بررسی عطر

تنباکوی کهنه و گلهای خاک گرفته – بررسی عطر تَبَ تَبو از برند Parfums d’Empire

Tabac

نام عطر: پاغفوم دامپیغ تَبَ تَبو  – Parfum d’Empire Tabac Tabou

سال تولید: ۲۰۱۵

گروه بویایی: شرقی و فوژه  – Oriental Fougere

عطار: مارک آنتوان کوغتیکــَـتو – Marc-Antoine Corticchiato

فصول استفاده: پاییز و زمستان

برند “پاغفوم دامپیغ” که بین دوستداران عطر طبیعتا با نام “پارفوم د اِمپایر” شناخته میشه جزو اون برندهایی هست که تو جامعه عطری ما مهجور مونده و شخصا از این بابت خیلی هم ناراحت نیستم! بعضی وقتا لازمه که بعضی عطرها و بعضی برندها از رادار یک سری افراد، گروه ها یا فروشنده ها که پتانسیل اینو دارن که یه عطر یا حتی برند رو نابود کنن، دور بمونه!

آقای مارک آنتوان کوغتیکتو که دکترای شیمی با گرایش گیاهان معطر و دارویی داره، تو کارنامه عطرسازی خودش ثابت کرده که نه تنها یک شیمیدان، بلکه یه عطرساز خبره هست. بهترین تبلیغ یک هنرمند آثاری هستن که اون شخص از خودش به جای میذاره. بقول اون مثل قدیمی که میگه “مُشک آن است که خود ببوید … نه آنکه عطار بگوید”. عطرها گاها ساده و قابل فهم برای عموم هستن و گاها پیچیده، عمیق و متفکرانه. هر دو گروه ارزشمند و زیبا هستن اما دسته دوم رو باید ارزش و بهایی ویژه بهشون داد. آثاری که جدا از ایجاد رایحه خوش، داستانی رو برای شما نقل میکنن، شما رو به تفکر وادار میکنن، حس کند و کاو و کشف پیچیدگی ها رو درون شما بیدار میکنن و گاها اتمسفری فراتر از صرفا یک رایحه برای خوشبو بودن رو برای شما تداعی میکنن. تنباکو از زمانهای قدیم بین بومی ها یه گیاه مقدس بوده. گیاهی که دروازه ای بوده بین جسم و روح، انسان و آفریننده، دنیا و عالم ماوراء. این باور قدیمی باعث میشده که تو خیلی از مراسمات سنتی برای ایجاد فضای لازم از تنباکو و کانابیس استفاده کنن تا به اون حس دست پیدا کنن.

Tabac

تب تبو یه عطر تنباکویی، مُشکی و گُلی بسیار هنرمندانه اس که تصویری زیبا از ترکیب رایحه خشک، گیاهی و علفی تنباکو رو با رایحه انیمالیک (حیوانی) و حس لطیفی از گلها بوجود آورده. شروع عطر یه شروع قدرتمند و بینظیر از ترکیب رایحه نیمه شیرین، گرم، کاملا علفی و خشک تنباکو هست که یه حس میوه ای مانند ضعیف و یه رایحه گُلی، کمی سبز و در عین حال خاک گرفته و غبارآلود در کنارش قرار دارن و همه اینها با یه رایحه کثیف، چرک، مُشکی، انیمالیک و کمی دودی احاطه شدن. یه سمفونی پیچیده و در عین حال بسیار بالانس از نت ها که شامه رو نوازش میدن. رایحه حیوانی توی این عطر حالتی چرک و کثیف داره که بنوعی یادآور نت کاستوریوم هست. حس میوه ای ممکنه بخاطر حضور میوه خاصی نباشه و از ترکیب روایح داخل عطر این حس تداعی بشه، اما هر چی که هست مدت زمان زیادی دوام نداره و بعد از چند دقیقه از بین میره. با گذشت زمان همزمان که رایحه میوه ای داره محو میشه، رایحه گل نرگس که حس سفید و در عین حال بسیار غبار گرفته ای داره پر رنگ تر میشه و عطر جدا از تم حیوانی و گرمی که داره، یه حالت چرب و روغنی هم پیدا میکنه. تنباکو همچنان قدرتمند حضور داره و تو این مرحله حالتی خشک تر و تا حدی فلفلی پیدا میکنه. رایحه مُشکی هم کمی پر رنگ تر میشه و حسی نسبتا تمیز و کمی شاید بشه گفت صابونی رو بوجود میاره. تغییراتی که تو عطر صورت میگیره باعث میشه شیرینی متوسطی که تو شروع وجود داشت کمرنگتر و همزمان عطر وحشی تر، خشک تر، علفی تر و جدی تر بشه.

با گذر زمان بیشتر، Tabac رایحه گلی تغییرات مشخصی میکنه و با اضافه شدن گل ایمورتل عطر تم پودری مانند پیدا میکنه. رایحه انیمالیک و حیوانی تو قسمت پایه حالتی مُشکی تر و کمی دودی تر داره در حالیکه از اون حالت چرک و کثیفش کاسته شده. تنباکو و حس خشک و علفیش هم هچنان به مشام میرسه اما آرومتر و مهربونتر. کم کم وقتی به قسمت پایه و فاز آخر تغییرات عطر روی پوست میرسیم حس دودی، انیمالیک و پودری گلها ملایمتر میشن و عطر کمی شیرینتر میشه ولی این شیرینی چه در شروع و چه در قسمت پایه در سطح متوسطی باقی میمونه و اصلا تو عطر بولد و غالب نمیشه. تب تبو ساختاری خشن و متمایل به مردونه داره و با اینکه یه کار unisex عنوان شده بیشتر مناسب آقایون هست تا خانومها و با توجه به ترکیبی که داره با لباس رسمی و کت و شلوار خیلی شکیل تر به نظر میاد تا لباسهای کژوال. پخش بوی عطر در سطح متوسط به بالایی قرار میگیره و ماندگار بالای ۱۰ ساعتش کاملا راضی کننده هست. خرید این کار به هیچ عنوان بدون تست توصیه نمیشه! خصوصا برای اون دسته از دوستانی که شامه چندان پخته ای ندارن و تجارب بویایی زیادی نداشتن. حتما سمپل یا دستریز ازش تهیه کنین و روی پوست تستش کنین، باشد که رستگار شوید!

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

35 دیدگاه

  1. عطر باید پییییچیییده باشه..
    باید روانیت کنه وختی نمیتونی یه تصویر ازش داشته باشی..
    باید تا ابد تو سوراخ سمبه های هزارتوش بکردی دنبال یه جای ساکن..
    ولی اینا تو عطر فروشی های شهر پیدا تمیشه آخه ?

  2. خیلی عالی تحلیل کردین این عطر رو. شدیداً وسوسه شدم دستریز ازش تهیه کنم. ممنونم ازتون

  3. این برند کاراش خیلی سطح بالا و قوی هستن و نمیدونم چرا منو میبره به دنیایی که عطرای سرج ازش میاد. فک کنم این مطلبو یکی دیگه از دوستان هم اشاره کرده بود. ولی حیف از شیشه هاش که عوض شد. قدیمی ها قشنگتر بودن.
    تنباکویی که من انتظار دارم بوشو تو عطر حس کنم بوی پاکت سیگار و این چوب تنباکو ها و برگ تنباکو خشکاس که دخانیات فروشی ها فله ای دارن.
    یه بوی چوبی شیرین با یه ته بوی خاکی که تو کم عطری دیدم. یه سری تنباکو ها که کلا حالت آلبالویی دارن و خیلی از اون چیزی که من میخوام دوره نمیدونم چرا تو بعضی عطرا بوی تنباکو اونجوری آلبالویی میشه. شاید یه نوع خاصی از تنباکوئه یا شاید در ترکیب با یه سری مواد اونطوری میشه.
    تنباکوی مدنظرمو تو سه چارتا عطر بیشتر پیدا نکردم. مثلا ورساچه من و کوروم آنتونیو پوییگ و دی اند جی د وان.
    امشب هم یه کار با تنباکوی برجسته تست کردم که یه مقدار تنباکوش اونی بود که تو ذهنمه ولی نه کامل. اتات لیبر د اورنج جاسمین سیگارت…
    مصطفی به نظرت این تب تبو تنباکوش اون سبکی که من میخوام هست؟

    1. تا حدی آره. مسلما اینکار یه تنباکوی آلبالویی مدرن نیست. خیلی حالت علفی و خشکی داره. ولی در کنارش نت های دیگه هم وجود دارن که خیلی مشخص هستن. مثل حالت انیمالیک و رایحه گلها. حتما روی پوست تستش کن. احتمال اینکه باب پسندت باشه زیاده. در مورد شیشه ها هم موافقم. قدیمی ها خیلی شکیل تر و کلاسیک تر بودن

  4. سلام . ممنون از ریویوی زیبای شما . ببخشید یه سوال از شما داشتم . ممنون میشم پاسخ بدید و راهنمایی کنید .
    به نظر شما , با توجه به اطلاع و تجربه و تست های زیادی که از عطر های مختلف داشته اید , بهترین و خوشبوترین عطر های با قیمت مناسب مردانه ( یا مشترک ) کدام اند ؟
    البته با قید اینکه پخش و ماندگاری مناسب و راضی کننده هم داشته باشد .
    لطف کنید یک یا چند مورد مناسب برای فصول گرم ( بهار و تابستان ) و یک یا چند مورد مناسب برای فصول سرد ( پاییز و زمستان ) نام ببرید . البته اگر عطر چهار فصلی هم هست لطف کنید نام ببرید . ممنون .

    1. سلام. این کامنت رو میگم مصطفی بیاد خودش هم جواب بده اما مطمئنم جوابش فرق چندانی با این که من میگم نداره. زیر یه پست به صورت کامنت نمیشه کارهای دیگه رو معرفی کرد. اینطور دسته بندی ها نیازمند نوشتار طولانی هستن که در طول زمان سعی میکنیم انجامش بدیم

    2. این سوال شما خیلی کلی هست. مثل اینه که سوال بشه چه شامپویی خوبه؟ چند تا اسم ببر. بسته به شرایط پوست. جنس مو. چربی مو. رطوبت مو. شرایط آب و هوایی و خیلی موارد دیگه انتخابها متفاوت میشه. حالا در زمینه عطر به مراتب پیچیده تر هم میشه. سلیقه طرف. روایحی که دوست داره. روایحی که دوست نداره. چه فصلی. چه موقعیتی. چه لباسی. محیط باز. محیط بسته. میزان توقع از پخش و ماندگاری و در نهایت هزینه ای که طرف قراره کنه. همه اینها رو در نظر بگیری یه مبحث خیلی پیچیده میشه و همونطور که کیوان هم گفت نیاز به مقالات طولانی و علمی داره. من خودم شخصا در اوایل کار بر اساس توصیه دیگران زیاد عطر خریدم و این وسط زیاد هم پشیمون شدم! پس بهتره اول سلیقه خودتونو بشناسین و نیازهاتونو مشخص کنین. بر اساس اون عطر بخرین. همیشه هم تست کنین و صرفا بر اساس توصیه دیگران عطر نخرین. دوستانه ترین توصیه ای که میتونم بهتون کنم اینه

      1. سوال من از شما صرفا از دیدگاه و سلیقه شخصی خود شما است . چون وقتی نظراتی که در سایت فراگرانتیکا از شما در مورد عطرهایی که تست کرده ام خوندم احساس کردم سلیقه عطری من به شما خیلی خیلی نزدیکه . برای همین خواستم چند عطر ( یکی دوتا ) به صورت کلی و با توجه به سلیقه خودتان و اینکه قیمت مناسب داشته باشد یعنی گران قیمت نباشد و پخش و موندگاری خوب و راضی کننده ( یعنی اینکه از نظر شما خیلی ضعیف نباشد ) معرفی کنید . ممنون

        1. با در نظر گرفتن اینکه سلیقه مون به هم نزدیکه. برای بهار و تابستون تیری مولگه موگله کولون، ایسه میاکه لودیسه پور اوم، پرادا آنفیوزیون دیغیس، ایو سه لورن جَز، اتلیه کولون تغف پوغ، جورجو آرمانی آکوا دی جیو اسنزا، بولگاری آکوا تونیک، کارون یوزو. برای پاییز و زمستون هم دیور اوم پاغفوم، دیور فارنهایت، ژووی له ژو سون فه، آمواژ مموار من، کرید بوا دو پُغتوگال، بنتلی اینتنس مردانه، سغژ لوتانس شرگی، تیری موگله ای من پیور وود

          1. ممنون از شما . تشکرمیکنم به خاطر پاسخ و راهنماییتون آقا مصطفی عزیز . ارادتمندم .

  5. لطفا اگه میشه همون ابتدا که نام عطر و سال تولید و … رو میذارین اطلاعات دیگری مثل کشور تولید کننده و اینکه عطر مرونس زنوس یا اسپورته و حجم و حدود قیمت عطر اگه میدونین رو ذکر کنین . ممنون ?

    1. ممنون از پیشنهادتون. عطرهای بازار در بیش از ۹۰ درصد موارد ساخت فرانسه هستن و در مراتب بعدی ایتالیا و انگشت شمار کشورهای مثل سوئیس وانگلستان و آمریکا. در مورد زنونه و مردونه تو متن توضیح داده شده. در مورد فصل و شرایط استفاده هم باز تو متن توضیح داده شده. اگر زحمت بکشین و بخونین متن رو، این موارد گفته شده. بحث قیمت هم با توجه به چندگانگی واردات عطرها به ایران و قیمت های گاها بسیار متفاوت، ترجیح داده میشه که قیمت ذکر نشه.

  6. عالی …
    مشتاق شدم تست کنم …
    بوی تنباکو برند آتلیه کولون همیشه تو ذهنمه و ایمورتل هم از ۱۷۴۰، جذاب به نظر میرسه این عطر …
    اینگونه نباشد که شما تست و توصیف کنی و ما در خیال بچرخیم اقا مصطفی..
    خدا قوت.

  7. متاسفانه این کار رو تست نکردم چون کلا از بوی تنباکوی قلیون و سیگار بدم میاد(بوهایی مثل هرود و ورساچه دریمر برام به شدت تنفرآمیزه) به جز کاری مثل وان میلیون پریوه. از کارای این برند به جز yuzu fou خوشم نیومد. وحشتناک ترین کار این برند هم مشک تونکن بود که به نظرم حتی الان هم پیرزنها از اون جور بوها خجالت میکشن و فکر مینن به سنشون نمیخوره.

    1. اگر روایح حیوانی و کثیف رو هم دوست ندارین اصلا سمت این کار نرین. چون هم تنباکو و هم روایح حیوانی تو این کار خیلی پررنگ هستن. هر چند حضور رایحه گلها هم تو عطر خیلی بارز هست اما حضور این دو رایحه برای کسی که دوستشون نداشته باشه طبیعتا کلیت عطر رو غیر قابل تحمل میکنه

  8. بسیار شیوا و عالی با توصیفاتی که شما کردید و ترکیب این نتهای خوب و شباهت به کاستوریوم قطعا دوستش خواهم داشت

  9. تنباکو هم مانند قهوه، وابسته به محل کشت و نحوه خشک کردن و… میتونه رایحه های مختلفی داشته باشه.

    1. نه اصلا به شرگی شباهتی نداره. کلا تو یه وادی دیگه اس رایحه اش. حتما تستش کن. خود منم سورپرایز شدم

  10. ممنون مصطفای عزیز از ریویوی عالیت. فقط سایز ۵۰ میلش موجوده؟ لزوم تغییر غلظت به اکستریت چی بوده؟

    1. ارادتمند. بله فقط ۵۰ میل موجوده. راستش از این تغییر غلظت اطلاعی ندارم چرا اینکار انجام شده، اما نتیجه کار خیلی شبیه به همون کیفیت کارهای دیگه برند هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Web Statistics
بستن
بستن

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید