بررسی عطر

کاج ها و سایه ها: بررسی عطر فی ان ایگویی از سرج لوتانس

سرجسرج لوتانس – فی ان ایگویی (Serge Lutens – Fille en Aiguilles)

سال تولید: ۲۰۰۹

کشور: فرانسه

گروه بویایی: شرقی ادویه ای (Oriental Spicy)

عطار: کریستوفر شلدریک (Christopher Sheldrake)

نُتهای برتر: کاج، صمغ نراد، برگ بو، میخک، زیره، وتیور

فصول استفاده: پاییز و زمستان

بچه که بودیم تعطیلات تابستون و دریا توی پلاژی که بیرون شهر بود روشنتر بود و رویایی تر. پلاژی بود چند کیلومتر بیرون شهر که معمولا افرادی که وضع مالی خوبی داشتن میرفتن. پرسپکتیو وسیعی از ساحلِ ماسه ای نرم فاصله مینداخت بین دریا و اراضی کمی دورتر که با ارتفاع کمی بالاتر از دریا قرار داشت. زمینهایی که توسط کاجهای غول آسایی تسخیر شده بود که زیر سایۀ تاریک و آرامش بخششون هزاران جیرجیرک مهمون بودن. پهنۀ ساحل عریض بود و طلایی و اینقدر جا برای همه بود که کسی به آسایش سایۀ کاجها پناه نیاره. اما من، من عادت داشتم تنها و فارغ از دیگران زیر کاجهای کهن پرسه بزنم. سیخ سیخ فرشِ سوزنهای خشک کاجها زیر پاهای برهنۀ من آرامش پر سر و صدایی که جرقۀ خلاقانه ترین یا بعضاً تاریکترین الهامات بود رو بهم میزد. آرامشِ دلچسب گمشده بودن.

هنوز بعد از این همه سال وقتی میبینم منظرۀ دریا توسط تنۀ تنومند کاجها بسته شده حسی عجیب و غریب توأم با سکوت بهم دست میده. و بله، فی ان ایگویی – دوست شبانۀ من – بوی همون حس مسافر تاریکِ تنهاییهای من رو میده و همون حسهای غریب سالیان دور رو زنده میکنه. عطر خوب همچین چیزیه. شما رو برمیداره و میبره به خاطرات، به مکانها و افرادی که در گذشته بودن، ذهنتون رو از همه چیزی خالی میکنه و خاطرات خاک گرفته رو فوت میکنه.

فی ان ایگویی گرچه خالصترین بوی کاج توی عطرها نیست اما یکی از تاثیرگذارترین و خوش ساختترین روایح با محوریت بوی کاج هست که رایحۀ طبیعی صمغ نراد و چوب کاج رو با همکاری اکورد ادویه ای معروف سرج لوتانس (بدون اینکه زیاد ادویه ای بشه) به نمایش میذاره. عطری ساده در ترکیب اما حجیم و عظیم در حسی که القا میکنه. شروعی سوزان، کمی کهنه و کمی تاریک که تکیده هست و استخوانی و لاغر اندام. مثل سوزنهای کاج. اکورد معروف لوتانس ترکیبی از میخک، تخم گشنیز، زیره و برگ بو حالتی کاملا متفاوت به کاج میده و اون رو از عامی بودن، عمومی بودن و عامه پسند بودن در میاره. بستر این کار با حجم بالایی از مشک و وتیور به پیشواز کاج و ادویه میره.

رایحۀ کلی این عطر سوزان و ادویه ای هست اما داغ و نفس گیر نیست. بلکه حسی تازه و سیال و روان داره شبیه قدم زدن بعد از باران توی جنگل کاج. همچنین فضایی نیمه خوراکی مانند که حاصل همنشینی نُتهای ادویه ای هست، به این رایحۀ کاج جون میده و حس سوزنی کاج رو تشدید میکنه.

فی ان ایگویی (به معنی دختری در سوزنها که سوزنها استعاره از برگهای کاج هست) از این باب که بوی برگ و صمغ و سوزن و چوب سوزنی برگها رو با هم ارائه میده منحصر بفرد هست و از بقیه کارای همراستاش متفاوته. بوی کاج و سوزنی برگها رو معمولا با رایحۀ ای فِرِش و خنک چوبی دریایی مانند میشناسیم اما در حقیقت وقتی صحبت از طبیعت این درختها میشه رایحه ای گرم و چسبناک و بخور مانند چهرۀ واقعیشون هست که در اینجا به خوبی نمودار شده.

موندگاری کارهای این دوره از سرج (سغژ هم تلفظ میشه) لوتانس بالاست اما همواره با نشر بوی متوسط به پایین ارائه میشن چرا که هنرمند روی حفظ حریم خصوصی تاکید زیادی داره. آیا این عطر زنونه میتونه باشه؟ به نظر من به همون میزان هم باید روی مردانگیش شک کنیم. چرا که هیچ فاکتوری که از مردانگیش حمایت کنه وجود نداره. اکورد ادویه ایش کمی زنونه به نظر میرسه و همچنین مُشکی که توی فرود کار پدیدار میشه. وتیور و کاج هم مردانه هستن. دیگه تصمیم با خودتون.

★★★★★

برند سرج لوتانس توی ایران نه بوتیک داره نه نمایندگی رسمی. بنابراین این کار مثل برخی دیگه از کارهای لوتانس به صورت بازار سیاه وارد میشه و از ۲۰۰ و خرده ای قیمت داره تا ۵۰۰ تومن. بسته به مرام فروشنده! این کار تا امروز توی سایز ۵۰ میل فروش میرفت اما از این تاریخ توی سایز ۱۰۰ میل هم موجود هست. البته توی نقاط رسمی فروش عطرهای لوتانس.

برچسب ها
مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

19 دیدگاه

  1. اتفاقا منم نتونستم ارتباط باهاش برقرار کنم.۱۰ میل از کسی گرفتم خیلی طول کشید تا تمام شد

  2. آقا من اومدم یه اعتراض بکنم. اگر قیمت مینویسید یکم رعایت کنید خب. فروشگاه پرفیوم شاپینگ همه سرژ لوتانس هاش ۳۰۰ هزار تومن بودن. بعد انتشار این پست و اعلام اینکه قیمت ها تا ۵۰۰ متغییر هست یهو فی ان ایگویی یا بقول اونا فیل ان ایگویلز? فروشنده اش مرام گذاشت و قیمتش رو کرد ۵۲۰ هزار تومن! این چه کاریه لااقل اگر میخواهید مرام فروشندگان رو بسنجید بنویسید از ۲۰۰ تا نهایتا ۳۵۰ یهو دیگه مرام ایرانی جماعت رو تا ۵۰۰ بالا نکشید. اینجا تا دلت بخواد کیوان جان قبر هست و مرده و گریه کن و نوحه خوان. میشینن از دور میگن لنگش کن. ببخشید خیلی سردرد شد

  3. آااااهاح! برگ بو! وقتی توصافاتون از عطرای لوتانز رو میخوندم همیشه که تصوری از یه رنگ و فضایی توی ذهنم میومد که نمیدونستم چیه که اینقد آشناس ولی نمیتونم تعریفش کنم… حالا فهمیدم ، برگ بو!
    و چقد اینا نزدیک به ایده آلهای منن .. موندگاری بالا با نشر بوی متوسط به پایین! مثل چسبی خوشبو که ب پوستت بچسبه و پاک نشه و فقط وقتی از نزدیک بهش میچسبی عطرشو بهت نشون بده..
    و باز هم چقد خوبه که کم کم دیگه مرزهای جنسیت و جنسیت زدگی در عطرها هم داره برداشته میشه.. مثل لباسها..

  4. ممنون از تصویر سازی عالی 🙂
    من بیشتر بوی سوختن برگهای سوزنی رو حس میکنم. در دوران کودکی خونه پدربزرگم در کوچه ای بود که دو طرفش پر درختان سوزنی برگ بود. دوست داشتم برگهای خشک ریخته شده رو جمع کنم و آتش بزنم. بوی او آتش به همراه صمغ درختان و رایحه ای که با باد بین درختان میپیچید برای من یادآور این عطره.
    ولی در مورد خود عطر؛ بوی یک جنگل سوزنی برگ توی زمستون رو می‌دهد که آتشی هم در اون روشنه. از همه بیشتر بوی کاج و صنوبر به مشام می‌رسه… رایحه‌ای کاملا زمستانی که روح فصل رو به لرزه میاندازه. اون آتش با اینکه خیلی کوچکه ولی در آن جنگل بزرگ و سرد امیدبخشه…عطریه که خیلی راحت می‌تونه حال خرابم رو خوب کنه…دقیقا حس خواندن رمان‌های روسی بهم دست میده. این عطر رو پارسال خریدم و شبهای زمستون با موسیقی بند امپایریوم، جنایت و مکافات را بازخوانی کردم.

  5. تو سایت های مختلف خیلی تصویرسازی های زیبایی ازش خونده بودم و واقعا مشتاق بودم واسه خریدش. به محض اینکه تست کردم دیدم به هیچ عنوان نمیتونه اون تصویری که ازش تو ذهنم بود رو ارائه بده. یه رایحه سنتتیک از کاج رو ارائه میده به نظرم، باید طبیعی تر میبود. و البته بیش از حد گرم و چسبناکه. شاید بعدا دوباره تست کنم و نظرم عوض شه، ولی فعلا ازش فاصله میگیرم.

  6. تصویرسازی ایی که برای حس و حال که میده کردین بخش عالی ایی هست که فک میکنم توی روند بقیه ی عطرهام پایه ی ثابت معرفی ها باشه،خیلی خوب میشه و نکته ی خوبی که توی ذهنم بود که وقتی اومدم بهتون بگم که اگه این کار رو بکنید خیلی خوب میشه،این بود که اسم عطرها رو برگردونید به فارسی تا بهتر بشه عطر رو درک کرد و باش ارتباط برقرار کرد،فک میکنم باعث میشه عطرها و اسم هاشون و حال و هواشون بیشتر توی ذهن مانگار بشه،که خب دیدم ،باباای ول این کارکردین?✌ خیلی حالب بود برام ..
    متاسفانه بااینکه قبلاهم پیشنهادش داده بودین هنوزم موفق به تستش نشدم…هربار میرم سمت عطر دیگه ایی نمدونم چرا…

  7. درود
    تاریک بودنش رو خوب تصویرسازی کردم احسنت. چون معمولا اسم کاج که میاد حس خنکی دست میده.
    یه ماه پیش خریدمش هنوز فرصتی دست نداده استفاده کنم. به لطف بررسی زیبای کاوه جان امشب انگیزش میاد. ^_^

  8. بیشتر از برگ، بوی تنه کاج بارز هست،
    اگه بوی خاک اره درخت کاج(مرطوب) رو تجربه کرده باشید، تصور می کنم القای این حالت بالزام نیز به همین استفاده از رایحه تنه درخت بر می گرده.

  9. “بوی کاج و سوزنی برگها رو معمولا با رایحۀ ای فِرِش و خنک چوبی دریایی مانند میشناسیم” مثل چه عطرایی؟
    و اینکه رایحه و آکوردو چجوری باید تشخیص بدیم؟
    ممنونم کیوان عزیز از پست های خوبت

    1. مثلا تو عطرهای فرش دیزاینر سالواتوره فراگامو و ورساچه. تشخیص بین یک نت یا اکورد کاری هست که نیاز به تجربه و شناخت کافی از مواد داره

  10. سلام و ممنون از تحلیل این عطر جوری بود که اول صبحی برم تو سایت ها ببینم میشه خرید یا نه عاشقش شدم با این تعریفهایی که ازش شد سایتتون بهترینه…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
Web Statistics
بستن
بستن

بلوک تبلیغ حذف شد

با غیرفعال کردن مسدودکننده تبلیغات از ما حمایت کنید