بررسی عطر

کهربای غنی و آشنا – بررسی Ambre Soie از برند جورجو آرمانی

آرمانی

نام عطر: جورجو آرمانی پغیوِ آمبغ سُوا – Giorgio Armani Prive Ambre Soie

سال تولید: ۲۰۰۴

گروه بویایی: شرقی و ادویه ای  – Oriental Spicy

عطار: کریستین نجـِل – Christine Nagel

فصول استفاده: پاییز و زمستان

با شنیدن کلمه کهربا یا همون اَمبِر اولین چیزی که به ذهنتون میرسه چیه؟ یه صمغ سفت و سخت و کریستالی مانند که همیشه داخلش یه حشره یا یه گیاه از میلیون ها سال قبل گرفتار شده و دانشمندها و فسیل شناس ها با دیدن همچین موردی از شدت هیجان کله پا میشن؟! یا شایدم یه حس گرم و صمیمی و دوست داشتنی مثل نشستن کنار شومینه پر از هیزم تو یه کلبه وسط جنگل که برف سنگینی باریده و شما دارین از حرارت گرم و نارنجی رنگ ذغالهای توی شومینه لذت میبرین و یه نوشیندنی گرم و شیرین دلچسب هم مینوشین؟ شاید به نوعی بشه گفت هم درست فکر کردین و هم درست فکر نکردین! از این بابت اشتباهه که از اون صمغهای قدیمی و سخت شده تو عطرسازی استفاده نمیشه و درست از این بابت که کهربا بسته به ترکیبش تو عطرسازی حسی گرم، صمیمی، شیرین و همزمان صمغی، چوبی و دودی میتونه داشته باشه. همونطور که قبلا در مورد کـهـربــا توضیح داده شده، این ماده تو عطرسازی در حقیقت یک آکورد هست که از ترکیب چندین نت مختلف تهیه میشه. آمبغ سوا از برند جوروجو آرمانی درسته که یه عطر کهربایی استاندارد و به شامه اونایی که عطرهای کهربایی زیادی تست کردن آشنا هست، اما در پروسه تغییراتش چهره ای نسبتا متفاوت از خودش نشون میده که باعث میشه براحتی نشه از کنارش عبور کرد!

کهرباشروع آمبغ سوا یه شروع آشنا از رایحه گرم، نیمه شیرین، رزینی، صمغی و کمی بوزی و مشروب مانند از کهربا هست که یه حالت ادویه ای و فلفلی داره و رایحه ملایمی از مُشک رو میشه تو پس زمینه اش حس کرد. این لیست بلند بالایی که از روایح و حس شون ذکر کردم شما رو یه وقت نترسونه که فکر کنین با یه هجوم وحشی از رایحه ها طرف هستین! اتفاقا تعادل و تعامل بین این نت ها بسیار خوبه و بغیر از چند ثانیه اول که حس فلفلی و ادویه ای کمی تیز و گزنده اس، باقی پروسه ابتدایی خیلی دلنشین و نسبتا آرومه. مدت زمان زیادی نمیگذره که حس ادویه ای و فلفلی آروم میگیره و عطر حالتی نسبتا چرب، کمی پودری، وانیلی و اگه خوب دقت کنین کمی چرک و کثیف میگیره. با گذر زمان کم کم سروکله یه رایحه تلخ، کمی دودی، خشک و چوبی مانند پیداش میشه که البته خیلی قوی نیست. توی این عطر طبع آراء ثبت شده توسط مصرف کننده ها تو سایت ها، میخک خیلی نقش پررنگی داره که تا حدی درست هست. اما شخصا تو قسمت میانی بخور و چوب سدروس (بیشتر بخور) هم حس میکنم که همونطور که گفتم حالت فلفلی و دودی مشخصی رو بوجود میارن و عطر صرفا ادویه ای نیست. این تغییر باعث میشه که حس پودری و اون حالت چرک برن پشت سر رایحه دودی، فلفلی و ادویه ای مخفی بشن و ممکنه خیلی حس شون نکنین، اما حضور دارن و از بین نمیرن. این ترکیب چند ساعتی مهمون پوست و شامه شما هست تا اینکه حس دودی و فلفلی و ادویه ای کم کم رنگ میبازن و تا حد مشخصی آروم میشن (اما از بین نمیرن).

آرمانیتو قسمت پایه ما مجدد برمیگردیم به اون ترکیب گرم و شیرین و وانیلی و پودری و چرک. اما اینبار حالت چرک و کثیف مشخص تره و حالتی کثیفتر و انیمالیک داره. البته این حس انیمالیک و کمی چرب خیلی قوی نیست و شاید خیلیها اصلا متوجهش نشن. اما این وسط اگر روایح چرک و انیمالیک رو دوست داشته باشین متوجهش میشین و ازش لذت میبرین و اگر بدتون بیاد سریع پیداش میکنین و چهره تونو درهم میکنین که ای بابا، این از کجا پیداش شد؟!

همونطور که ملاحظه کردین آمبغ سوا بصورت کلی چیز جدیدی برای ارائه نداره و تنها نکته جالب توجهش همین رایحه چرک و انیمالیک ضعیفی هست که تا حدی تو قسمت میانی و بشکل مشخص تری تو قسمت پایه خودشو نشون میده. اما در مجموع یه عطر کهربایی غنی، خوش ساخت، جذاب و بخوبی بالانس شده اس. پخش بوی عطر ممکنه برعکس چیزی که از عطرهای اینچنینی انتظار میره کمی ناامید کننده باشه اما پخش بوی چندان ضعیفی نداره و کاملا مناسب و کنترل شده اس که برای خنکی پاییز بسیار مناسبش میکنه. از نظر ماندگاری کاملا یک هیولاست و ماندگاری بالای ۱۲ ساعت روی پوست داره. اگر عطرهای کهربایی زیادی تست کردین شاید تست اینکار از طریق سمپل و دستریز خالی از لطف نباشه و ازش لذت ببرین و اگر کلکسیونر نیستین طبعا ارزش خرید نداره. اما اگر تجربه زیادی از تست عطرهای کهربایی ندارین و دنبال یه گزینه بسیار متعادل و خوش ساخت برای تجربه دنیای کهربا میگردین، انتخاب بسیار خوبیه.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

13 دیدگاه

  1. وای وای این درای دانش و اون بویی که ساعت ها ازش میمونه عااالیه
    تو این مرحله نمیشه با امبرسلطان مقایسش کرد
    یه شیرینی خفیف داره دربرگرفته شده توسط یه حاله ی آرد مانند. یه جورایی مثل بوی سمنو و یه نمه هم لاکتونیک و لواشکی که خیلی دلبری میکنه.
    در تکذیب یه بخش از کامنت قبلیم باید بگم من حتما دلم میخواد کنار امبر سلطان و امبردمغوی چنین کهربای فوق العاده ای هم داشته باشم?

  2. صبر کردم اول نوبت تست سمپلش برسه و تست کنم و بعد بیام ریویوشو بخونم.
    کهربایی بود که گرماش برام خیلی مطبوع بود و دوس داشتم عمیق تنفسش کنم و ازش لذت ببرم. برخلاف بعضی کهربایی ها که یه شیرینی اضافی و شیمیایی دارن این منو جذب کرد و همونطور که گفتی عطر آشناش منو سوق داد به سمت امبرسلطان و امثالهم. اما امبرسلطان صمغی تر از اینه و خدای صمغه ولی این آرمانی نسبتا ادویه ای تره با شیرینی کمتر.
    ولی اگه بخوام کار کهربایی تو عطرام داشته باشم همون امبرسلطان و امبر دمغوی هرمس رو ترجیح میدم به هزاران کار مشابه دیگه…

  3. سلام. خسته نباشید از سایت خوبتون و این تولید محتوا که دارین. آرزوی بهترین ها رو دارم براتون
    یک سئوال دارم که شاید درست هم نیست اینجا بپرسم ولی ممنون میشم جواب بدین:
    میخواستم ببینم ادکلنی که رایحه اش شبیه Ferre for men 2006 باشه چیزی از ذهنتون خطور میکنه؟

    1. سلام. ممنون از شما. متاسفانه این عطری که نام بردین رو تستی نداشتم که بخوام مشابهی براش خدمتتون معرفی کنم

  4. بسیار عالی با توضیحات کامل??
    رایحه چرک و انیمالیک که من علاقه مندش هستم و فرمودین ضعیف کار شده خیلی مشتاق شدم بیشتر این رو توش پیدا کنم سپاس از شما

  5. مصطفی عزیز. چند تا عطر خیلی خیلی شیرین رو بهم معرفی میکنین شیرینی میخوام مثل توباکو و ماسک راواژر حتی از این دو هم بیشتر باشه.چندا خوبشو معرفی کنین خیلی ممنون میشم

    1. Montale Chocolate Greedy
      Van Cleef & Arpels Collection Extraordinaire Orchidee Vanille
      Serge Lutens Un Bois Vanille
      Diesel Fuel for Life Spirit
      Thierry Mugler A*Men Pure Tonka
      Salvatore Ferragamo Uomo

  6. با سلام
    خواهشمند است در مورد عطرهای چهار فصل (مردانه و زنانه) مطلب و پیشنهاداتی را مطرح نمایید. پیشاپیش از شما متشکرم.
    حامد

  7. نمیدونم چرا اکثر عطرهای امبر بخصوص مردونه هاش بوهای بوزی و مشروبی دارن.یا شاید من اینطور حس میکنم.نمیدونم حرفم درسته یا نه

    1. منم تو کارای مختلفی که ماهیت وانیلی یا کهربایی دارن این قضیه رو متوجه شدم. البته نه تو همه شون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Web Statistics
بستن
بستن

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید