بررسی عطر
موضوعات داغ

کریستین دیور سوواژ او دو پغفم: بررسی رایحه و حواشی این عطر

دیور سوواژ

سه سال پس از موفقیت تجاری که کریستین دیور با عطر دیور سوواژ بدست آورد، نسخه بعدیِ این عطر با غلظت EdP روانه قفسه های بوتیکهای عطر شد. در همین جمله اول چند نکته نهفته هست که خلاصه وار بهشون میپردازیم.

یک اینکه دیور سوواژ یک کالای تجاری محسوب میشه به همین دلیل مثل خیلی از عطرهای برندهای مِین استریم (به گویش خودمون دیزاینر) فلنکر براش تولید میشه تا نسلش ادامه داشته باشه.

دو اینکه سه سال وقفه بین تولید دیور سوواژ (عطر مادر) و اولین فلنکر¹ یعنی عطر مادر تو اون زمان داشته حسابی فروش میکرده. و دیور هم مطمئناً بیشتر از چند ماه برای فلنکر وقت نذاشته. یعنی پس از دو سال و نیم دیور مجدد دست به کار شده.

سه، و آخرین نکته، برند کریستین دیور روی دیور سوواژ مانور تبلیغاتی قدرتمندی داد و مسلماً داره با برخی رقبای ستبر مچ میندازه که در ادامه ازشون بیشتر میگم.

دیور سوواژ

دیور سوواژ بازار چه کسانی رو تهدید میکرد؟

اون دسته از دوستان که مقالات ما رو مرتباً دنبال میکنن، پیشتر توی مقالاتی مثل بررسی عطر بلو دو شنل پغفم خوندن که برندهای مین استریم (Mainstream) هر از گاهی پلانهای حرفه ای برای دست گرفتن بازار میکشن و با یک همتای هم تراز خودشون وارد رقابت شدید میشن.

برای مثال میشه به توییلی از هرمس و شنل گبریل، یا همین بلو دو شنل و دیور سوواژ اشاره کرد. این برندها هزینه سنگینی صرف این رقابت ها میکنن و مطمئن باشین چندین برابر اون هزینه رو به راحتی فقط تو ماههای اول در میارن.

بدون شک سطح و مرتبه ای که دیور سوواژ باید توش رقابت میکرد در حد برندهایی مثل هرمس و شنل هست. هرمس با تق سال ۲۰۰۶ خیلی وقت بود که از هیجان افتاده بود. بنابراین یک هدف وجود داشت: بلو دو شنل.

دیور سوواژ
کرونولوژیِ لانچ این عطرها از ابتدا تا امروز (البته یه محصول دیگه از دیور سوواژ به نام Dior Sauvage Very Cool Spray رو به خاطر اینکه چندان حضور پررنگی نداره وارد این بازی نکردم)

بلو دو شنل vs دیور سوواژ

بلو دو شنل تو سال ۲۰۱۰ اومد بیرون تا پوز تق هرمس رو بزنه. پنج سال بعدش نسخه EdP این عطر اومد بیرون و همون سال دیور، سوواژ رو بیرون داد. این یعنی یه رفلکس. جدال شروع شده بود.

تصویر فوق نشون میده که از سال ۲۰۱۵ که دیور سوواژ رو بیرون داد، چطور تونسته رقابت رو دست بگیره. ببینین بازی خیلی ساده هست. اگه شما یه برندی در حد پاکو رابان یا کارولاینا اِررا باشین، تا گند قضیه رو با فلنکرهای متعدد در نیارین ول کن ماجرا نیستین.

اما اگه شما دیور یا شنل باشین باید پرستیژتون رو در اولویت بذارین. فلنکر بازی – مخصوصا تو عطرهای مردونه – آداب و اصولی داره برای شما. پس شما نمیتونین با فلنکرهای متعدد تابلو کنین که دارین با فلان برند کل کل میکنین! در نیتجه رقابت شما مثل شطرنجه.

این وسط دیور یه فاکتور برنده داشت: دیور بعد از شنل وارد عمل شد و سوواژ رو ساخت و برای ساختش هم حسابی از فروش بلو دو شنل بازخورد مشتری رو جمع کرد.دیور سوواژ

تبلیغات قدرتمند دیور سوواژ با حضور ستاره معرف هالیوود جانی دِپ که در برابر تبلیغات ضعیف نسخۀ EdP بلو دو شنل، به راحتی گوی قدرت رو میقاپید، عامل دوم بود. اما این همۀ ماجرا نبود.

رایحه دیور سوواژ عامل برتری این عطر

برتری دیور سوواژ جدا از موارد بالا با رایحۀ این عطر مستحکم تر شد! تعجب نکنین. بلو دو شنل رایحۀ بسیار با کلاس، مردونه و موفقی داشت و داره.

انگار بلو دو شنل توسط یک هوش مصنوعی که سالها برای ساختن موفقترین و پرفروشترین عطر تمرین کرده، ساخته شده. انگار سازنده خواسته با برداشت DNA از شنل پلاتینوم اگوییست و الور پور اوم ۱۹۹۹، رگ و ریشه های این عطر رو نیز در انحصار شنل نگه داره. چرا که بلو دو شنل به شدت به هر دو طرف شباهت داره.

و اما دیور سوواژ. دقت داشته باشین ما هنوز داریم در مورد دو نسخۀ EdT حرف میزنیم و به بررسی عطر مزبورمون نرسیدیم. سوواژ به مراتب رایحه عامه پسند تر و حتی بذارین بگم عامی پسندتر داره.

علیرغم اینکه سوواژِ نسخۀ مادر، از دو فلنکر بعدیش به مراتب بهتره، این عطر هنوز خامی هایی داره که شاید همون ها برای مخاطب جذابش میکنه.

برسیم به رایحۀ عطر Dior Sauvage Eau de Parfum

دیور سوواژ او دو پغفم با رایحه تُرد و خشک و ادویه ایِ برگاموت شروع میکنه. رایحه ای فلفلی و نمکی از چیزی ترش و آبدار که انگار با نمک آبش رو کشیده باشن.

شروع برگاموت این عطر با اینکه اصلاً طبیعی نیست و اصلاً سعی نمیکنه طبیعی جلوه کنه. خب میدونیم که اینطور روایحِ مهندسی شده ارمغان علم مولکولهای سینتتیک هستن و برای جلب توده مردم به شدت کاربرد دارن.

برگاموت ادویه ای شدۀ شروع این عطر دقیقاً برای نسل جوان حدود سنین ۲۵ تا ۳۰ طراحی شده. در ادامه این شروعِ پر سر و صدا، شما به جوز هندی، فضایی فلفلی مانند، چوبی، و کمی گسی میرسین که در امتدادش رایحۀ اسطخودوس یا لاوندر، حس و حال افترشیو مانند و باربرشاپی مشخصی بهش میده.

اما اونچه تو این عطر محوریت داستان رو در دست داره، نه مرکبات، نه ادویه و نه لاوندر، بلکه امبروکسان هست. اگر هنوز مقالۀ ما دربارۀ امبروکسان رو نخوندین، سریعاً روی لینک کلیک کنین.

دیور سوواژ

امبروکسان یکی از پرکاربردترین مواد در عطرسازی مخصوصاً برای آقایون هست. رایحۀ نمکی و دریایی این ماده هم استقامت عطر رو بالا میبره (موندگاری بالا) و هم به چوبی شدن، فرِش شدن، دریایی شدن و تمیز جلوه دادن عطر کمک میکنه.

خب تو دیور سوواژ هم همین اتفاقات میفته. بستر چوبیِ نمکی و ترد و تازه و بامزه! اما در نهایت اونچه مهمه اینه که این عطر برای عطربازها ساخته نشده. بیشتر برای کسایی هست که دوست دارند عطر خوبی داشته باشند.

یعنی یه عطری که برداری، بزنی، بری بیرون و همه بپسندن. و جالبتر اینکه عموماً هم میپسندن؛ به جز بینی هایی که تست زیاد دارن و کسانی که عطرباز هستن.

دیور سوواژ در کلیت

بد نبود نگران طولانی شدن پست نمیبودم و این عطر رو از جهاتی هم با نسخۀ اصلیش قیاس میکردم. مثلا موندگاری بالاترش، رایحۀ حوصله سر برش، نشر بوی قویترش…

در کل عطر بدی نیست اگه پول زیادی دارین. اما برای این قیمت من هرگز حاضر نیستم یه عطر Generic با این رایحه بزنم. اما حاضرم بلو دو شنل نسخۀ تویلت رو بخرم.

دیور سوواژ او دو پغفم بالای ۶ ساعت روی پوست من موندگاری موثر داره که حسابی کافیه. و از این میزان نهایتاً دو ساعتش با نشر بوی کافی همراهه. بعدش نزدیک پوست میشینه.

★★★

دیور سوواژ


  1. اگه میپرسین فلنکر چیه، زیرنویس این پست رو حتماً مطالعه کنین.
برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

7 دیدگاه

  1. باسلام
    آیا یک عطر کارش غیر از اثرگزاری روی افراد جامعه پیرامون ماست؟
    البته که لذت بردن خود فرد شرطه،اما نمیشه از نظرات مثبت جامعه راجع به عطرت چشم پوشی کرد.
    بنابراین عطر سوواژ میتونه کاری قابل قبول در رده عطرهای روزمره قرار بگیره(هرچند که کمپانی دیور باطراحی ظعیف و راحت طلبانه سوواژ به مخاطب خودش احترام کافی رو نزاشته) اما بوی اغواگرش برای مخاطب عام(مخصوصا” خانومها)که تقریبا” ۸۰%پیرامون مارو تشکیل میده برای مصرف وسوسه کنندست.
    باتشکر قهّار

  2. به نظرم دلیل خوب بودن یه عطر به وجودش تو کلکسیون عطر بازآ نیست، اینو من فقط به خاطر همسرم که پسندیدند گرفتم بازخورد و رایحه سیف و همه پسندش امتیازی که کمتر عطری داره البته جزو مورد علاقه های من هم نیست. کیوان عزیز مثل همیشه گل کاشتی💐

  3. قسمت نقاط قوت و ضعف رو کاملا درست گفتی
    رایحه ی گول زننده و هیجان انگیز کاملا درسته ولی گول نخوردم منتهی ۲بار کادو گرفتم 😂😂
    حالا مگه میشه راجبش بد بگم دیگه

  4. یک عطر مصنوعی تکراری و افرادی که نمیدونند عطر ونیش چی هست استفاده میکنند به قول مشهدیا از این عطرای دور حرم خخخخ

  5. درود به نظر من فروش ساواژ بخاطر اسم برند و تبلیغات فراوانی هست که براش شده والا رایحه خاصی رو به شما عرضه نمیکنه حتی ندیدم بین عطربازها جایگاه محکمی داشته باشه همچنین در مقابل بلو دو شنل حرفی واسه گفتن نداره EDT ، رایحه و خوش بویی بلو د شنل طوریه که بعید میدونم تا ۲۰ ، ۳۰ سال دیگه عطری رو دستش بلند بشه بهترین توصیف خودتون کردین آقا کیوان : واقعا انگار بلو دو شنل توسط یک هوش مصنوعی ساخته شده

  6. عنوان عاریتی و بطری بی هویتش کافی بود که دیگه به تست عطرش زیاد فکر نکنم چون پیشاپیش این ذهنیت رو برام ایجاد کرد که با یه عطر جوان پسند و عامیانه طرفم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Web Statistics
بستن
بستن

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید