بررسی عطر

اسطخودوس در انحصار خانمها: بررسی عطر جدید گرلن مون گرلن

مون گرلن

گرلن – مون گرلن

سال تولید: ۲۰۱۷

گروه بویایی: شرقی چوبی (Oriental Woody)

عطار: تییری وَسر (Thierry Wasser) و دِلفین ژلک (Delphine Jelk)

 نُتهای برتر: وانیل، اسطوخودوس (لاوندر)، کومارین (عنصر اساسی دانه تونکا)، چوب سندل

فصول استفاده: تقریبا همه فصول (تابستان فقط شب با مقدار کم)


پیش از اینکه این عطر اخیر گرلن – مون گرلن – رو تست کنم اولین چیزی که به چشمم اومد ارائه و تبلیغ این کالا در مدت کمتر از یک هفته پس از لانچ رسمی این عطر توی پاریس بود. این در حالی هست که بسیاری از عطرهای گرلن و خیلی از برندهای دیگه توی ترکیه با تاخیری گاها یک ساله یا طولانی تر لانچ میشن. این عجله برای لانچ رسمی در همه جای دنیا از طرف برندی با صلابت و ریشه دار که در قاعده نباید برای جا انداختن یک محصولش دغدغه تبلیغاتی با حتی ذره ای ترس به دل راه بده، کمی برای من عجیب بود و از اون عجیبتر اینکه گرلن برای تبلیغ این عطر از همکاری بازیگر مشهور هالیوود و فعال حقوق بشر، آنجلینا جولی بهره گرفته که هزینۀ هنگفت این فعالیت مستقیما از طرف خانم جولی به نهادهای خیریه اهدا میشه.

مون گرلن

به شخصه آخرین باری که گرلن برای تبلیغ یک عطرش از یک چهرۀ سرشناس استفاده کرده یادم نیست. این همکاری با آنجلینا جولی از یک طرف من رو نسبت به آیندۀ گرلن کمی نگران میکنه. چرا که نشون میده برند در لبۀ پرتگاهی ایستاده که با تـشـبث به اهرم قدرت و شهرت قصد داره خودش رو نجات بده و از طرف دیگه نسبت به خود عطر کنجکاوم میکنه چرا که نشون میده باید عطر متفاوتی باشه که گرلن فقط برای تبلیغاتش همچین هزینۀ چند میلیون دلاری هنگفتی رو تقـّبل کرده. گرچه به گفته مقامات رسمی این خانه عطر، برای ایدۀ این عطر که زنی کامل و تحسین برانگیز هست، بهترین چهره خانم جولی هست.

اشتباه میکردم. اولین بار، دومین بار، دهمین بار و بیستمین باری که عطر رو استفاده کردم تا به تمامی درکش کنم، فرقی با هم نداشتن و سعی کردم توی این بن بستِ ایده، سوراخ موشی، مُفِّری یا دیوار کوتاهی پیدا کنم که ازش رد بشم که نشد. گرلن این بار رسما شوکه کرد همۀ ما رو. نه با عطر خوبش بلکه با عطری که میتونست از زیر دست هر برند خرده پایی بیرون بیاد.

مون گرلن عطری زنونه هست که جایی بین حال و هوای شرقی چوبی و شرقی وانیلی قرار میگیره و شروعی فوژه (فوژغ نیز خونده میشه)، نرم، تازه و خوراکی مانند (gourmand گورمند) داره. شروع این عطر حس آروماتیک مردونه و قدرتمندی داره که با برگاموت و فضای مرکباتیِ آرامش بخشش جلا خورده اما فضای گُلی و میوه ایِ شیرین و گمنامی سریعا این قدرت رو از مردونگی میگیره و به قلمرو زنانگی میبره. فضایی که به من حس لیموناد تازه و پر از یخی رو میده که زیر آفتاب تابستون یخش آب شده، گرم شده و شیرین شده. این فضای خام، تمامی اونچه که نیاز داره رو توی لایۀ بعدی به وضوح بدست میاره. ترکیبی بی وزن، جاافتاده، متواضع و زیبا از رُز، یاس و زنبق که حس پودری لوازم آرایشی رو تا حدی بازسازی میکنه. اما همۀ این بازی شیطنت بارِ نتهای شیرین، پودری، گلی و آروماتیک فدای بستر عطر میشن که وانیل (امضای گرلن) و دانه تونکا و چوب سندل چیره شده و با کمک عناصر شروع، فضای نیمه خوراکی مانند، نیمه شیرین و پودری رو میسازه که با کمی تأمل میشه به خیلی از عطرهای زنونۀ متداول موجود در بازار نسبتش داد. تنها چیزی که اون رو از بقیه همتاهاش جدا میکنه شاید کیفیت و شفافیت نتها توی مون گرلن باشه که اون رو به عطری خوش مشرب، شیک، تمیز و موقر و باکلاس تبدیل میکنه. همچنین بازی سبُک و شاعرانۀ مُشک در انتها که روی حس تمیزی و سبکی عطر روی پوست بیشتر تاکید میوَرزه.

مون گرلن عطری جوان، شیک، بهاری، وانیلی، کمی خوراکی، کمی گازدار، پودری، نیمه مجلسی و نسبتا غیررسمی هست که به شما امکان استفاده تو خیلی از شرایط با خیلی از تیپها رو میده. اما از نظر تکنیکی عطری هست ساده و خام که اتفاقا همین خصلت جدید در عطرسازی هست که بازار رو میگردونه و همواره اینطور عطرها هم مخاطب بیشتری دارن هم بازخورد بیشتر. عطری هست بدون جهت گیری قطعی که به تمامی و دقیقا توی هیچ دسته ای جا نمیشه. گرچه Mon Guerlain هنوز به وضوح، زوایا و امضاهای بویایی کارهای گرلن رو یدک میکشه اما واقعا عطری نیست که از پادشاهی که Jicky، Derby، و Mitsouko رو به دنیا هدیه داده انتظار داشته باشیم.

★★★

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. اولش که اسپری کردم گفتم چه بوی تکراری و لوسی!
    یه بوی گلی پودری که زیاد واسم جالب نبود
    بعد یه مدت بوی وانیلو حس کردم ولی نه ازین وانیلا که حس خوراکیو شیرینی داشته باشه وانیلی گلی بود
    ولی وای از درای داون عطر مدام میخوای دستتو بو کنی
    به نظرم بهترین قسمت این عطر درای داونش هست
    پخش متوسط و موندگاری ۴-۵ ساعته رو پوست من داشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Web Statistics
بستن
بستن

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید