بررسی عطر

نبرد فرشتگان – بررسی و مقایسه Angel و A*Men از برند تیری موگله

تیری موگلهنبرد بین فرشتگان همیشه موضوعی بوده که تو داستان ها و کتابها بهش اشاره شده و نقاش های مختلف اثرهای زیبایی رو بر اساس این داستان ها خلق کردن. تو این مقاله ما سعی داریم نبردی رو بین فرشتگان راه بندازیم منتها در دنیای عطر! برند مد و فشن تیری موگله (Thierry Mugler) که توسط آقای تیری موگله (عکس ضمیمه شده) پایه گذاری شده رو کمابیش همه میشناسن. شاید عطرهای مردونه این برند حداقل تو ایران خیلی شناخته شده و پرطرفدار نباشن اما یه تعداد از عطرهای زنونه از جمله اِلیــِن (Alien) و وُمَنیتی (Womanity) معرف حضور همه خانوم ها هستن. ممکنه این برند و عطرهاشو دوست داشته یا ازشون متنفر باشین. بهرحال برندی تیری موگله بدلیل ارائه عطرهای پربازخورد که باعث شده استفاده ازشون بسیار عمومی بشه و همینطور ارائه یک سری عطرهای ساختار شکن که طبعا نظرات بسیار مثبت یا بسیار منفی رو با خودش بهمراه داره، همیشه جزو پر بحث ترین برندها بوده. کافیه یه نگاه به سایت basenotes و قسمت بررسی ها بندازین تا ببینین دو عطری که تو این مقاله میخوایم در موردشون صحبت کنیم، عطرهایی هستن که بیشترین تعداد بررسی رو به خودشون اختصاص دادن. تا تاریخی که این مقاله داره نوشته میشه Angel با ۲۵۰ بررسی توسط مصرف کننده ها و A*Men با ۵۰۱ بررسی توسط مصرف کننده ها در صدر لیست بررسی عطرهای زنونه و مردونه قرار دارن. اول به بررسی هر کدوم از این عطرها بصورت جداگانه میپردازیم و بعد با هم مقایسه و در نهایت یکسری نکات تکمیلی مهم رو اضافه میکنیم.

اول از نسخه زنونه شروع میکنیم چون تاریخ عرضه اون زودتر از نسخه مردونه هست. تیری موگله اِینجل (Thierry Mugler Angel) سال ۱۹۹۲ با همکاری دو عطرساز Olivier Cresp و Yves de Chiris (یا Yves de Chirin) ساخته و تو گروه بویایی شرقی و وانیلی (Oriental Vanilla) دسته بندی شده. تو شروع و اولین استشمام سه وجهه مختلف بخوبی تو عطر قابل شناسایی هستن. یه تم شیرین وانیلی که حس مُشکی قدرتمندی پشتش پنهان شده. یه رایحه میوه ای و در نهایت یه حس تیز، گزنده، خشک و فلفلی مانند.تیری موگله رایحه وانیل خیلی شیرین نیست و شیرینی کاملا کنترل شده ای داره و رایحه تمیز مُشک هم باعث شده که این شیرینی بیشتر مهار بشه و حتی یه حالت نیمه شاداب هم پیدا کنه. رایحه میوه ای بیشتر آناناس هست تا اینکه بخواد حس مرکباتی یا بــِری (طبق لیست روایح ذکر شده برای عطر) داشته باشه و حضور نعنای هندی و احتمال زیاد کمک یه رایحه دیگه مثل فلفل صورتی باعث شدن که این شروع میوه ای، شیرین، وانیلی، تمیز و مُشکی در عین حال یه لبه تیز، خشن، خشک و فلفلی هم داشته باشه. عطر یه حس شامپو مانند و تا حدی صابونی داره که دلیلش حضور پررنگ رایحه مُشک هست که خیلی خوب عطر رو کنترل میکنه.   

با گذشت زمان، برای لحظات کوتاهی، شاید حدود ۱۵ دقیقه، عطر با حفظ همون رایحه وانیلی و میوه ای، تیزتر و فلفلی تر میشه و یه ته بوی خاکی مانند هم پیدا میکنه، اما بعد از این مدت رایحه میوه ای شروع میکنه به ضعیف شدن و از تیزی و حس فلفلی عطر هم تا حد مشخصی کاسته میشه و حالا وانیل حالتی پودری مانند پیدا میکنه. پودری شدن عطر و همراهی رایحه تمیز مُشک که همچنان حضور داره، باعث میشن که از شیرینی عطر کاسته بشه. پس اگر شیرینی شروع (که خیلی زیاد هم نیست) برای شما زننده بود، بهش کمی زمان بدین و اجازه بدین تا به این مرحله برسه و مجدد اونو استشمام کنین. با گذشت زمان بیشتر و رسیدن به قسمت پایه، عطر با حفظ رایحه وانیلی، پودری و کمی فلفلی خودش کم کم حالتی چوبی و خیلی جزئی دودی پیدا میکنه که باعث میشه رایحه بالغ تر، جدی تر و کمی رسمی تر بشه به اضافه اینکه ممکنه هر از گاهی هم این رایحه دودی ضعیف رو شبیه به کارهای دارای رایحه جیر و چرمی مانند حس کنین. در اواخر عمر عطر بر روی پوست، یه رایحه گُلی ضعیف هم به ترکیب عطر اضافه میشه که البته خیلی مشخص نیست و فقط نجوایی ازش به مشام میرسه.

و اما نسخه مردونه با نام A*Men یا (Angel Men) عطری هست که سال ۱۹۹۶ و توسط عطرسازی بنام Jacques Huclier ساخته و تو گروه بویایی شرقی و چوبی (Oriental Woody) دسته بندی شده. نسخه مردونه همون شمایل ستاره آبی رنگ رو بهمراه داره، با این تفاوت که توسط یک قاب پلاستیکی در نسخه معمولی و یک قاب فلزی نقره ای در نسخه Refill (قابل شارژ مجدد)  احاطه شده.تیری موگله رایحه نسخه مردونه شروعی تند و تیزتر به نسبت نسخه زنونه داره که حضور رایحه سبز و تند نعناء به کمک نعنای هندی اومده و بُرندگی و گزندگی شروع عطر رو خیلی بیشتر کرده. شروع این عطر دقیقا جایی هست که خیلی ها رو فراری میده و با همون یه استشمام بینی شون فلج میشه و با چهره ای درهم و کج و کوله میگن … نه! اصلا خوشم نیومد! در کنار رایحه تیز، فلفلی، سبز و گزنده ترکیب نعناء و نعنای هندی، یه گرما و شیرینی کاملا مشخص از وانیل قرار داره که اینجا وانیل یه شیرینی چسبنده، شربت مانند و سنگین داره. در پس زمینه این روایح یه حس ادویه ای، کمی چوبی و متمایل به دودی هم قرار داره که حس تیز و برنده شروع عطر رو بیش از پیش میکنه!

با گذشت زمان و با محو شدن نعناء، اون حس سبز از بین میره و از اون حالت تند و تیز عطر هم به مقدار کاملا محسوسی کاسته میشه. گرما و شیرینی چسبنده و شربت مانند وانیل هم متعادلتر میشه و این تغییرات باعث میشن که رایحه ادویه ای، چوبی و دودی یه مقدار مشخص تر بشه با این تفاوت که حالا حس دودی ضعیفتره و بیشتر حالت خشک ادویه ای و در عین حال چوبی، چیزی شبیه به چوب سدروس داره. حس ادویه ای هم خیلی شبیه به بوی بذرهای گشنیز تازه آسیاب شده هست که اینجا ته بوی گلپر مانندی هم ازشون متصاعد میشه! شروع عطر بسیار کوبنده و سرکش بود، در حالیکه رایحه میانی بسیار متعادلتر و دلپذیرتر هست.

هر چه زمان بیشتری میگذره، عطر حالتی چوبی تر پیدا میکنه و رایحه خشک و کمی فلفلی چوب سدروس مشخص تر میشه. در این بین سروکله یه رایحه گُلی هم پیدا میشه که ممکنه چندان متوجهش نشین اما خیلی هم ضعیف نیست. در نهایت تو قسمت پایه ما با یه رایحه چوبی فلفلی خشک، کمی ادویه ای، کمی خاکی و مرطوب، گرم و نیمه شیرین از جنس وانیل، خیلی جزئی پودری و کمی هم گُلی طرف هستیم که عطر رو تا انتها پیش میبرن. 


فکر میکنم خودتون با خوندن دو تا بررسی بتونین کمابیش تفاوت ها و شباهتهای این دو عطر رو پیدا بکنین، اما ما تصمیم داریم کار شما رو راحت کنیم و خیلی چکیده این دو تا عطر رو کنار هم بذاریم و ببینیم چقدر شباهت و چقدر تفاوت دارن. هر دو نسخه مردونه و زنونه یک سری کاراکترهای مشترک دارن که شامل رایحه وانیل و رایحه مشخص و قدرتمند نعنای هندی میشه، اما حضور قدرتمند روایح دیگه ای در کنار اینها و تاثیراتی که بر روی این دو رایحه مشترک میذارن، اینقدر مشخص هست که باعث میشه نسخه زنونه و مردونه تفاوت های بسیار مشخصی با هم داشته باشن،تیری موگله بطوریکه حتی یه شامه متوسط هم با تست چندباره این دو عطر میتونه نسخه مردونه رو از زنونه جدا کنه و دقیق اشاره کنه که این نسخه مردونه هست و این زنونه. حالا اگر بخوام خیلی ساده، مختصر و مفید رایحه این دو عطر رو براتون مقایسه کنم به اینصورت میشه:

نسخه زنونه (Angel) یه ترکیب مُشکی و نیمه شیرین، وانیلی و کمی پودری هست که پس زمینه مشخصی از میوه و تیزی متعادلی از نعنای هندی داره و در اواخر عمرش بر روی پوست کمی هم چوبی و متمایل به دودی میشه. نسخه مردونه (A*Men) یه ترکیب گرم، شیرین، چسبنده و شربت مانند از وانیل هست که شروع بسیار تیز، سبز و نعنایی مانند داره که در ادامه تمایل پیدا میکنه به سمت یه رایحه چوبی و ادویه ای خشک و کمی دودی که رایحه خاکی مشخصی از نعنای هندی و رایحه گلی ضعیفی هم با اونها ترکیب شدن. نسخه زنونه بدلیل حضور مُشک و رایحه میوه ای آناناس حسی شادابتر، گرما، رایحه وانیلی و حس شرقی کمتر و در مجموع شیرینی متعادلتری داره در حالیکه نسخه مردونه گرمتر، شیرینتر و خیلی وانیلی تر هست. نعنای هندی تو نسخه زنونه خیلی کنترل شده تر هست و تیزی و حس خاکی ضعیفتری داره، در حالیکه تو نسخه مردونه نعنای هندی به مراتب مشخص تر هست و اون طبیعت خاکی و فلفلی خودشو خیلی قدرتمندتر به نمایش میگذاره. تیری موگله نسخه زنونه یه رایحه ضعیفی از چوبها رو با خودش بهمراه داره که بیشتر بعنوان یه رایحه ساپورت کننده بحساب میاد، اما نسخه مردونه از قسمت میانی به بعد رایحه چوبی و ادویه ای کاملا مشخصی پیدا میکنه تا جایی که تا حد زیادی تو عطر غالب میشه. رایحه گُلی تو نسخه زنونه ضعیف هست و حسی شفاف و متمایل به گلهای زرد یا گلهای سفید داره، در حالیکه نسخه مردونه رایحه گلی قویتر و مشخص با حس صورتی و قرمز داره و تا حدی یادآور رایحه گل صدتومانی و ته مایه گل رز هست. نسخه زنونه خیلی بالانس تر هست و بدلیل ساختار نسبتا شادابی که داره برای روزها و شب های خنک بهار و پاییز مناسب هست، در حالیکه نسخه مردونه ساختاری خیلی خشن تر و جسورانه تر داره و فقط برای شبهای سرد زمستون و اگر پاییز سردی دارین برای شبهای پاییز مناسبه. نسخه زنونه کژوال تر و دم دستی تره در حالیکه نسخه مردونه نه دم دستی هست و نه رسمی! بیشتر یه عطر مودی هست که باید حتما تو مودش باشین و هوس این سبک رایحه رو کنین تا سمتش برین و ازش لذت ببرین. به هیچ وجه نمیشه ازش بعنوان یه عطر روزانه و دم دستی استفاده کرد. 

هر دو نسخه عطری که در اختیار من قرار دارن جزو نسخه های جدید و چند سال اخیر هستن و طبق مقایسه کنار همی که از این دو عطر داشتم، نسخه مردونه پخش بوی بیشتر و حالت وحشی تری داره و ماندگاریش هم باز از نسخه زنونه بیشتره. نسخه زنونه پخش بوی متوسط به بالایی داره و حدود ۶-۸ ساعت روی پوست دوام میاره در حالیکه نسخه مردونه پخش بوی نسبتا زیاد و ماندگاری حدود ۱۰ ساعته بر روی پوست داره. در نهایت یه سوال رو مطرح کنم، پاسخ بدم و بحث رو تمومش کنیم. آیا نسخه زنونه توسط آقایون قابل استفاده هست و برعکس، آیا نسخه مردونه رو میتونن خانومها استفاده بکنن؟! در رابطه با نسخه مردونه تو جلسه عطری که شامل تعدادی خانوم بود صحبت و عطر مردونه رو تست کردیم و به استثنای یکی از خانوم ها که رایحه باعث سردردش شده بود، باقی خانوم ها معتقد بودن که اگر موقعیتش پیش بیاد، از نسخه مردونه استفاده میکنن و مشکلی با این قضیه ندارن! شخصا با این مورد موافقم. اگر خانومها بتونن با اون شروع تند و تیز و وحشی کنار بیان، باقی مراحل میتونه تا حد زیادی باب پسندشون باشه، به شرطی که روایح گرم، شرقی، ادویه ای و شیرین دوست داشته باشن. نسخه زنونه رو متاسفانه در دسترس نداشتم که تو جمع آقایون تست و نظرسنجی کنم، اما به نظرم نسخه زنونه رو هم آقایون میتونن استفاده کنن و لذت ببرن، بدون اینکه کسی بهشون بگه چرا بوی عطرت زنونه اس! نسخه زنونه رو میشه یه کار مشترک با کمی تمایل به سمت زنونه در نظر گرفت و نسخه مردونه رو هم میشه مجدد یه عطر مشترک با کمی تمایل به سمت مردونه در نظر گرفت.  

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

12 دیدگاه

  1. سلام مصطفی عزیز
    حرفی برای گفتن در خصوص عطرهای توضیح داده شده ندارم چرا که فوق العاده توضیح دادی .
    می تونم بگم ممنونم از تو .

  2. یکی از خاص ترین کاراکترایی که بین عطرا تو ذهن من وجود داره آنجل زنونه هست
    رایحه ای از یک زن منحصر به فرد و متفاوت از بقیه با صورتی خاص و تکرار نشدنی.
    نمیدونم چرا ولی سالهاست این عطر با تصویر سوفیا لورن تو ذهن من گره خورده…

  3. متاسفانه من زنونشو تاحالا تست نکردم ولی مردونش از اولین عطرهایی بود که تست کردم و جالبه برعکس نظر شما برای من هرچند خوشبو و دلنشین اما خیلی تکراری و دم دستی بود..!! و بعدها هم که دوباره یه سمپل ازش تست کردم نظرم عوض نشد.. خیلی دلپسند بود اما خیلی عامی و ناخاصّ

    1. چه عطرهای دیگه ای میتونین معرفی کنین که رایحه شبیه به این و با همین سبک و سیاق دارن؟
      چون طبیعتا وقتی یه رایحه برای یه شخصی خیلی تکراری به نظر میاد، دلیلش اینه که تو عطرهای زیادی اونو استشمام کرده

      1. نه ،اونشکلی نیس که مشخصاً بگم فلان عطر فلان اسم.. منظورم اینه که برام چیز جدیدی نبود اصن.. انگار هرروز تو خیابون و پیاده رو بطور روزمره ب مشامم میومده همیشه.. مثل وضعیت الان بلک افگانو و اینکه نواغ.. شاید اون هم همین نقشو توی اون سالها داشته و چون فیک وکدی ازش زیاد بوده من این حسو داشتم نسبت بهش..

      1. سلام. ممنون از ریویو اقا مصطفی. در خصوص نسخه مردونه من شنیدم (و تو فرگرنتیکا هم خوندم) که A men بد جوری ریفورموله شده و اصلا دیگه اون پخش وموندگاری وحشتناک و نداره. خودم A men رو ندارم اما فلنکرش پیور مالت رو دارم که نسبت به نسخه اولیه مطمئنم که ریفورموله شده چون ورژن فعلی (پارسال خریدم) پخشش ١-١.۵ ساعته و کلا ۴ ساعت بیشتر رو پوست من نمیمونه. نسخه اولیه پیور مالت خیلی قوی بود یادمه.

        راستی این تییری موگله چی بود چی شده! قیافه الانش و نگا کنید بنده خدا شبیه ادم فضاییاست. سن با ادم چه میکنه!

        1. این نسخه ای که من دارم برای همین چند سال اخیر هست. پخش و ماندگاری خوبی داره. پخش نسبتا زیاد با ماندگاری بالای ۸ ساعت خوبه دیگه. قدیمی تر و برای ۱۰ سال پیش اینطورا رو هم من داشتم و اونم همین بود. حالا اون چیزی که سال ۱۹۹۶ اومده رو خبر ندارم.
          در مورد پیور مالت هم من اون نسخه قدیمی رو داشتم و پخش و ماندگاری متوسطی داشت. اصلا زیاد نبود.
          در مورد خود تیری مولگه هم که درسته. خیلی فرق کرده! شبیه dwarf های سری ارباب حلقه ها شده!

  4. سلام. کیوان جان.خارج از این موضوع یه لحظه یاد ادکلن تغ هرمس افتادم .وکلی ناراحت شدم که دیگه اون کیفیت قبلی رو نداره .اخرش معلوم نشد .شما چیزی میدونین؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Web Statistics
بستن
بستن

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید