زیبابوحود آورده بود.شب بود یک پاف بلک افغان زدم رو آستینم،شب خوابیدم صبح که بیدارشدم پیرهن پوشیدم بدون اینکه یادم باشه یک پاف اینترلود همون قسمت زدم راستس تانیم ساعت اول اصلا چیزه جالبی نبود ولی خدای من بعداز حدود نیم ساعت یه بوی جدید وخوشایند به مشامم میرسید که اونموقع یادم افتاد جریان ازچه قراره ،تاحالا بوی دود افیون ت ر ی ا ک به مشامتون خورده دقیقا همچین بویی داشت وواقعا برام جذاب بود وبه چندنفرم دادم یکی دوتاشون تاییدکردن بوی دود افیونی.خلاصع بعده اون زمستونا این حرکت گاهی انجام میدم چندساعت جلوتر چندپاف بلک افغان وبغده چندساعت اینترلود میزنم بمقداره نصف کمتر ازبلک افقان وا

  4. درود فراوان

    یه شرکتی هست به اسم solinotes که عطرهای ۵۰ میل میزنه و توی ایران هم پیدا میشه کاراش . عطرهاشو با بطری های یک شکل بیرون میده ینی همشون شیشه هاشون یجوره و فقط رنگ شیشه ها فرق داره با هم . عطرای تک نت میزنه البته چندتایی هم ترکیبی داره . من از تک نت هاش وانیل و کهربا و پچولیش رو تهیه کردم . برای برادرم هم نارگیلش رو چون به بوی نارگیل خیلی علاقه داره . توی سایت شرکتشون هم خودشون یه سری جفت معرفی کردن برای لایه کردن . من متاسفانه بعد از خرید فهمیدم که توی سایت جفت های سازگار معرفی شدن . به این خیال خرید کرده بودم که مثلا کهربا و وانیل رو با هم بزنم ولی چیز جالبی از آب درنیومد چون تو اکثر موارد فکر میکنم یکی دیگری رو میخوره ! ینی قشنگ قورت میده وانیل به تنهایی هر بوی دیگه ای رو . وانیلش هم از نوع وانیل شیرین و شکری هست مثه بویی که از شیرینی پزی و قنادی میاد . برای مثال توی سایتشون پیشنهاد کردن وانیل و شکوفه پرتقال با هم میکس بشن ! که متاسفانه شکوفه پرتقالش رو من ندیدم توی ایران باشه . تصور من اینه بویی مثل کیک وانیلی-پرتقالی ساخته بشه ! فکر کنم رز و انار هم پیشنهاد شده توی سایتش !!!! یادم باشه توی آب انار ایندفعه یکم گلاب بریزم ببینم چجوی میشه خخخخ . فقط پچولی و کهربا رو ک میکس کردم نتیجه نسبتا بدک نبود . راستی پچولیش رو یکی دو بار امتحان کردم که ببینم آیا واقعا بوهایی مثل بوی عرق رو از بین میبره یا نه و دیدم که بله به شدت قویه پچولی و محو میکنه بوهای دیگه رو . یه حرکت دیگه ای هم زدم و اینا رو با عطرای دیگه میکس کردم . مثلا وانیل رو با زیر آیکون میکس کردم که از اون تلخی بیهوده اش کم کنه ولی نتیجه فاجعه بار شد ! خلاصه اینکه تجربه من از لایه کردن این بوده : همیشه قویه ضعیفه رو میخوره ! یا اینکه قاطی میشن با هم و دعواشون میشه بعدش ! اگه کلکسیون دارید یا علاقه دارید به کارایی مثل میکس کردن و تست عطرای تک نت و قصد هم ندارید زیادی هزینه کنید میتونید کارای اون شرکتی که گفتم رو اگر گیر آوردید بخرید چون به امتحانش می ارزه . فقط حواستون باشه که گرون ندن بهتون چون ارزونه عطراش بخاطر حجم کم و شیشه و جعبه خیلی ساده . با سپاس و احترام

    سایتی که عرض کردم :

    http://www.solinotes.com/

  5. تو یکی از فروشگاهها فروشنده ی تام فورد میگفت لاین پرایوت کلا برای لیر کردن بیرون داده شده و بهمون گفتن مثلا نویر د نویر رو با این ۳عطر میشه ترکیب کرد که یکیش کافه رز بود هیچ کدومشون بد نشدن ولی خود نویر د نویر بهتر بود در کل فکر میکنم خیلی اتفاقی امکان داره خوب بشه ولی اصلا چه لزومی داره اینکارو انجام داد

  6. اتفاقا من چند روز پیش داشتم پینو سیلوستر رو تست میکردم تو فروشگاهی که فروشنده میگفت این عطر خوراک لیر کردنه ? من امتحان نکردم راستش ببینم چطور میشه.

  7. تعریف من از لیر کردن کمی متفاوت از ترکیب دوعطر مختلف با هم هست…چونکه بطور کل من فکر میکنم هیچ دوعطری از نظر شدت و نوسان رایحه مانند هم نیستند در این ظرایط عطری که غلیظتر و شدیدتر هست میتونه به راحتی رایحه ی عطر دوم رو محو کنه…اما یک ایده ی خیلی خوب اینه که شما بیای دوتاعطر رو در نزدیک هم اسپری کنی…هرکدوم بطور جداگانه انتشار خودشون رو همونطور که طراحی شدند بروز خواهند داد اما در اطراف شما هاله ای از هردو عطر به مشام خواهد رسید و این ممکنه در ترکیب یک عطر گلی با یک عطر مرکباتی صرف برای مثال عالی به نظر بیاد…مورد دیگه هم اینه که از تک نت ها برای تاکید و بهبود یکی از عناصر عطرمون کمک بگیریم…مثلا موارد اسپلش تک نت شامل وانیل یا پچولی یا مشک یا…وجود دارند که میشه برای مثال وقتی یک عطر گرم و شیرین رو پوشید با اسپری وانیل کمی بیشتر براین جنبه تاکید کرد (چیزی شبیه به عملکرد مولکول- اسنتریک هست)

  8. سلام. بنده دو عطر بسیار موفق Lä Hömmé و Chämbér از کمپانی معتبر Dé Riö Colléctiön رو با هم مخلوط کردم و نتیجه یه کار با مزه ترد شیرین شد.
    خواهش می کنم عطر های ریو کالکشن رو هم ریویو کنید.

  9. من تا حالا چندین بار شده دو یا چنتا از عطرام یا دکانت هارو رو هرکدوم حدود یک تا دو میل داخل یه اتومایزر کوچیک ترکیبشون کردم ببینم چه ترکیبی ازش درمیاد و دقیقا تو بیشتر موارد نتیجه کار یه فضای شلوغ به درنخور و بدبو تر از استعمال منفرد اونها و شفافیت نوت ها خیلی کمرنگتر میشه من تا ترکیب ۵ عطر مختلف رو هم داشتم البته با وجود نتیجه منفی و هدر رفتن عطرا هنوزم گاهی اینکارو میکنم نمیدونم چرا ولی یه کرم خاصی توش داره

    البته یکی دوبارم راضی بودم مثلا ترکیب گرلن اوم اینتنس با گرلن لنستنت نسبتاً خوب شده بود (با دوز بیشتر لنستنت)
    یه بارم یادمه ۱ میل از وتیور فردریک مال رو با ۲ میل جیو آرمانی (فکر کنم بلو ادیشن بود) ترکیب کردم بعد از دو روز که تست کردم چیز بدی نشده بود

    1. باورم نمیشه کامنتو تایید کردین. واقعا دمتون گرم!

      ولی جدا از شوخی، از این برند خیلی زیاد بد میگن. خدا وکیلی من عطراشو تست کردم خوب بوده به خصوص Oud Wood و Instant که واقعا برام عجیب بود با همچین قیمتی این کیفیتو داشته باشن. اگه یه روز گذارتون به ریو خورد این دو تا رو حتما تست کنین.

  10. درود بر کیوان دوست داشتنی
    من از این حرکتها خیلی انجام میدادم ولی هفته گذشته woodi mood از olfactivactive و توی خونه پوشیدم و بعد از یک ساعت روی اون beach hut از amouagh استفاده کردم ( البته بیرون بودم اون موقع ) تا نیم ساعت اول بوی عطر قبلی محو شده بود ولی خودم حس میکردم ولی بعد از دو سه ساعت خیلی هچل هفت شد .
    راستی اگر وقت کردید حتما beach hut و ریویو کنید به نظرم یکی از شاهکارهای amouagh هستش
    مرسی از شما و بقیه دوستانتون

  11. از لحاظ علمی و تئوری کاملا موافقم با مقالتون. اما بشخصه از ٢ تا ترکیب خیلی خوشم میاد و میزنم: اولی ترکیب بلو د شنل نسخه تویلت و دیور ساواژ. این ترکیب رسما نهایت جنریک بودن هست اما واقعا باز خوردای خوبی گرفتم خیلی بهتر از زمانی که بلو د شنل یا ساواژ رو تنهایی میپوشم (در واقع الان که فکر میکنم شاید هرچی من بازخورد گرفتم مال وقتی بود که اینا رو همزمان پوشیده بودم ). بار ها هم شده ملت پرسیدن چی زدی گفتم بلو د ساواژ ??? جز یه عده اکثرا فک کردن اسم یه اودکلونه ?. ترکیب دوم هم لیر شنل پلتینوم اگوییست و شنل الور ادیسیون بلانش هست. هر دو خوبن اما نه اونی که میخوام. پلتینوم اگوییست شاهکاره واقعا اما زیادی عصا قورت داده و بداخلاقه. با ادیسیون بلانش یکم مهربون ترش میکنم. اسم این ترکیبم گذاشتم پلتینوم بلانش ??

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Web Statistics
بستن
بستن

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید