بررسی عطر

مراکش و زیبایی های اغواگرش در Tauer 02 L’Air du Désert Marocain

مراکش

تاور – ۰۲ لِغ دو دِزِغ مَغوکَن

سال تولید: ۲۰۰۵

کشور: سوئیس

گروه بویایی: شرقی ادویه ای (Oriental Spicy)

عطار: اندی تاور (Andy Tauer)

 نُتهای برتر: چوب سدروس، تخم گشنیز، خس خس (وتیور)، صمغ لادن، زیر سیاه، قیر درخت غان (درخت توس)

فصول استفاده: زمستان و پاییز

مراکش و فرهنگ اغواگرش، معماری بی نظیر و حیاط خلوتها با کاشیهای آبی رنگ و درختچه های مرکباتش، قهوه و چای و رنگهای سیرِ دیوارهاش همواره منشأ پر الهامی برای هنرمندان بوده. از هنری ماتیس که تحت تاثیر هنر شرق بوده تا ولاسکوئز، از ایو سه لورن تا سرج لوتانس و اندی تاور. خیلی از عطرسازها بر اساس حسیّات و روحیاتی که توی سفرهاشون به مراکش داشتن عطرهایی ساختن و یکی از اونها هم اندی تاور هست. عطرسازی سوئیسی با پشتوانۀ شیمی که با ورود به دنیای عطر خودش رو غرق این هنر کرده.

میشه بدون هیچ تردیدی اینطور ادعا کرد که عطر ۰۲ مهمترین و پرفروشترین عطر تاور هست که این برند سوئیسی رو به قله های محبوبیت رسوند. عطری که معمولا کهربایی دسته بندی شده گرچه اونچه توی ۰۲ اتفاق میفته با تعریف کلی ما از کهربا و با تعریف کلاسیک این دسته که روایح شرقی و گرم و شیرین هستن کمی فاصله داره.

شروع ۰۲ بسیار تیز و گزنده هست و ترش و ممکنه کمی هم زننده باشه. این شروع از حجم بالای تخم گشنیز و زیره و اسطخودوس نشأت میگیره که با نت پتیت گرین (عصارۀ برگ مرکبات) حسابی قوام اومده و تیز و زاویه دار شده. در حالی که یک طرف این شروع توسط اسطخودوس، پتیت گرین و تخم گشنیز گرایش شدیدی به عطرهای کلاسیک آروماتیک داره، در طرف دیگرِ وزنه زیره سنگینی میکنه و بویی گرم و ادویه ای بهش میده. نمونۀ این بازی اعتماد بنفس خشن رو به صورت واضح تر میتونین توی عطر Puredistance M ببینین.

زیره و اسطخودوس نه تنها شروع این عطر رو خیلی قدرتمند جلوه میدن، بلکه راه رو برای بستری شبه-چرمی و گرم باز میکنن که توی خُنکای سوزان و گرمِ چوبی این عطر محبوس مونده و تا آخر بازی هم رها نمیشه. ترکیبی از لادن و قیر درخت غان (توس) که با هم فضایی چرمی رو میسازن. این ترکیب زیر سیطرۀ خس خس (وتیور) و سدروس (چوب سدر) و تخم گشنیز باقی میمونه. بازی کهربا توی این عطر در حقیقت ماهیتی افسانه ای مثل سیمرغ داره. اینجا هم در حقیقت اونچه به کهربا تعبیر میشه ترکیبی چوبی و ادویه ای و گرم هست با زیرساختی چرمی و حیوانیِ خفیف. ترکیبی که هم سرد و سوزان هست و هم ماهیت داغ داره. درست مثل حس گِزگِز دستهای یخ زده زیر شیر آب گرم…

مراکش۰۲ آرامش و لَختگیِ حیاط خلوتها و اندرونی خانه های مراکش رو به تصویر نمیکشه. مانند امبر سلطان سرج لوتانس کوچه بازارهای قدیمی شهر رو شیداگرانه با پای پیاده طی نمیکنه، بلکه از حریم شهر بیرون رفته و شما رو به دست شن بادهای صحرای کبیر آفریقا میسپاره که روی پوست آفتاب سوختۀ شما دانه های شن رو سنباده میکِشه. خسته و طوفان زده برمیگردین به امنِ خانه، به حیاط اندرونی جایی که فارغ از هیاهوی بازار، دور از گرمای وحشی صحرا، با تصویری از بهشت و درختچه های لیمو و کاشی های معرق نیلی و یشمی، خستگی یک روز کُشنده رو بِدر میکنین .

۰۲ عطری کهربایی دسته بندی شده، درسته. اما نوعی از کهربا که شما رو به سرمنزل مقصودِ عطرهای کهربایی نمیرسونه. شما رو به سفری توی دنیای عطرهای کهربایی نمیبره و مسیری که برای شناخت این دنیای لایتناهی توی دنیای عطر میخواین طی کنین رو از جاده خاکی میره. حالتی غیر واقعی و نامتعارف داره در حالی که کاملا آشنا به نظر میاد. عطری هست با موندگاری بسیار بالا و پخش بوی بسیار عربده کش که این دو، بعلاوۀ بوی ساختارشکنِ کلاسیکی که ارائه میکنه فاکتورهای بسیار موفقی هستن برای محبوب شدن بین عموم عطربازها، مخصوصا اونها که در ابتدای راه تجربۀ برندهای حرفه ای هستن. به طور خودمونی بخوام بگم یک قهرمان برای آماتورها هست منتها گذر کردن از این عطر هم چندان راحت نیست چون جایگزین برای این عطر بسیار کمه. من به شخصه نزدیکترین عطرهایی که به ۰۲ دیدم عطر Rania J – Ambre Loup و Rouge Bunny Rouge – Embers بوده که تشابه بویایی ندارن اما به من حسی مشابه رو میدن.

به شخصه به این عطر سه ستاره میدم اما این عمومی بودنش و همه پسند بودنش فاکتوری هست که میتونه اون رو به امتیاز بالاتر بکشونه، گرچه بعضی دوستان هم بازخوردهای بدی از این عطر گرفتن. نیاز هست که یادآوری کنم که اینطور عطرهای وحشی و عنان گسیخته نباید بیشتر از دو اسپری استعمال شن!

★★★★

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

4 دیدگاه

  1. من این عطر رو از فروشگاه هایلند خریداری کردم، برخلاف آنچه که ادعا میشه، اصلا ماندگاری و نشر بوی خارق العاده ای نداره و از نظر نشر بو و ماندگاری، بسیار ضعیف و قابل مقایسه با بقیه عطرهای دیگه نظیر لالیک و… هست.
    البته نکته ای که باید بگم اینکه این نسخه EDT هست و نسخه ی EDP آن به نام au coeur du désert (در قلب صحرا) است که بنا به ادعای سایت رسمی اندی تاور و سایت های دیگه، غلظت بیشتر داره و رایحه اصلاح شده ای داره که البته من آن را تست نکردم.
    ولی خب چون انتظار داشتم این EDT خیلی نشربوی عربده کش (که در مقاله ذکر کرده اید) داشته باشه، بعد از خرید عطر کاملا متعجب شدم. اگرچه از حق نگذریم رایحه بسیار جذاب و خارق العاده ای داره.
    لطفا اگر قضیه چیز دیگریه، راهنمایی کنید.

  2. من فقط از این برند lonesome rider شو تست کردم و وقتی هم تستش کردم همون موقع به صورت خیلی فجیح عاشقش شدم خیلی شیک بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Web Statistics
بستن
بستن

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید