بررسی عطر

بازسازی عطرهای سالهای ۱۹۳۰ و احتشام آرت دکو: بررسی عطر سوپرستیشِس (Superstitious) از خانۀ عطر فردریک مال

Superstitiousفردریک مال – سوپرستیشس (Frederic Malle – Superstitious)

سال تولید: ۲۰۱۷

کشور: فرانسه

گروه بویایی: گـُلی الدهیدی

عطار: دومینیک روپیون (Dominique Ropion)

نُتهای برتر: الدهید، یاس، رز، برگاموت، هلو، بخور، وتیور

فصول استفاده: تقریبا همه فصول با ارجحیت بهار و پاییز.

آقا دیگه دور و زمونه عطرهای گلی الدهیدی گذشته و دیگه خبری از اون احتشام قدیم نیست مگر همون چیزایی که از قدیم باقی موندن و هنوز دارن تولید میشن. نسلی هم که مخاطب عطرهای گلی الدهیدی هست دیگه سنی ازشون گذشته و احتمالا برای خوندن این پست باید اول دنبال عینکشون بگردن. بنابراین واقعا جگر میخواد که تو همچین روزگاری که سرعت زندگی بالاست و مردم توی اینستگرام و تلگرام کسب رزق و روزی میکنن، بیای یه عطر گلی الدهیدی تولید کنی.

 فردریک مال یکی از حرفه ای ترین و کار کُشته ترین مدیران برندهای عطر هست که حضورش توی دنیای عطر قدمت زیادی داره. از جوانی با دیور شروع کرد و به طبع رزومۀ کاری که توی دیور ساخت روابط قدرتمندی رو با طراحان و لاین عطرهاشون بهم زد. و در پس این خلا که “چرا کسی به فکر کارهای کلاسیک و بدون مرگ که در طول زمان از اهمیت و زیباییشون کم نشه نیست” برند خودش رو تاسیس کرد و توی این زمینه با کمک عطرسازان حرفه ای و مطرح ستونهای برندش رو مستحکم کرد. در بین سری کارهای فردریک مال که اونها رو با Editions de Parfums میشناسیم یه لاین متفاوت هم هست که حاصل همکاری مال و افرادی هست کارهاشون همواره مورد تحسین آقای مال بوده.

Superstitious

عطر Dries Van Noten اولین عطر از این سری هست که با همکاری طراح مد بلژیکی، دریس ون نوتن، و هنرمندی عطار جوان و مستعد، برونو یووانُویچ (Bruno Jovanovic)، ساخته شده. و حالا با همکاری یار شفیق و آسِ پیکِ برند مال، دومینیک روپیون (Dominique Ropion)، و طراح موفق و مطرح مراکشی-اسرائیلی، اَلبر اِلباز (Alber Elbaz) عطری متفاوت از هر عطری که توی این سالها تولید شده بیرون اومد. عطری گلی الدهیدی که با الهام گیری از عطرهای الدهیدی زنانۀ قدیم با رویکردی مدرن و امروزی ساخته شده. الباز قریب به ۱۵ سال از فعالیت حرفه ای خودش رو تا سال ۲۰۱۵ در خدمت برند لُنوِن (Lanvin) بوده. توی این عطر هم از فضای الدهیدی عطرهای این برند الهام گرفته شده. مخصوصا Lanvin Arpège ساختۀ ۱۹۲۷٫

سوپرستیشس شروعی گـُلی و ادویه ای و تقریبا آبدار و ترش داره که از همون ابتدا اعلام میکنه مجلس زنونه هست! اما بارقه هایی از فضای مردونه هم توش دیده میشه چرا که تناقضات توی این عطر مثل خیلی از غولهای کلاسیک زنانه بالاست. شروع عطر حجم بالایی از نُتهای گازدار و نوشابه مانندِ الدهیدی و گلی و برگاموت هست که وقتی با یاس مصریِ وحشی و رُز تُرکیِ تاریکش جفت میشه، رگه های خشن و سبز و صابونی رو بازی میکنه. وای یه عالمه یاس مصری توی این کار خوابیده، وحشی و قبیح اما دلربا. این یاس واقعا بازی خاصی داره که به شدت ایندولیک هست. رایحۀ ایندولیک – اگه بخوام به زبان کوچه بازار بگم – رایحه ای سبز، کثیف و کمی حیوانی و گـُلی هست که توی گلهای سفید مثل یاس و بهارنارنج و گاردنیا به وفور دیده میشه.

بازی نرم و آهستۀ هلو به این شروع الدهیدیِ بی قرار حسی پودری – یا بهتره بگم مخملی – میده و پرده ای از بخور کُندُر بُن مایه ای خَش دار و بافتی سمباده کشیده بهش میده که انگار آمواژ عطری فرانسوی و کلاسیک ساخته باشه. این فضا رو ادامه میده و میرسه به بستری از چوب سندل، صمغ لادن و نعنا هندی که در انحصار قدرت نماییِ وتیور هاییتی قرار میگرن. تُرد و خاکی و کمی ترش و چوبی. ماحصل این همنشینی نُتها بستری چوبی گلی و قدیمی هست که همچنان ردی از سیلی قدرتمند الدهید روی صورتش مونده.

سوپرستیشس توی فضای عطرهای قدیمی موج میزنه، علاقه به قدیم داره و به اون فضا ادای دین میکنه. اما با این حال جوان هست و پرانرژی و زنانه. این عطر شدیدا گُلی هست و شدیدا الدهیدی اما در حقیقت نه این هست و نه اون. بلکه بازی بسیار ساده ای هست که توش چند عنصر با اندازه و مقیاس بسیار حساب شده طوری کنار هم چیده شدن که حالتی گیج کننده و کنجکاوی برانگیز داشته باشن. و این جلال زنانۀ قدیمی و مدرن با موندگاری بسیار راضی کننده روی پوست و نشر بوی متوسط به بالا همراه هست.

سوپرستیشس عطری هست که ماهیتی مختص و متفاوت داره که کاملا با فضای مُد و ترِندهای مربوطه آمیخته هست. فقط یه عطر خوب برای یه آدم خوش پوش نیست، بلکه عطری هست که روی هویت و اصالتی پافشاری میکنه که به مُد و فَشن دیدی دقیق و ستایشگر داره. فحوای کلام اینکه باید کمی از مد و اونچه این روزها روی catwalkها میگذره باخبر باشین.

★★★★

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

2 دیدگاه

  1. چقدررر ظریف
    باید عمیق باشه ، مث یه بانوی جا افتاده که ظرافت هایی رو لابلای لباس شب مشکیش پنهان میکنه و وقتی که وارد مجلس میشه هرررکسی نمیتونه ببینتشون.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Web Statistics
بستن
بستن

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید