بررسی عطر

بررسی عطر آکوا سکستیوس از برند عطر ژول اِ مـَد

آکواژول اِ مـَد – آکوا سکستیوس (Jul et Mad – Aqua Sextius)

نتهای برتر: گریپ فروت، آب دریا، برگاموت، میموسا، انجیر

جنسیت: بیشتر مردونه و تا حدی زنونه

فصول استفاده: بهار و تابستون


زمستون فرصت خوبی رو به عطربازها میده تا با عطرهای چرمی و چوبی و ادویه ای و گرم و تیزشون پز بدن. اما ایران اقلیم گرمی هست و این سالهای اخیر تابستوناش به جهنم نزدیک شدن. توی همیچین اقلیمی تابستون به فصل شرایط اضطراری تبدیل میشه و عطرش مفهوم کاربردی پیدا میکنه و مایعی میشه برای خنک شدن؛ مثل فالودۀ بدون شربت و پر از آبلیمو برای رفرش شدن! برای همینه که دامنۀ خلاقیت توی عطرهای تابستونی عموما کمتر از عطرهای زمستونی هست و ترکیبات تابستونی عموما ساده تر از ترکیبات کهربایی و چرمی و گرم هستن. و از اونجایی که نُتهای خنک معمولا اندازۀ مولکولهاشون نسبت به چوب سندل و وانیل و اکورد کهربا کمتره، فرّارتر هستن و بدین منوال عطرهای تابستونی از موندگاری کمتری هم برخوردار میشن. اما خب ذات حیات روی سیاره زمین استثنا هست و باید پذیرفت که برخی وقتا قوانین طبیعت و فیزیک اونطور که انتظار میره سر جاشون قرار نمیگیرن.

آکواسسیل زاروکیان (Cécile Zarokian) بدون شک یک پدیدۀ نوظهور هست توی بازار نیش که سبک و سیاق مشخصش اون رو به یکی از چهره های مطرح دنیای عطر تبدیل کرده. او یه عطرساز مستقل هست که به هیچ کمپانی وصل نیست و این رشد و موفقیت چشمگیرش خارج از وادی قدرتِ پنج گرگ بزرگ (ژیوودان، تاکاساگو، فرمنیخ یا فرمنیش، آی اف اف و سیمرایس) چیزی نیست که برای یه عطرساز زنِ مستقل به راحتی میسّر بشه. عطرهای زاروکیان تو چند خصیصه مشترک هستن: نُتهای برجسته و پررنگ، امضای ادویه ای قدرتمند، ساختار مدرن و معمولا خطی، روایح ساده و شناخته شده، و دست آخر موندگاری و نشر بوی بالا. سیاست بازیِ زاروکیان من رو یاد یه جمله از شل سیلورستین میندازه که میگفت وقتی همیشه استیک بخوری لوبیا خیلی میچسبه! میپرسین چطور؟

دنیای عطرهای نیش پر شده از بن بستهای بدون خلاقیت و کپی پشت کپی. اونها که توی این وادی حق آب و گل دارن و پیر این حرفه حساب میان مفتخرن به طلایه دار بودن و گلیمشون رو از آب کشیدن بیرون. مخاطب امروز عطرهای نیش هم خودش رو توی یک لوپ پر پیچ و خم حس میکنه که نهایتا روی یه نقطه داره درجا میزنه و هر سال برندهای جدیدی رو تجربه میکنه که همون سرودهای قدیمی رو سوت میزنن. اما سسیل زاروکیان خیلی خوب سوراخ سمبه های بازار نیش رو میشناسه. عطرهایی رو برای خیلی از برندهای نیش ساخته که شما رو یاد عطرهای مطرح دیزاینر میندازه اما در عین حال هیچ جوره نمیتونین شباهتشون رو ثابت کنین. این همون لوبیا هست بین استیکهای همیشگی! برای مثال شما نمیتونین شباهت عطر شیدونا که زاروکیان برای برند هلندی پیوردیستنس (Puredistance Sheiduna) ساخته به عطر شنل آلور مردونه (Chanel Allure Pour Homme) رو انکار کنین اما به طرزی عجیب این دو عطر هیچ ربطی به هم ندارن. زاروکیان اونچه دم دستی هست و بخاطر نیش نبودن متهم به نادیده گرفتن شده رو دوباره به ارزش میرسونه و این کار رو با خواناترین و ساده ترین واژه ها انجام میده.

داشتم میگفتم که نظام طبیعت پر از استثنا هست و آکوا سکستیوس یک چهارراه شلوغ از استثناهاست. چرا؟ توی این پست اشاره کرده بودم که عطرهای آکواتیک و آروماتیک و عطرهایی که خنک باشن و حس تابستونی و ساده داشته باشن توی دنیای نیش یه ریسک تجاری هستن چرا که مخاطب این بازار معمولا دنبال رایحۀ متفاوت و ساختارشکن هست و یه کم سخت پول میده برای عطری گرون قیمت که حس بولگاری آکوا و دیویدوف کول واتر بده. زاروکیان نه تنها عطری ساخته که تابستونی هست، بلکه آکواتیک و چوبی هم هست و رنگ آبیِ مایعش هم برای بازار نیش یه خرده زیادی عامی هست و قیمتش هم انصافا کم نیست. (اگر اشتباه نکنم بسته بندی معمولیش حدود ۶۵۰ و بسته بندی لوکسش ۱٫۴۰۰ قیمت داره) با وجود همه این عوامل آکوا سکستیوس یک ترکیب موفق و یکی از بهترین کارهای برند ژول اِ مد حساب میاد.

آکواشروع آکوا سکستیوس رایحه ای تیز و شارپ و جوهرنمکی از یک اکورد قدرتمند مرکباتی داره که برعکس انتظار موندگاری بالایی داره. توی این شروع برگاموت، گریپ فروت و گل میموسا و چای بیشتر حس میشن. من دو نت که هیچ جا ازشون نامی برده نشده رو هم حس میکنم و حدس میزنم که توی ترکیب حضور داشته باشن اما مطمئن نیستم. اولی فلفل سیاه هست که نقش میلۀ رابط بین فضای ترش و گس شروع و فضای چوبی رو ایفا میکنه. دومی هم شیرین بیان یا لیکوریس هست که بویی نمکی و نیمه دریایی شبیه بوی کوکا کولا داره.

مهمتر از هر چیزی توی ترکیب مرکباتیِ آکوا سکستیوس کالون هست و دوم میموسا. میموسا رایحه ای تلخ، شاد، گیاهی و خشک داره و حسی تهی میده که با رایحۀ مرکبات و رایحۀ آب دریا (کالون) خیلی خوب همگن میشه. تلخی آکوا سکستیوس گذرا نیست اما تلخی میموسا فقط مال شروع کار هست و بعدش کم کم به لایه های زیر فرو میره و جا رو باز میکنه برای رایحۀ آب دریا (کالون) و مرکبات و بستر چوبی عطر که رایحۀ خفیف گلی همراهیش میکنه. نتهای زیادی میرن و میان. انجیر، چوب سدروس، فضای گلی نیمه شیرین، و آب دریا. اما کلیت کار هنوز یه ترکیب مرکباتی ترش، شارپ، اسیدی و شدیدا خنک کننده و شدیدا تابستونی هست که موندگاری واقعا سگی داره و نشر بوی متوسط.

زاروکیان همه قوانین فیزیک رو بهم زده تا با رایحه ای مرکباتی با حسِ رنگِ زرد فسفری، که برعکس تصور موندگاری بالایی داره، و با وجود موندگاری بالا شفافیتش رو حفظ میکنه، همه ما رو حیرت زده کنه. مثل همۀ کارهای این خانم این یکی هم روایحی برجسته و بارز و قدرتمند توش بکار رفته. ترکیبی جسورانه با امضایی مطمئن و استادانه.

★★★★

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

19 دیدگاه

  1. اول که این عطرو رو دستم زدم سریع منوبردتو فضای وومنیتی.
    همون ترکیب انجیر و تم آکواتیک
    فقط همونطور که اشاره کردی وجه تمایز برجستشون مرکبات پررنگ و قوی این کار نسبت به وومنیتی هست و این که اون حالت گس و فلزی که وومنیتی داره تو این عطر کمتر دیده میشه.
    میشه گفت این نسخه ی فرش و چندبرابر تابستانه شده ی وومنیتی هست.
    ولی من میموزا رو به اون برجستگی که ذکر کردی حس نکردم تو این کار…

  2. اینو خیلی اسمشو شنیدم ولی هنوز توفیق تستش نصیبم نشده .
    دم این خانوم گرم ، همین که تونسته یه رایحه ی خنک و شاداب درست کنه که “موندگاری سگی” داره باس براش کف زد و بهش گفت : ایول داری آبجی .
    با سپاس و احترام

  3. درود بر شما بسیار عالی??????
    از پرایوت لیبل معلومه خانم زاروکیان اعجوبه ایه برای خودش
    خنک و تابستونی و تلخ فکر کنم خوب باشه آکوا سکستیوس باید سریع تست بشه????

  4. بوی این عطر برای من زیاد جذاب نیست چون از عطرهای با نوت دریایی بدم میاد ولی انصافا کیفیت بالایی داره. نمیدونم چرا با بوی این عطر یاد خزینه های قدیمی و جاهای نمور که عموما این روزها دیگه مصرفی ندارن میافتم. اسم آب ششم یک کم عجیبه و نمیدونم این جور فضاها برای جایی مثل ایتالیا هست یا نه .
    ممکنه بوی یک عطر تاثیرات مختلفی روی من بگذاره ولی تا بحال هیچ عطری حس گرما یا سرما به من نداده. یک عطر خنک آروماتیک ممکنه کمی حس سرحالی به من بده ولی هرگز تاثیری توی تحمل گرمی تابستون برام نداشته. مشکل اصلی عطرهای خنک توی تابستون برای شهری مثل تهران، از بین رفتن تاثیرشون بعد از عرق کردن هست.

    1. اسمش آب ششم نیست. Aqua Sextius به گفته صاحبان برند اسم باستانی و لاتین شهری هست تو جنوب فرانسه نزدیک بندر مارسی که Aix en Provence نام داره.

  5. واقعا به استاد ماهر هست توی کار خودش به نظرم ذاعقه ی این عطار با ایرانی ها گره خورده یه جوری اخه اکثر کارهاش دارای ماندگاری بالا و نشر خوب هستن که ایرانیها دونبال چنین کارهایی هستن کاش کار تانگو هم اقا کیوان یه برسی کنین

  6. بسیار مفید بود.واقعا تشکر میکنم.خسته نباشید.و دو سوال دارم کیوان جان.اما میشه توضیح بدین کالون و میموسا چیه؟

    1. کالون رو بذار تو یه پست جداگانه بعدا توضیح بدم. میموسا همون گل زردی هست که توی متن عکسش رو گذاشتم. از ریشه اقاقیا هست و بوی تلخ و باحالی داره

        1. نه بابا! ادن که میموساش اونقدر برجسته نیست! یا من دارم اشتباه میکنم؟ باید برم دوباره تست کنمش. چون یادمه میموسا نداشت

  7. هیچ جوره نتونستم با رایحه و قیمتش کنار بیام.هرچند که از رایحه های خنک لذت میبرم.ولی تلخی خاصی در بطن کار وجود داره که باعث میشه نخرمش.

  8. نمیدونم چرا اصلا نتونستم با این عطر ارتباط برقرار کنم. هر وقت تعریف و تمجیدها ازین عطر رو میشنوم با خودم میگم حتما راجع به این عطر اشتباه کردم دوباره میرم سراغ سمپلش اما باز هم نتیجه ی منفی میگیرم.

  9. متن عالی بود
    این کار واقعا خوبه ولی توی کار مرکباتی تنها کاری بود که بعد از مدتی استفاده دیگه دست دلم به سمتش نرفت . نمیدونم چرا
    کیوان بیا یک لطفی بکن
    تا حالا باید فهمیده باشی نظرات شما اساتید رابطه مستقیم روی نبض قیمت بازار داره . خدایش با از این به بعد کارهای خوب را یکی درمیون معرفی کن و هرزگاهی برای حال گیری بعضی از این فروشندها کارهای خیلی خاص و مشکل پسند را special effect بده
    با تشکر مرسی اه

      1. اون متن فی ان ایگویی اصن دنیا را بیچاره کرد .. تاریخ را برهم زد.. ما را روانیِ سمور کرد.. بازار را خوشبخت کرد .. مارا بدبخت کرد.. و غیره ????

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Web Statistics
بستن
بستن

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید