بررسی عطر

بررسی عطر Montale Aoud Cuir d’Arabie

عود کوییغمونتل – عود کوییغ دی عربی (Montale – Aoud Cuir d’Arabie)

سال تولید: ۲۰۰۶

کشور: فرانسه

گروه بویایی: چرم (Leather)

عطار: ناشناس

نُتهای برتر: صمغ لادن، چرم، قیر درخت غان، گل ایمورتل، عود، میوه های خشک، تنباکو

فصول استفاده: زمستان و پاییز

مونتل برندی هست که کارهای بسیار متعددی داره و هر سال حداقل دو سه کار به عطرهاش اضافه میشه. این سیاست جوجه کشی از یک هستۀ مرکزی که توی کارهای اخیر این برند حول عودی سهمگین میگرده، من رو از روند کارشون به کلی دلسرد کرده. اما امروز میخوام دقیقا یکی از کارهای خوب مونتل رو معرفی کنم که متاسفانه دیگه سالهاست تولید نمیشه.

عود کوییغ دی عربی جزو اون دسته از کارهای اولیۀ مونتل هست که همشون یا محکوم به قطع نسل شدن یا نظیر Black Aoud و Aoud Leather به طرزی تابلو رفورموله شدن. عطری بسیار جالب که هیچ ربطی به این کارهای عودی سنگین و رزهای حَـرَمیِ مونتل نداره. بلکه به طرزی استادانه عود رو در کنار هویتی کهربایی بکار برده. جالبه که شباهت بی نظیری هم به عطر ۱۷۴۰ از برند ایستواغ دو پغفم داره.

شروع این عطر کمی تیز و نخراشیده هست. رایحه ای شبیه لاک الکل نجاری داره که فضایی شیرین و نیمه دودی و چرمی توش محبوس شده و هر آینه میره که مثل آتشفشانی فوران کنه بیرون. این رایحه نظیر همون بازی بینظیر چرم و ایمورتل هست تو ۱۷۴۰ که توی اون عطر وجوهی کهربایی رو به نمایش میذاره و اینجا گرایش بیشتری به چرم و توتون و چوب داره.

عود کوییغ دی عربی عطری هست خطی و مستقیم که تلورانس ابتدا تا انتهاش خیلی واضح نیست اما مثل خیلی از عطرهای خطی هم اصلا حوصله سر بر نیست. بلکه برعکس، خیلی جذاب هست و هر بار که بوش میکنین انگار اولین باره دارین تستش میکنین.



خب پس بذارین فضای کلی عطر رو براتون اینطوری توصیف کنم: ایمورتل نمه هایی خوراکی مانند و کهنه و شیرین و جادوگر مأبانه به عطر میده، و رایحۀ چرم، میوه های خشک، و بیشتر از هر چیزی صمغ لادن این هویت رو همراهی و مدیریت میکنن تا حسی کهن رو القا کنن. از طرف دیگه رایحۀ عود بستری دودی و نیمه حیوانی به عطر میده که روی فضای اصیل عربی و اسرارآمیز بودن و اگزوتیک بودنش پافشاری میکنه. این در حالی هست که قیر درخت غان طعمی گس و تلخ و کمی فلزی و خاکی به عطر میده و طعم شیرین و شبه خوراکی عطر رو تاریک و کمی تلخ نگه میداره که نشه حس خوراکی رو ازش دریافت کرد.

اینکه این عطر زنونه هست یا مردونه رو میسپارم به خودتون. البته اگه گیر بیارینش. چون معیارهای تفکیک جنسیت توی کشورهای خاورمیانه ای معیارهایی کلاسیک با چهارچوبهایی مشخص هستن. مثلا مرد این لباس رو نمیپوشه، زن توی جمع اینطوری نمیخنده، مرد عطرش بوی وانیل نده بهتره… و از این قبیل کلیشه ها. از اونجایی که عطر ۱۷۴۰ توی کشور ما به تمامی در انحصار مردها واقع شده بنابراین به صورت اتوماتیک به دلیل شباهت عود کوییغ دی عربی به ۱۷۴۰ این عطر هم مردونه قلمداد میشه اما از من میپرسین میگم اگه ۱۷۴۰ مردونه هست این عطر خواهرشه!

نمیتونم بگم چون یه عطر مونتل هست موندگاریش باید خیلی بالا باشه. هست، اما یه حد متوسط رو هم توی موندگاری و هم توی نشر بو رعایت کرده، که به نظر من همون هم کفایت میکنه. بالای ۱۰ ساعت روی پوست بازی میکنه و نشر بوی خیلی خوبی داره. در قیاس با ۱۷۴۰ نشر بوی کنترل شده تری داره اما باز خیلی خوبه. کاش مونتل برمیگشت به همون سالهای اولش و این همه خرابکاری نمیکرد تو دنیای عطر. حیف!

★★★★

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

3 دیدگاه

  1. با وجودی که این همه از کارای مونتال رو تست یا استفاده کرده بودم با این نوشته شما رفتم سراغ این کار که از دستم دور مونده بود و باید تشکر کنم از شما چون تو این همه کارای عودی و گلی و رزی این برند جای یه کار چرمی تنباکویی خالی بود که این جای خالی با این راهنمایی شما پر شد ممنونم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Web Statistics
بستن
بستن

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید